گوشی‌ها در آینده با انگشت‌ شارژ می‌شوند

محققان آمریکایی یک ابزار پوشیدنی جدید طراحی کرده‌اند که شبیه به نوار دور انگشت دست می‌پیچد و زمانی که شما خواب هستید، از عرق انگشت‌تان برق تولید می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ این ابزار که فعلا در حد کانسپت و نمونه اولیه است، فقط قادر است انرژی بسیار کمی را ذخیره کند و حدود سه هفته طول می‌کشد تا بتواند یک گوشی را شارژ کند، اما محققان دانشگاه کالیفرنیا ادعا می‌کنند که می‌توانند ظرفیت آن را در آینده افزایش دهند. زیرا این میزان انرژی فقط از نوک یک انگشت حاصل می‌شود و بستن این ابزار روی بقیه انگشتان می‌تواند ۱۰ برابر انرژی بیشتری تولید کند.

اکثر دستگاه‌های پوشیدنی که از بدن انسان انرژی تولید می‌کنند، نیاز به حرکت فیزیکی کاربر خود دارند. یعنی تا زمانی که کاربر ورزش نکند، نمی‌توانند انرژی تولید کنند. یا به منابع خارجی مانند نور خورشید یا تغییرات زیاد دما وابسته هستند. اما این ابزار جدید که شبیه به نوار دور سر انگشت قرار می‌گیرد از یک سیستم غیرفعال برای تولید برق از رطوبت نوک انگشت استفاده می‌کند و حتی زمانی که کاربر بی‌حرکت نشسته یا خوابیده هم می‌تواند انرژی تولید کند. دلیل اینکه محققان نوک انگشت را برای این ابزار در نظر گرفته‌اند این است که این قسمت خیس‌ترین قسمت بدن است و بنابراین به لطف یک ماده اسفنجی هوشمند، این رطوبت گرفته و توسط هادی‌ها جمع‌آوری و پردازش می‌شود. دستگاه برداشت انرژی هنگام فشار یا شروع تعریق یا با ضربه آهسته مقدار کمی برق تولید می‌کند. میزان انرژی تولیدی را با تبدیل فعالیت‌هایی مانند تایپ کردن، ارسال پیام کوتاه،‌ نواختن پیانو یا ضربه زدن روی ماوس می‌توان افزایش داد. بنابراین ارسال یک توئیت می‌تواند تلفن همراه شما را کاملا شارژ کند.

گوشی‌ها در آینده با انگشت‌تان شارژ می‌شوند

به گفته محققان، نوک انگشتان یکی از بالاترین میزان غدد تعریق را در بدن دارد و به همین دلیل ۱۰۰ تا هزار برابر بیشتر از بخش‌های مختلف بدن تعریق می‌کند.

این ابزار مجهز به هادی‌های الکتریکی یا همان الکترودهایی است که از فوم کربن ساخته شده‌اند و هر قطره عرق انگشت را جذب می‌کنند. آنزیم‌های موجود در الکترودها موجب ایجاد واکنش شیمیایی بین مولکول‌های عرق یعنی لاکتات و اکسیژن می‌شود و به این ترتیب برق تولید می‌شود.

به غیر از این، یک تراشه کوچک نیز در زیر الکترودها وجود دارد که از مواد پیزوالکتریک ساخته شده است. این تراشه هنگام اعمال فشار، انرژی را در یک خازن کوچک ذخیره و نیرو تولید می‌کند و در صورت لزوم به دستگاه‌های دیگر انتقال می‌دهد.

اندازه این ابزار یک سانتی‌متر است و مواد آن کاملا انعطاف‌پذیر هستند و بنابراین کار کردن با آن کار سختی نیست.

کد خبر: 1103085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =