میکروروبات‌های آهنربایی داروها را در بدن هدایت می‌کنند

گروهی از دانشمندان آمریکایی روبات‌های نرمی طراحی کرده‌اند که با میدان مغناطیسی خارجی کنترل می‌شوند تا بتوانند داروها را به نقاط مختلف بدن انسان برسانند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ به روبات‌های بسیار ریز و نرمی فکر کنید که می‌توانند از مسیرهای بسیار سخت و حتی برخلاف جریان مایعات داخل بدن مثل خون حرکت و از موانع عبور کنند تا دارو را به نقاط خاصی از بدن برسانند؛ حتی اگر دستگاه عصبی مرکزی باشد. دستگاه عصبی مرکزی بزرگ‌ترین بخش دستگاه عصبی است که دربرگیرنده مغز و طناب نخاعی می‌شود.

حال گروهی از دانشمندان با همکاری مرکز فیزیک‌پزشکی واینبرگ در مریلند آمریکا این نوع روبات را طراحی کرده‌اند که توسط یک میدان مغناطیسی در خارج از بدن کنترل می‌شود.

این روبات‌های ریز که MANiAC نام دارند، نانومیله‌های مغناطیسی هستند که در کپسول آلژینات- پلیمر تخلیص شده از جلبک‌های دریایی و مورد استفاده در نانوبیوتکنولوژی دارویی- قرار گرفته‌اند و به همین دلیل می‌توانند به عنوان حامل دارو در قسمت‌هایی از بدن حرکت کنند که دسترسی به آنها با داروهای خوراکی یا داخل وریدی دشوار است.

فناوری MANiAC یادآور فرضیه فیلم علمی- تخیلی «سفر فوق‌العاده»، ساخته سال ۱۹۶۶ است که در آن گروهی از دانشمندان یک زیردریایی را کوچک و آن را برای سفر به داخل مغز یک بیمار آماده می‌کنند. آنها با اسلحه لیزری خود با لخته خون مبارزه می‌کنند تا جان این بیمار را نجات دهند.

میکروروبات‌های آهنربایی داروها را در بدن هدایت می‌کنند

با وجودی که این تحقیقات هنوز در مراحل اولیه است، اگر موفقیت‌آمیز باشد، این فناوری به یک حامل دارویی هدفمند برای روش درمان بیماری‌های سیستم عصبی مرکزی تبدیل خواهد شد.

محققان می‌گویند: تجویز دارو به صورت خوراکی یا داخل وریدی برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی یا درمان بیماری‌های عصبی، ممکن است روی بقیه نواحی بدن و سیستم عصبی که با بیماری ارتباطی ندارند، تاثیر بگذارد. اما در عوض، تحویل هدفمند دارو منجر به افزایش اثربخشی و کاهش عوارض جانبی به دلیل کاهش دوز خارج از سلول‌های بیمار خواهد شد. از سوی دیگر، میدان‌های مغناطیسی بهترین گزینه برای کنترل روبات‌های کوچک هستند، زیرا معمولا بسیار ایمن هستند و تحت تاثیر بافت قرار نمی‌گیرند.

این فناوری هنوز روی انسان آزمایش نشده، اما محققان آنها را در شبیه‌سازی‌هایی براساس شرایط و ساختار پیچیده‌ای که روبات در داخل انسان با آن مواجه می‌شوند، آزمایش کردند. به غیر از این در آزمایش روی موش‌ها، از این روبات‌ها برای تحویل رنگ به جای دارو استفاده کردند. این روبات‌ها توانستند از شیب‌های ۴۵ درجه هم عبور کنند؛ البته در شرایطی که محققان کنترل جهت روبات را در دست داشتند.

کد خبر: 1107642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =