وجود ۵ میلیون بیکار و شبه بیکار کشور

جایگاه اشتغال در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری و دلایل افزایش بیکاری در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مختصات سیاست های کارآمد اشتغال در برنامه نامزدهای ریاست جمهوری امشب ۲۷ اردیبهشت ماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور عبدالمالکی استاد دانشگاه و نیلی اقتصاددان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الله عبدالملکی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه جمعیت بیکار و شبه بیکار ما حول و حوش ۵ میلیون نفر است گفت: حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت بیکار رسمی داریم و یک و نیم میلیون نفر جمعیت فعال ما کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طبق تعاریف سازمان برنامه و بودجه،  این عده ناامید از کار و جزء حاشیه جمعیت بیکار و یا شبه بیکار محسوب می شوند افزود: یک و نیم میلیون نفر افراد در کشور زیر ۱۲ ساعت در هفته کار می‌کنند و عملا این کار شغل محسوب نمی شود، تقریباً پنج و نیم میلیون نفر جمعیت بیکار و شبه بیکار هستند که باید برای مسئله بیکاری آنها فکری کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه پنج و نیم میلیون نفر مسئله اشتغال دارند و سالیانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر هم به بازار کار اضافه می شوند اظهار کرد: برخی از اقدامات برای جمعیت جوان و جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی اهمیت بالاتری دارند. بخشی از اقدامات در رابطه با تقویت و جهش تولید است . روی دوم سکه تولید اشتغال است ، اگر خط تولید زیاد باشد نیروی کار جذب می شود اما اگر تولید دچار رکود شود انتظار افزایش بیکاری را داریم.

وی بااشاره به اینکه کشوری هستیم که ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولید داریم اما با موانع بسیار زیاد و گسترده ای مواجه هستیم ادامه داد: فضای کسب و کار ایران فضایی بسیار نامساعد است.

کد خبر: 1095942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =