اعلام آمادگی آمریکا برای برگزاری دور هفتم مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، کشورش از برگزاری دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت کشورش همچنان برای دور هفتم مذاکرات احیای برجام آمادگی دارد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت آمریکا برای مذاکرات احیای برجام ضرب‌الأجلی در نظر دارد گفت: «رئیس جمهور [جو] بایدن معتقد است که دنبال کردن مسیر دیپلماتیک به سود ما است زیرا با اینکه نگرانی‌هایی جدی درخصوص برخی فعالیت‌های مشکل‌زای ایران در جامعه جهانی داریم و آن‌ها را تأیید نمی‌کنیم، شفافیت هسته‌ای ایران جزو منافع ملی ما است».

ساکی افزود: «برنامه زمانی [مذاکرات] نامحدود نیست و می‌دانیم که وزیر امور خارجه این مسئله را به روشنی تأیید کرده است. اکنون ما برای دور هفتم مذاکرات آمادگی داریم و امروز مراسم تحلیف [رئیس جمهور جدید ایران] بود. بنابراین باید ببینیم از این به بعد چه رخ می‌دهد».

همچنین سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره لفاظی‌های امروز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره پاسخ به هدف قرار گرفتن کشتی تجاری «مرسر استریت» در سواحل عمان، ادعا کرد: «اسرائیل به عنوان کشوری مستقل حق دفاع از خود را دارد و این اولین چیزی است که به رسمیت می‌شناسیم».

ساکی در ادامه مدعی شد: «ما در حال همکاری با جامعه جهانی هستیم و درخصوص اقدامات تنش‌زای صورت گرفته در ارتباط با توقیف کشتی "آسفالت پرینسس" و حمله به [کشتی] "مرسر استریت" نگران هستیم. این‌ها قطعاً مسائلی هستند که موجب نگرانی ما و جامعه جهانی است».

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود افزود: «احساس ما این است که این‌ها از الگویی از حملات و رفتارهای تهاجمی است. این رفتارها تهدیدی برای آزادی ناوبری در آب‌راه‌های حیاتی است و برای کشورهای مختلف جهان یک خطر محسوب می‌شود».

ساکی مدعی شد: «همچنین متذکر می‌شوم که می‌دانیم شرکای بریتانیایی ما خواستار اقدام عملی و برداشتن گام‌هایی هماهنگ در نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل هستند که ما از قطعاً از آن‌ها حمایت می‌کنیم».

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز (پنجشنبه) تأکید کرد که مذاکرات وین برای احیای برجام نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه یابد. وزیر امور خارجه ایالات متحده که به کویت سفر کرده است، مدعی شد که واشنگتن به دیپلماسی در مذاکرات هسته‌ای ایران پایبند است.

بلینکن بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ادامه داد: «ما به دنبال آن هستیم که ببینیم ایران برای انجام چه اقداماتی آمادگی دارد یا این که آمادگی ندارد. ما همچنان کاملاً برای بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات آمادگی داریم».

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: «به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود».

هنوز زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات شروع نشده است و مقام‌های کشورهای غربی، کمپین فشار رسانه‌ای-روانی برای مجاب کردن ایران به مشخص کردن زمان دور جدید مذاکرات را تشدید کرده‌اند.

عراقچی در واکنش به این اقدامات گفته بود: «ما در دوران انتقالی به سر می‌بریم و یک انتقال دموکراتیک قدرت در تهران در حال انجام است. روشن است که گفت‌وگوهای وین باید منتظر دولت جدید در ایران بماند. این اقتضای هر دموکراسی است».

انتهای پیام/

کد خبر: 1105826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =