نتایج پژوهش‌های دانشگاهی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌جنوب در جشنواره فرهیختگان گفت: عدم هماهنگی بخش دولتی و خصوصی و بها ندادن مسئولان باعث می‌شود نتایج پژوهش‌ها در کتابخانه‌ها خاک بخورند.

رویا دارابی پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌جنوب در هشتمین جشنواره فرهیختگان و در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: زمینه پژوهش حسابداری، حسابداری مالی و مدیریت مالی است. چاپ17 کتاب، 300 مقاله، 300همایش ملی و بین‌المللی، طرح پژوهشی خارجی، راهنمایی 15 عدد رساله دکتری، مقالات و طرح‌های پژوهشی و سایر فعالیت‌های پژوهشی که در3 سال اخیر شاخص بوده توجه داوران را به خود جلب کرده است.

دارابی با بیان اینکه هر سال پژوهشگر برتر در سطح واحد تهران جنوب و اولین خانم دارای دکتری حسابداری در دانشگاه آزاد اسلامی است، ادامه داد: چالش‌های بسیاری در امر پژوهش در دانشگاه‌ها دیده می‌شود. در واقع بیشتر به تنگ‌نظری افرادی بر می‌گردد که پژوهش را دوست ندارند و یا مسئولی هستند که خود پژوهشگر نیستند؛  همچنین بروکراسی اداری و قوانین دست و پا گیر شرایط سختی را فراهم می‌کند. در یک طرح پژوهشی خارجی باید در دایره حقوقی و معاونت‌های پژوهشی زمان زیادی سپری شود و این پژوهشگر را خسته می کند. مسئولانی که خود پژوهشگر نیستند به همین علت این افراد را درک نمی‌کنند.

پژوهشگر برتردانشگاه آزاد اسلامی تهران‌جنوب با اشاره به اینکه از نظر پژوهش بین پژوهشگر دانشگاه آزاد یا دولتی تفاوتی وجود ندارد، اظهار کرد: نگاه مدیران به پژوهشگران دولتی و آزاد متفاوت است. در دانشگاه‌های دولتی به پژوهشگران بسیار بها می‌دهند؛ اما در دانشگاه آزاد کمتر این اتفاق می افتد و این را می توان در حقوق و جوایز مادی و معنوی دید.

وی در ادامه افزود: برای نمونه جایزه بنده در آذرماه 99 که پژوهشگر برتر در سطح واحد تهران جنوب انتخاب شدم؛ هنوز پرداخت نشده است. در دانشگاه آزاد باید کفش آهنی برای گرفتن جایزه بپوشید. در حقیقت پژوهشگر با عشق و بدون چشمداشت مادی پژوهش را انجام می‌دهد؛ اما این انگیزه‌ای است که پژوهشگر حس کند مسئول او را می‌بیند.

دارابی در زمینه حمایت‌های دانشگاه آزاد از پژوهش‌ و پژوهشگران گفت: این حمایت‌ها بسیار ضعیف و منفعلانه است. طرح پژوهشی که با یک جامعه حرفه ای و رسمی حسابداری بیرون از دانشگاه قرارداد تنظیم شد، 4 ماه این قرارداد منتظر امضای یک مدیر بود.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی تهران‌جنوب مسیری که پژوهشگر طی می‌کند را بسیار خسته‌کننده دانست و گفت: به دلیل بروکراسی‌های اداری، تنگ‌نظری‌ها و آگاه نبودن اشخاصی که سمت دارند این مسیر بسیار خسته کننده است. گاهی باید هفته‌ها منتظر یک امضا ماند و از طرفی گاهی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی که قرار است طرح در آن اجرا شود منفعلانه برخورد می کنند.

وی افزود: باید تسهیلات مالی و وام‌های کم بهره داده شود به‌ویژه برای پژوهشگران در رشته‌های تجربی و مهندسی که نیاز به مواد، ابزار و کارگاه دارند. اگر قصد دارد این طرح‌ها به درآمدزایی برسند.

دارابی در مورد دلایل عملی نشدن نتایج پژوهش‌ها گفت: عدم هماهنگی بخش دولتی و خصوصی و بها ندادن مسئولان به نتایج پژوهش‌ها باعث می‌شود آنها در کتابخانه‌ها خاک بخورند.

انتهای پیام/

        

کد خبر: 1097328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =