تحقق دانشگاه نسل سوم با حمایت از پژوهش‌های بومی/ کار پژوهشی بازدهی اقتصادی ندارد

برگزیده کتاب‌ برتر در جشنواره فرهیختگان از واحد خوراسگان اصفهان، گفت: با توجه به اینکه دانشگاه آزاد سیستم خودگردان مبتنی بر شهریه دارد، نباید اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد جلوه کنند مبادا احساس شود در سیستم‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند؛ کم‌کاری وجود دارد.

محسن گل‌پرور برگزیده کتاب‌ برتر در جشنواره فرهیختگان از واحد خوراسگان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: سنجش کاربردی در روانشناسی سازمانی، موضوع کتاب برگزیده جشنواره فرهیختگان است. بومی‌سازی و گستردگی طیف متنوع مطالبی که در کتاب آمده است و همچنین تطابق محتوا با فرهنگ ساختار سازمانهای ایران از دلایل توجه و انتخاب داوران است. در جشنواره فرهیختگان کتاب‌هایی که فقط نشر دانشگاهی هستند، پذیرفته می‌شوند.

گل‌پرور با اشاره به نیاز پژوهشگران به حمایت‌های دانشگاه آزاد در ادامه افزود: نیازمند ایجاد پایگاهی اینترنتی برای توزیع کتاب اساتید دانشگاه آزاد هستیم تا به این ترتیب امکان معرفی گسترده‌تر کتاب فراهم شود؛ چراکه بخش‌های دیگر جامعه علمی از انتشار برخی از کتاب‌ها اطلاع ندارند در نتیجه با محدودیت معرفی و محدودیت فروش مواجه می‌شوند.

برگزیده کتاب‌ برتر در جشنواره فرهیختگان در ادامه افزود: چالش اصلی این است که فروش کتاب‌ها از طریق سیستم‌های روابط عمومی و ایجاد درگاه‌های معرفی و فروش کتابها از طرف دانشگاه آزاد باید تقویت شود تا طیف متنوع‌تری از اساتید و دانشجوها به آن دسترسی داشته باشد.

گل‌پرور با اشاره به اینکه چالش فقط در حوزه چاپ کتاب نیست، اظهار کرد: خیلی از ما بخش عمده مقالات تحصیلات تکمیلی را در مجلات وزارت علوم یا وزارت بهداشت و خارج از سیطره دانشگاه آزاد چاپ می‌کنیم. در این موارد گاهی به طور نامحسوس نوع واکنش‌ها، داوری و ارزیابی مقداری سوگیری دارد. از این نظر که برخی از مواقع در مقابل اساتید دانشگاه آزاد باز برخورد نمی‌شود و یکسری محدودیت‌ها به صورت نامحسوس است.

وی افزود: دانشگاه آزاد به نوعی غیردولتی بوده و ممکن است با مطرح شدن اساتید دانشگاه آزاد بحث‌های جانبی ایجاد شود که دانشگاه آزاد سیستم خودگردان مبتنی بر شهریه دارد و نباید اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاد جلوه کنند مبادا احساس شود در سیستم‌هایی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند؛ کم‌کاری می‌شود.

برگزیده کتاب‌ برتر در جشنواره فرهیختگان  با اشاره به اینکه یک پژوهشگر سال‌های زیادی از عمر خود را صرف نگارش کتاب می‌کند در ادامه اظهار کرد: کار علمی و پژوهشی بازدهی اقتصادی ندارد و این چالش اصلی است که با آن مواجه ایم. تولید دانش اصیل علمی و بومی با محدودیت مواجه می‌شود و افراد مجبورند به دنبال کاری بروند که بازدهی اقتصادی داشته باشد. عدم برآوری بازدهی اقتصادی در حوزه های پژوهشی و دیگر حوزه‌ها نیز در همین راستا است.

وی اظهار کرد: پژوهشگر باید از وقت، زمان و جیب خود هزینه کند. در نتیجه نیاز به ارزش‌گذاری بیشتری است. توقع نداریم در حوزه مالی از صفر به صد برسیم؛ اما باید حداقل‌ها در نظر گرفته شوند.

گل‌پرور اشاره کرد: تشویق مقالات و کارهای برجسته در پویایی اساتید دانشگاهی که در تولید علم و ارتقای کیفی دانشگاه نقش دارند، موثر است. اگر از پژوهش مبتنی بر ظرفیت‌های بومی حمایت‌ لازم شود، تردیدی نیست تحقق دانشگاه‌های نسل سوم با کیفیت عالی خواهیم داشت. اگر محدویت‌ها برطرف شوند این روند سرعت بیشتری می‌گیرد.

انتهای پیام/

  

کد خبر: 1096176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =