در دوران پساکرونا نیاز بیشتری به مشاوره داریم/ دانشجو نگران قطعی برق و اینترنت است!

معاون فرهنگی دانشجویی استان همدان گفت: در ایام امتحانات مراجع به صورت تلفنی و آنلاین بسیار زیاد است و در این چند ترمی که امتحانات در ایام کرونا  برگزار شد، نشان می دهد برای دوران پسا کرونا به مرکز مشاوره نیاز زیادی خواهیم داشت.

ابوالفضل یداللهی معاون فرهنگی دانشجویی استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بیان کرد: در یکسال و نیم گذشته  از زمانی که مسئله بیماری کرونا مطرح شد و تعطیلات پی‌درپی اتفاق افتاد، اولین کاری که دانشگاه آزاد اسلامی همدان انجام داد، راه‌اندازی یک کانال‌گروه در فضای مجازی بود که حدود 1500 تا 2هزار عضو داشت و در حوزه مشاوره؛ مشاوره آنلاین و چت آنلاین برای دانشجوها و خانواده آنان داشتیم.

یداللهی در ادامه اشاره کرد: حدود 7 نفر از مشاوران زبده استان در زمانبندی‌های مشخص و ایام مختلف جوابگوی دانشجویان هستند. از این اساتید شماره تلفن گرفته می‌شد و شماره تلفن مرکز مشاوره در آن ایام خاص روی تلفن استاد منتقل می‌شد. مشاوره در مباحث استرس، اضطراب، امتحانات، خانواده و مشاوره مذهبی انجام شد و این فعالیت همچنان ادامه دارد. همچنین همکاری خوبی میان مرکز مشاوره و دفتر نهاد اتفاق افتاد و چند نفری از اساتید گروه معارف به مشاورین امین و مرکز مشاوره ما اضافه شدند که اطلاع‌رسانی و پوسترهای آنان جهت سمع و نظر دانشجوها در فضای مجازی وجود دارد.

معاون فرهنگی دانشجویی استان همدان توضیح داد: در ایام امتحانات مراجع به صورت تلفنی و آنلاین بسیار زیاد است و در این چند ترمی که امتحانات در ایام کرونا  برگزار شد، نشان می دهد برای دوران پسا کرونا و بعد از اینکه شرایط دانشگاه به حالت عادی درآید به مرکز مشاوره نیاز زیادی خواهیم داشت؛ به همین خاطر در حال آماده‌سازی مرکز مشاوره در سطح شهر برای مشاوره حضوری هستیم. برای احداث کلینیک روانشناسی و مشاوره، مصوبه هیئت رئیسه گرفته شده و از اساتید روانشناسی بالینی برای استفاده در این مرکز دعوت کردیم. ضمن اینکه مجوزهای لازم دریافت شده است و با همکاری معاونت پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همدان این اتفاق در حال شکل‌گیری است.

یداللهی همچنین افزود: همکاران مشاوره تحصیلی قبل از ثبت‌نام و انتخاب واحد را انجام می‌دهند. در ایام ثبت‌نام در سطح شهرمشاوره تحصیلی داریم. در خوابگاه با حضور دانشجویان پزشکی، پرستاری و مامایی برای ایشان مشاوره در نظر گرفته شده است و مشاوره حضوری نیز در خوابگاه  انجام می‌شود. مشاور هفته‌ای یک روز در خوابگاه حضور دارد.

معاون فرهنگی دانشجویی استان همدان در مورد اینکه عمده دغدغه دانشجویان در زمان کرونا چیست، اظهار کرد: دغدغه دانشجو در درجه اول نحوه ورود به آزمون است؛ یعنی برق و اینترنت. در آزمون حضوری دانشجو در حوزه امتحانی حاضر می‌شد؛ اما الان دغدغه دانشجوها متفاوت شده است. امیدواریم از طریق مراکز مشاوره امین بخشی از دغدغه دانشجوها را پذیرا باشیم.

وی اضافه کرد: عمده مشاوران ما از اعضای هیئت علمی دانشگاه و از گروه معارف، گروه علوم تربیتی و گروه روانشناسی است و تعدادی از دانشجوهای حق التدریس که از دانشجوهای همین دانشگاه بودند از حضورشان به عنوان مشاور استفاده می شود. دو هفتم از اساتیدی استفاده می‌شود که روزگاری دانشجوی ما بودند.

یداللهی در مورد نحوه غربالگری روحی دانشجوها تشریح کرد: قبل از اپیدمی کرونا کلینیکی دایر می‌شد و مشاوری و روانشناسی در آنجا قرار می‌گرفت. مشاور، مشاور تحصیلی میداد و روانشناس دانشجو را از نظر رفتاری بررسی می کرد.

در حال حاضر به صورت الکترونیک و خوداظهاری است. شاید سنجه دقیقی نسبت به این موضوع نداشته باشیم و امیدواریم از مهرماه این موضوع به‌روزرسانی شود؛ چراکه یکی از نیازها و ضروریات دانشگاه غربالگری روحی و جسمی دانشجویان است.

وی افزود: در شرایط فعلی محدودیت است و امیدورایم زمانی که شرایط به حالت عادی‌تر برگشت این شرایط را داشته باشیم؛ همچنین رفتار دانشجوها در این موضوع متفاوت است. تعدادی از دانشجوها اعتماد می‌کنند و همکاری صادقانه دارند؛ اما بعضی حتی شماره تماس والدین را هم دقیق نمی‌دهند؛ برای همین مصوب شد دانشجویانی که در خوابگاه هستند یکی از والدین و اقوام درجه یک در اولین فرصت در خوابگاه حضور پیدا کند و اطلاعات اولیه درستی ارائه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1101963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =