توسعه فعالیت‌های اقتصادی و دیجیتالی با شیوع کرونا/ جلسات «شورای مدیریت دانش‌بنیان» برگزار نمی‌شود

مسئول راه اندازی سرای نوآوری واحد ارومیه با بیان اینکه در سال‌های اخیر فعالیت اقتصاد دیجیتال در ایام کرونا رونق داشته است، گفت: هنوز از سوی سازمان مرکزی مجوز صادر نشده است تا بتوان برای فعالیت بیش از پیش تصمیم‌گیری کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرای نوآوری شامل مراکز رشد، صاحبان سرمایه، شتاب‌ دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری است و استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌ بنیان در آن فعالیت دارند. در واقع تمرکز اصلی در این سراها بر روی اقدامات پژوهشی و فناورانه است و می‌خواهد دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی کارآفرین، کارآمد و سرآمد تبدیل کند. دانشگاه آزاد اسلامی به‌ عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان برای رسیدن به دانشگاه فناورانه و حل مساله، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را تأسیس کرد تا برای ترویج نوآوری و کارآفرینی در کشور اقدامات موثری انجام دهد. در همین راستا، سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد اسلامی راه‌ اندازی شد تا زیست‌ بوم فناوری توسعه پیدا کند.

امین بابازاده سنگر، مسئول راه اندازی سرای نوآوری، واحد ارومیه  در گفت‌ و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌های سرای نوآوری گفت: این سرا در زمینه اقتصاد دیجیتال و تجارت آنلاین فعالیت کرده و مرکز رشد به شکل تخصصی شتاب دهنده تشکیل شده است. مرکز رشد تخصصی در این سرا شکل گرفته است و شرکت‌ها، هسته‌ها و تیم‌های نوآور را تشکیل داده و تفاهم نامه‌هایی را در دست کار داریم که اغلب با عقد قراردادهای همکاری با شرکت‌های بزرگ آذربایجان غربی فعال هستند. برای اخذ خدمات در حوزه اقتصاد دیجیتال باید قراردادها را به سمت عملیاتی کردن و عقد قرارداد پیشبرد.

بابازاده سنگر با بیان اینکه در زمینه راه‌ اندازی اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند، ادامه داد: ۲۰ شرکت و هسته فناور وجود داشته که شامل شرکت‌ها، هسته‌ها و واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان می‌شود. همچنین ۲۵ محصول در این حوزه تولید شده است.

وی در پاسخ به این سوال که در سرای نوآوری اشتغالزایی از اهمیت برخوردار بود، درباره وضعیت اشتغالزایی‌ها و اقدامات انجام شده گفت: هنوز سرای نوآوری مجوزهای لازم را برای فعالیت نهایی یکساله دریافت نکرده است، بلکه منتظر برگزاری شورای شمد( شورای مدیریت دانش بنیان) هستیم. با توجه به تغییر و تحولات در معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه در حد کلان و ادغام چند اداره کل دریافت مجوز یکساله منوط به تشکیل «شورای شمد» می‌‍‌شود. هرچند هنوز جلسه‌ای از سوی این شورا برگزار نشده است و تاکنون منتظر برگزاری جلسه‌ و صدور مجوز برای فعالیت هستیم.

 بابازاده سنگر تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های فناور گروه‌های مختلف دانشجویی دور هم جمع شده و هدف ما هم این است که بتوان به اهداف دستیافت. منتظر صدور مجوز از سوی شرکت‌های فناروی هستیم. هنوز منتظر صدور مجوز از سوی سازمان مرکزی هستیم تا بتوان برای فعالیت بیش از پیش تصمیم‌گیری کرد.

مسئول راه اندازی سرای نوآوری واحد ارومیه درباره تاثیرات کرونا در فعالیت‌های سرای نوآوری ادامه داد: در سال‌های اخیر شیوع کرونا در تمامی فعالیت‌ها تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر فعالیت اقتصاد دیجیتال در این ایام رونق داشته و ایده‌های جدید هم به ذهن فعالان در این عرصه خطور کرده است. آی تی در جهان نقش خود را به خوبی نمایش داده و توانسته بیش از پیش موفق عمل کند.

 بابازاده سنگر با بیان اینکه تلاش‌ها برای اخذ مجوز از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برای فعالیت بیش از پیش انجام شده است، تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده هنوز اقدامات در راستای ارائه مجوز انجام نشده است. هنوز مجوز فعالیت سرای نوآوری از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی صادر نشده است، اما قراردادهایی را از سوی مرکز رشد منعقد شده است.

 عدم برگزاری «شورای مدیریت دانش‌بنیان» و کارهای ناتمام

به گفته مسئول راه اندازی سرای نوآوری، واحد ارومیه  هنوز برای بنده کارتابل مدیریتی ایجاد نشده است. هر وقت شورای شمد برگزار و ابلاغ شود می‌توان چارت را تشکیل داد. سازمان در تشکیل و راه اندازی تعلل می‌کند و نمی‌توان از آن کسب درآمد کرد. البته فعالیت‌های این سرای نوآوری برای مراکز رشد، شتاب دهنده‌ها و قراردادها درآمد مناسب داشته است.

بابازاده سنگری افزود: هم‌اکنون شرکت‌های مطرح دنیا همچون گوگل، آیفون، سامسونگ،آمازون و ... بر پایه اقتصاد دیجیتال فعالیت می‌کنند. امیدواریم در اسرع وقت ادارات کل نسبت به تشکیل شورای شمد فعال‌تر عمل کنند. این در حالی است که از شهریور سالجاری منتظر تشکیل این شورا هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =