دوران سربازی فعلی هیچ کمکی به حفظ امنیت کشور نمی‌کند/ سربازی کابوس جوانان

عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه دوران سربازی فعلی هیچ کمکی به حفظ امنیت کشور نمی‌کند، گفت: در حال حاضر ۳۰ میلیون نفر در جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر موضوع سربازی هستند؛ متاسفانه این دوران تبدیل به گلوگاه عذاب برای پسران شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  سینا کلهر در سلسله نشست‌های «درد دل» با موضوع نقد و بررسی چالش‌های سربازی و راهکارهای آن که صبح امروز در مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: اکنون مسئله سربازی تبدیل به آسیب اجتماعی شده و حدود ۳ میلیون سرباز فراری در کشور داریم. 

وی ادامه داد: ۴ میلیون دانشجوی پسر و ۲ میلیون نوجوان پسر بین سنین ۱۵ تا ۱۹ سال در کشور وجود دارد که کابوس رفتن به سربازی را دارند.

عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌عدالتی در گذراندن سربازی بسیار وجود دارد چراکه افراد پولدار و آقازاده‌ها از سربازی معاف هستند یا این مدت را خریداری می‌کنند؛ اما پسران بی‌پشت و پناه به روستاهای مرزی اعزام می‌شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیون نفر در جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر موضوع سربازی هستند. متاسفانه این دوران تبدیل به گلوگاه عذاب برای پسران شده است.

به گفته کلهر، گویا سربازی در کشور اجرایی می‌شود تا پسران مورد تحقیر قرار بگیرند. سربازی را میشنایم که مافوقش به دلیل آزار آن هر صبح وی را میفرستد تا از خیابان مورچه جمع‌آوری کند!

عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: ستاد کل نیروهای مسلح امنیت کشور را تامین می‌کند و از این ستاد تشکر داریم. اما این ستاد در ایجاد دوگانگی نیروی انتظامی با ستاد مقصر  است.

وی افزود: باید به ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد اصلاح زیر ساخت‌ها و قوانین را داد. به عنوان مثال  پنج سال به این ستاد فرصت اصلاح ساختار داده شود. در حال حاضر دوران سربازی تبدیل به برده داری در کشور شده است.

کلهر افزود: نیروهای نظامی در زمان صلح در قانون دوم توسعه می‌توانند در سیستم اقتصادی فعالیت کند. در زمان صلح کارمندان این ستاد بیکار هستند پس چرا باید وقت سربازان وظیفه را هدر داد؟ 

عضو هئیت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: قانون افزایش حقوق سربازان یکی از  اقدامات مناسب مجلس یازدهم بود که جای تقدیر دارد.

وی ادامه داد: به مجلس و ستاد نیروهای مسلح پیشنهاد می‌دهیم دوران سربازی را از ۲ سال به ۱۵ ماه یا یک سال کاهش دهد.

کلهر خاطرنشان کرد: دوران سربازی فعلی هیچ کمکی به حفظ امنیت کشور نمی‌کند. 

عضو هئیت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: کم کاری قوه مجریه در اصلاح قانون سربازی بیشترین نقش را داشته است. مجلس باید اول بودجه مالی و زیر ساخت‌های ستاد نیروهای مسلح را تامین کند تا این ستاد بتواند کاستی سربازان را جبران کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =