دانشگاه‌ها براساس فعالیت فرهنگی رتبه‌بندی می‌شوند

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ستاد راهبری، به دنبال این است که چند شاخص مناسب را به وزارت علوم پیشنهاد دهد تا دانشگاه‌ها براساس میزان فعالیت‌ فرهنگی رتبه‌بندی شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز،کمبود بودجه فرهنگی از جمله مواردی است که همچنان معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها نسبت به آن گلایه دارند. به گفته برخی معاونان فرهنگی، سرانه بودجه مشخصی برای برنامه ریزی فرهنگی در دانشگاه‌ها وجود ندارد و بخش قابل توجهی از بودجه‌ دانشگاه‌ها، صرف مسائل دیگری مانند حقوق و دستمزد کارکنان و اعضای هیئت علمی می‌شود.

در همین ارتباط، منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با تاکید بر لزوم تخصیص ردیف بودجه متناسب با فعالیت فرهنگی دانشگاه‌ها اظهارکرد: ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور برای تخصیص عادلانه بودجه فرهنگی به دانشگاه‌ها، به دنبال این است که چند شاخص مناسب را به وزارت علوم پیشنهاد دهد تا دانشگاه‌ها براساس فعالیت‌های فرهنگی رتبه‌بندی شوند.

وی افزود: درحال حاضر دانشگاه‌هایی در کشور هستند که درصد و میزان فعالیت فرهنگی بسیار پایینی دارند؛ قطعا چنین دانشگاه‌هایی بودجه فرهنگی کمتری نیاز دارند و اینکه به تمامی دانشگاه‌ها بودجه فرهنگی مساوی بدهیم، به هیچ وجه عادلانه نیست. اگر بتوانیم میزان بودجه فرهنگی را با میزان فعالیت فرهنگی هر دانشگاه همسان سازی کنیم، قطعا اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

کبگانیان گفت: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور این پیشنهادات را در جلسات آینده این ستاد با حضور وزیرعلوم بررسی خواهد کرد. همچنین جلسه‌ای را با رئیس جمهور خواهیم داشت تا بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها به نسبت فعالیت فرهنگی هر دانشگاه تخصیص داده شود. اگر این بودجه به صورت عادلانه تخصیص پیدا کند، دانشگاه‌هایی که فعالیت فرهنگی بیشتری داشته باشند، اعتبارات بیشتری می‌گیرند.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که این موضوع هنوز اجرایی نشده و در حد پیشنهاد است و باید در جلساتی با حضور کارشناسان مربوطه، وزیر علوم و رئیس جمهور، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. باید گفت که این طرح آماده شده و کار کارشناسی برروی آن انجام شده است که بنظر می‌رسد می‌تواند فرآیند تخصیص عادلانه بودجه به دانشگاه‌ها را ساماندهی کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1112974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =