یک بام و دوهوا درباره محدودیت تردد شبانه / ستاد کرونا مقتدر و هماهنگ عمل کند

اعلام لغو محدودیت تردد شبانه توسط ستاد کرونا و در مقابل عملکرد متفاوت پلیس در اعمال جریمه چند روزی است که مردم را سرگردان کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، سرعت گرفتن روند واکسیناسیون در روزهای اخیر و رسیدن نوبت به دهه شصتی‌ها، مراجعات به مراکز واکسیناسیون را بیشتر کرد و شاهد صف‌های طولانی برای دریافت واکسن بودیم که برای رفع این مشکل ستاد کرونا و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که با شبانه‌روزی کردن و افزایش تعداد مراکز از شلوغی‌ها کم کنند تا مردم بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن مراجعه و خدمات دریافت کنند.

شبانه‌روزی شدن مانع جدی به نام محدودیت تردد شبانه داشت و در نهایت علیرضا رئیسی؛ سخنگوی ستاد کرونا در گفت‌وگویی که با شبکه خبر سیما داشت، صراحتا اعلام کرد که تردد شبانه در شهرهایی که واکسیناسیون در آن‌ها شبانه‌روزی است، لغو می‌شود. تهران به دلیل تراکم جمعیتی که دارد بیشترین تاثیر را از این محدودیت می‌گرفت و با انتشار این خبر در رسانه ملی تهرانی‌ها شبانه راهی خیابان شدند، غافل از اینکه پلیس راهور اعلام کرده که هنوز این موضوع به ما ابلاغ نشده است.

پلیس در توضیحات خود عنوان کرده بود که اگر برفرض از 25 شهریور لغو منع تردد شبانه به پلیس ابلاغ شود و در آن قید شده باشد که مثلا از 20 شهریور قاعده منع ملغی شده، جریمه کسانی که این مدت تردد داشته‌اند لغو می‌شود.

ماجرا تا جایی ادامه داشت که حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور  موضوع دیگری را مطرح و لغو تردد شبانه را به کل منتفی دانست. او عنوان کرد که فقط کسانی که شبانه واکسن می‌زنند، می‌توانند تردد کنند و ساز و کار شناسایی آن‌ها هم به این صورت است که وزارت بهداشت کد ملی واکسینه شده‌های شبانه را به پلیس می‌دهد تا جریمه نشوند و یا اگر در این روزها جریمه شده‌اند، بخشیده شود اما باز مشکل دیگری وجود دارد و آن کسانی هستند که اعضای خانواده خود را شبانه به مراکز واکسیناسیون برده‌اند اما خود واکسن نزده‌اند؛ پس کدملی ثبت شده در سامانه هم ندارند که جریمه برای آن‌ها لحاظ نشود که پلیس برای حل این موضوع اعلام کرد که افراد شماره پلاک خود را به مراکز واکسیناسیون بدهند تا مشمول جریمه شبانه نباشند.

از همان روزی که ستاد کرونا تشکیل شد، قرار بر این بود که این ستاد قدرت تصمیم گیری و اختیاراتی بالاتر از همه ارگان‌ها داشته باشد و تصمیم نهایی با نظر جمعی اعضای این ستاد گرفته شود. سخنگوی ستاد هم به طبع انتقال دهنده نظرات آن به مردم است و مردم به آن استناد می‌کند پس وقتی سخنگو در رسانه ملی صراحتا خبر از لغو محدودیت می‌دهد، اختلاف نظر با پلیس که قرار است تابع نظرات ستاد باشد و عملکرد متناقض این نهاد با تصمیم ستاد، مردم را سردرگم می‌کند.

در روزهایی که از یک طرف خبر لغو محدودیت منتشر شد و از طرفی پلیس به آن عمل نکرد، تعداد زیادی از خانواده‌ها شبانه تردد کردند غافل از اینکه مشمول جریمه هستند. اگر اختلاف نظری در این مورد میان ستاد و پلیس وجود داشت، باید درون ستاد حل شده و تصمیم نهایی بی‌کم و کاست و بدون تکذیبیه در روزهای بعد، به اطلاع مردم می‌رسید نه اینکه شاهد اختلاف نظرها و تصمیمات متناقض میان مسئولان رده بالا باشیم.

ستاد کرونا  و پلیس به دلیل اطلاع‌رسانی ناقص باید پاسخگوی جریمه‌های بیشماری که در این چند روز اعمال شده باشند چراکه مردم نباید تاوان بی‌تدبیری مسئولان را بدهند و اگر کوتاهی صورت گرفته از طرف این این دو نهاد است.

از این گذشته مسئولان امر باید پاسخگو باشند و به مردم توضیح بدهند که محدودیت‌های تردد شبانه در این مدت چقدر بازدهی داشته و با همه دردسرهایی که برای مردم ایجاد کرد از مرگ و میر کرونا کم کرده یا نه؟ اگر واقعا این طرح تاثیرگذار بوده، چرا نتیجه آن را نمی‌بینیم و با پیک پنجم کرونا دست و پنجه نرم می‌کنیم؟

از طرفی باید آماری ارائه شود که نشان دهد، خلوت کردن زودهنگام خیابان چقدر در افزایش خفت‌گیری‌های شبانه تاثیر داشته است؟ علاوه بر آن چرا فکری برای رفع مشکل ترافیک ساعات نزدیک به شروع محدودیت و شلوغی وسایل نقلیه عمومی نشد و طرح به جای راهگشا بودن دردسر مردم را بیشتر کرد؟

در مجموع ستاد کرونا به عنوان مرجع مهم تصمیم‌گیرنده در خصوص موضوعات مرتبط با مهار کرونا باید اقتدار بیشتر در تصمیم‌گیری‌ها داشته و هماهنگ‌تر عمل کند تا شاهد مشکلاتی از این دست در کشور نباشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1111176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =