فرش هوشمندی که میزان کالری‌ سوزی فرد را محاسبه می‌کند

محققان دانشگاه MIT فرش هوشمندی را ابداع کرده‌اند که رقیب جدی قالیچه پرنده است؛ گرچه پرواز یا صحبت نمی‌کند، ولی حس لامسه‌ای دارد که موقعیت انسان را بدون استفاده از دوربین تخمین می‌زند و می‌تواند در بهبود مراقبت‌های بهداشت شخصی، خانه‌های هوشمند و بازی‌ها کاربرد داشته باشد و حتی میزان کالری‌سوزی فرد را محاسبه کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ بسیاری از فعالیت‌های روزمره ما مثل پیاده‌روی، ورزش یا استراحت در شرایطی است که بدن‌مان با زمین در تماس است. این تعامل بدن و زمین اطلاعات زیادی دارد و درک بهتری از حرکات مردم می‌دهد. از این رو، تیم تحقیقاتی MIT فقط از دوربین‌هایی برای ایجاد مجموعه‌ای از داده‌ها استفاده کردند که فقط لحظه انجام فعالیت شخصی را ثبت کردند. این دوربین زمانی به صورت سه‌بعدی اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند که فرد روی فرش نشسته باشد و حرکت کند. سپس شبکه عصبی مصنوعی که این تیم پژوهشی طراحی کرده‌اند با استفاده از اطلاعات لمسی، تشخیص می‌دهد که فرد روی فرش نشسته یا دراز کشیده است.  

محققان می‌گویند که از این سیستم می‌توان به عنوان یک سیستم نظارتی یکپارچه برای افراد در معرض خطر مثلا برای تشخیص سقوط، نظارت بر افراد معلول و کنترل میزان تحرک افراد استفاده کرد.

این فرش که با هزینه کمی طراحی شده و امکان ساخت آن در همه ابعاد وجود دارد، ‌از یک فیلم حساس به فشار و رسانا ساخته شده که بیش از ۹ هزار حسگر را در یک قطعه ۶۰ سانتی‌متری جا داده است. هر کدام از این حسگرهای درون فرش از طریق تماس فیزیکی با پا و یا بدن، میزان فشار وارد شده را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کنند.

سیستم با استخراج داده‌های لمسی به عنوان ورودی، ژست سه‌بعدی از فردی که روی فرش نشسته تولید می‌کند. به شکلی که زمانی که فردی پایش را روی فرش می‌گذارد، این سیستم فقط با گرفتن اطلاعات مربوط به فشار پای او، قادر به تولید تصویر یا ویدئو از شخص است. در واقع این مدل قادر است وضعیت فرد را با خطار کمتر از ۱۰ سانتی‌متر پیش‌بینی کند و در مورد حرکات خاص توانسته ۹۷ درصد دقت داشته باشد.

به گفته محققان، این فرش می‌تواند کاربردهای زیادی مثل اهداف ورزشی داشته باشد. به طور مثال، براساس اطلاعات لمسی افراد میزان فعالیت‌های بدنی آنها را مشخص کند و حتی مقدار کالری‌ را که فرد می‌سوزاند، محاسبه کند.

کد خبر: 1100522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =