مردم خط قرمز مجلس در رای اعتماد به دولت جدید هستند/ وزرای پیشنهادی باید برنامه قابل پایش داشته باشند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم خط قرمز مجلس در رأی اعتماد به وزرا هستند اظهار کرد: برخی افرادی که می‌شنویم به گرفتن پست و مسئولیت علاقه‌مند هستند مطمئن باشند که به راحتی نمی‌توانند از این مجلس رأی اعتماد بگیرند.

«مجتبی یوسفی» نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز؛ درباره شرایط پیش روی دولت آینده گفت: به دلیل شرایطی بدی که دولت فعلی در ابعاد مختلف مانند معیشت، اشتغال و در نهایت سوءمدیریت فعلی در موضوع برق برای مردم به وجود آورده است، به طور قطعی کار برای دولت آینده و هیئت وزیران بسیار سخت خواهد بود.

وی درباره ویژگی‌های لازم وزرای پیشنهادی برای رفع شرایط فعلی اظهار کرد: به جای استفاده از چهره‌های سیاسی باید مدیران متخصص با سابقه و دارای برنامه و کارنامه مشخص در کسوت وزیر و اعضای هیئت دولت قرار گیرند.

یوسفی با بیان اینکه داشتن سابقه یعنی وزیر دارای توانمندی آن‌ها در مسائلی که نیاز فعلی کشور است باشند افزود: وزرای دولت آینده باید در عین آرامش در مواجهه با مشکلات و مسائل تحول‌خواه و فسادستیز بوده تا بتوانند ساختارهای مشکل‌دار را اصلاح کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره برنامه وزرای پیشنهادی اظهار کرد: وزرا به جای برنامه‌های کپی‌برداری شده باید براساس اسناد بالادستی کشور مانند برنامه‌های توسعه، سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب که با ژرف‌اندیشی و نظر کارشناسان در ابعاد مختلف مانند سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تهیه و تدوین شده است و همچنین سند چشم‌انداز 1404 برنامه قابل پایش و مسئله محور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مسئله اصلی کشور مشکلات معیشتی و اشتغال است و دولت باید برای این موضوعات برنامه‌ریزی کند ادامه داد: برای مثال باید در حوزه وزرات راه و شهرسازی برنامه قابل پایش برای مسئله مسکن، حمل و نقل و ایجاد کریدورهای جدید داشته باشند.

یوسفی با اشاره به برخی صحبت‌ها پیرامون آسان شدن کار دولت با وجود همسویی دولت و مجلس اظهار کرد: دولت سیزدهم باید بداند که با وجود آن که نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق روی کار آمدن دولتی با رویکرد خدمتگذاری به مردم بودند اما از روز 28 خرداد به بعد مجلس ناظر بر عملکرد دولت منتخب است و باید در موضوع معرفی وزار دقت کافی به عمل آید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم در انتخابات امسال با مسئولان اتمام حجت کرده و با وجود شرایط بسیار سخت اقتصادی پای صندوق‌های رأی حاضر شده و ایستادگی خود پای کار نظام جمهوری اسلامی و انقلاب را نشان دادند و دیگر بهانه‌ای برای کار نکردن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط برای دولت آینده بسیار سخت بوده و نمونه مشهود آن شرایط فعلی برق است ادامه داد: زمانی که یک دولت هشت سال پروژه‌های توسعه‌ای و بازسازی و بهسازی نیروگاه‌های جدید را متوقف کرده، امروز چنین وضعیتی برای کشور به وجود می‌آید که باعث نارضایتی مردم شده است و اگر امروز بخواهیم شروع به ساخت نیروگاه کنیم، حداقل سه تا چهار سال زمان خواهد برد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر نیرو باید برای چالش‌هایی که به دلیل ناکارآمدی دولت مستقر اتفاق افتاده است برنامه داشته باشد و بتواند در حوزه‌هایی مانند توسعه انرژی، ساخت و بازسازی نیروگاه‌ها، مدیریت منابع آب که موجب مشکلات جدی در کشور و خشک شدن تالاب‌ها شده و صنعت کشاورزی، اقدامات مؤثری انجام دهد.

یوسفی با بیان اینکه در حوزه‌های دیگر مانند مسکن نیز شاهد این سوءمدیریت‌ها هستیم اظهار کرد: یک سوءمدیریت در یک وزارت‌خانه کشور را دچار مشکل کرده و به مردم آسیب وارد می‌کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در وزارت‌خانه‌های مرتبط با حوزه اقتصاد مانند وزارت صمت، اقتصاد و دارایی و وزرات‌خانه‌های مولد مانند نفت و هچنین بانک مرکزی باید برنامه‌های مشخص برای تولید وجود داشته باشد افزود: تولیدکننده‌ها در حال حاضر دچار مشکلاتی مانند قوانین و قواعد دست و پا گیر که باعث به وجود آمدن رانت و امضاهای طلایی برای برخی و مانع برای تولیدکننده واقعی شده است، تأمین منابع مالی که بانک مرکزی باید جلوی سفته‌بازی‌ها و بنگاه‌داری‌های برخی بانک‌ها را گرفته و منابع را به چرخه تولید بازگرداند، رابطه میان کارگر و کارفرما و بیمه تأمین اجتماعی است و باید اصلاحات جدی در این فرآیندها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مجموعه این مسائل نشان می‌دهد گزینه‌های وزارت‌خانه‌ها باید برای حل این مشکلات دارای کارنامه مشخص و برنامه قابل پایش داشته باشد افزود: در غیر این صورت مجلس با افرادی که بخواهند با جایگاه سیاسی وارد این فرآیند شوند سخت‌گیرانه برخورد خواهد کرد و مردم نیز اجازه آزمون خطا به ما نخواهند داد.

مردم خطر قرمز مجلس در رأی اعتماد به وزرا هستند

یوسفی درباره نظر مجلس درباره انتخاب آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری دولت سیزدهم گفت: از نظر من گفتمان عمومی مجلس این است که ما یک بار به دلیل بروکراسی اداری و تفکر لیبرالی که 32 سال در حوزه اقتصادی در کشور حاکم بوده است آسیب دیده و در نتیجه به سمت کسی که در دستگاه قضایی امید را به مردم برگرداند حرکت کردیم، هر چند ادعا نمی‌شود که تمام مشکلات برطرف شد اما مردم می‌دانستند که برای حل مشکل خود به یک بخش امید بسته بودند و این موضوع کاری بزرگ در میان بازار آشفته بی‌تدبیری و ناامیدی که این دولت به وجود آورده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه با وجود همسویی دولت با مجلس، تمام وزرا رأی اعتماد خواهند گرفت اظهار کرد: با وجود این همسویی، قطعا خط قرمز مجلس، مردم و تکرار نشدن آزمون و خطاهاست. برخی افرادی که می‌شنویم به گرفتن پست و مسئولیت علاقه‌مند هستند مطمئن باشند که به راحتی نمی‌توانند از این مجلس رأی اعتماد بگیرند و ما برای هر کدام از مشکلات و دغدغه‌های مردم و دلسوزان باید برنامه داشته باشد زیرا مردم دیگر فرصت آزمون خطا نمی‌دهند و ما نیز به عنوان نمایندگان ملت تابع نظر مردم هستیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ها و عملکرد وزیر باید در یک اتاق شیشه‌ای قرار گرفته و شفاف باشد تا بتوان آن را به رأی و نظر کارشناسان گذاشت افزود: برای مثال اگر صحبت از ساخت یک میلیون واحد مسکونی می‌شود باید چگونگی و منابع ساخت را مشخص کنند. طرح ساخت یک میلیون واحد در مجلس نوشته و تصویب شده و در دولت بعدی باید به آیین‌نامه اجرایی تبدیل شود.

یوسفی با بیان اینکه مجلس در رأس امور است ادامه داد: هرچند اجرا با دولت است اما قوانین در مجلس مشخص می‌شوند و دولت خوب بدون قانون خوب نمی‌تواند کارآمد عمل کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1102402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =