وزارت امور خارجه باید یک خانه‌تکانی در بعد نگرش انجام دهد

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید یک خانه‌تکانی در بعد نگرش انجام دهد اظهار کرد: باید یک تیم تیم باورمند سکان این وزارت‌خانه را در دست گرفته و اولویت‌های آن را تغییر دهند.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز؛ با اشاره به توقیف سایت العالم و پرس تی وی و برخی سایت های دیگر گفت: آمریکایی ها هر کاری که بتوانند، فارغ از واقعی یا تبلیغاتی بودن، برای مقابله با جمهوری اسلامی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این مسئله نشان می‌دهد که در آمریکایی‌ها سیستم حکومتی خود تصمیم به خصومت با جمهوری اسلامی گرفته‌اند ادامه داد: همین موضوع باعث می‌شود که با تغییر دولت‌ها سیاستشان دچار تغییر نشود.

زارعی این رفتار ایالات متحده را هشداری برای ما دانسته و افزود: همانگونه که در آمریکا میان اجزای سیستم سیاسی درباره جمهوری اسلامی ایران اجماع شکل گرفته و دائماً برگه‌های جدیدی را علیه ایران رو می‌کنند، ما نیز باید در داخل سیستم خود درباره آمریکا اجماع داشته و تحلیل‌های سیاسی غیرواقعی از موضوع ارائه نکنیم و بدانیم که با یک دشمن عنود و جدی مواجهیم که به هیچ عنوان به چیزی غیر از نابود کردن منافع ایران فکر نمی‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اساس مشکل میان ما و آمریکا بی‌اعتمادی اظهار کرد: این مسئله به این معنا نیست که ما در ادبیات سیاسی خودمان تندی به خرج بدهیم کما اینکه آمریکایی ها در ادبیات سیاسی خود گاهی نرم حرف می‌زنند اما در عمل خود همیشه با خشونت تمام عمل می‌کنند.

وی درباره توقیف سایت‌های ایرانی گفت: این مسئله باید تنها یک درس برای ما داشته باشد و آن اینکه در ذهنیت اجتماعی و سیاسی خود جای آمریکای دشمن را با یک کشور دوست جابه‌جا نکنیم.

زارعی درباره مواضع «آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری منتخب در نشست خبری خود در حوزه سیاست خارجی گفت: کسانی که صحبت‌های رئیسی را شنیدند مواضع وی را در بعد روابط خارجی و در مواردی چون پاسخ «خیر» وی به پرسش خبرنگار مبنی بر تمایل به دیدار با «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا، رابطه با عربستان سعودی و همسایگان و همچنین درباره مذاکرات برجام و نشست وین ستودند و ارزیابی‌ها از این نشست مثبت بود.

وزارت امور خارجه نیاز به خانه‌تکانی دارد

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اقدامات لازم برای تشکیل یک وزارت امور خارجه موفق گفت: این وزارت‌خانه باید در بعد نگرش یک خانه‌تکانی انجام دهد. همانگونه که «سعید جلیلی» در برنامه‌های انتخاباتی خود مطرح کرد باید یک تیم باورمند سکان وزارت امور خارجه را در دست بگیرند.

وی ادامه داد: دومین مسئله در این وزارت‌خانه اصلاح اولویت‌ها است. در دولت قبل و برخی دولت‌های پیش از آن، اولویت اصلی این وزارت‌خانه رابطه با اروپا بود. در حال حاضر ما باید این رویکرد را با یک نگاه واقع‌بینانه اصلاح کرده و اولویت خود را به ترتیب ارتباط با همسایگان، رابطه با کشورهای شرق و در نهایت کشورهای غربی و اروپا قرار دهیم.

زارعی با بیان اینکه اروپا نباید اولویت اول ما برای ارتباط باشد افزود: علت این است که با وجود آنکه در طول بیش از ده سال گذشته ارتباط با اروپا در اولویت یک ما قرار داشت اما منافع اقتصادی اروپا برای جمهوری اسلامی کمتر از یک میلیارد دلار در سال بوده و در حال حاضر سطح روابط ما با اروپا حدود ۴۵۰ میلیون دلار در سال است و این درآمد ارزش آن را ندارد که ما در تابلو روابطمان به اروپا جایگاه یک بدهیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1100763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =