فهم و درک تحولات رسانه‌ای در پیروزی جنگ شناختی ضروری است

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در جمع روحانیون حوزه علمیه خراسان در مشهد، فهم  و درک تحولات رسانه‌ای را در پیروزی جنگ شناختی ضروری دانست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اکبر نصراللهی، رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در نشست تخصصی با موضوع جنگ شناختی در آرایش جدید رسانه‌ای در دهه پنجم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی باید جلوتر و بیشتر از کُنش‌گران دیگر به جنگ شناختی توجه کنند، گفت: جنگ شناختی چند لایه، هیبریدی، میان رشته‌ای و شکل تکامل یافته، پیشرفته‌تر، جامع‌تر و سنجیده‌تر از جنگ‌های قبلی و البته طبیعی است. توجه ناکافی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به این  موضوع مهم با وجود هشدارهای مکرر مقام معظم رهبری را شاهد هستیم.

نویسنده کتاب مدیریت بحران در رسانه‌های حرفه‌ای با اشاره به سابقه جنگ‌های مختلف در طول تاریخ افزود: با توجه به گسترش و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، تغییر در آرایش رسانه‌ای، تجربه دشمنان و تغییر رفتار کُنش‌گران سیاسی، رسانه‌ای، حاکمیتی و همچنین سواد رسانه‌ای مخاطبان و میزان دسترسی‌ آنها به رسانه‌های مختلف، جنگ‌ها به سمت جنگ‌های شناختی تغییر پیدا کرده است و در همه‌ مناطق و از سوی  کُنش‌گران با استقبال مواجه شده است .

 رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات فناوری‌های ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، کنش‌گری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه در نشست تخصصی حوزه علمیه و آینده محور مقاوت که به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به  اثرپذیری جنگ شناختی از تحولات فناوری‌های ارتباطی تصریح کرد: با توسعه و پیشرفت فناوری‌های ارتباطی، کنشگری از انحصار حاکمیت و نهادهای سنتی و قدیمی بیرون آمده و همه افراد می‌توانند در این حوزه فعال و اثرگذار باشند

نصراللهی افزود:  ابزار جنگ شناختی  فناوری‌های ارتباطی به ویژه  اپلیکیشن‌های تلفن همراه رسانه، بازیگران آن کنشگران رسمی و غیررسمی، نوع جنگ نامرئی، ماهیت آن مستمر و میدان این جنگ اذهان مردم است و موفقیت در این جنگ به شناخت آرایش جدید رسانه‌ای و تغییرات و تحولات آن است. تحقق راهبرد جهاد تبیین جز با درک آرایش جدید رسانه‌ای، استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید ارتباطی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی، روایت اول، درست و  مسئولانه از وضع گذشته و حال کشور امکان‌پذیر نیست.

نصرالهی با مرور تغییر و تحولات مهم در آرایش جدید رسانه‌ای گفت: پیشرفت فناوری‌های ارتباطی از سال ۱۹۶۰به بعد، پدیده‌ای "ارتباط‌ جمعی شخصی»، را موجبو این پدیده باعث شده است برخلاف گذشته کنشگری، تولید و توزیع پیام از انحصار بخش‌های رسمی و سنتی خارج و نقش  آنها کمرنگ شود.

 وی با بیان اینکه پدیده‌ ارتباط جمعی شخصی باعث  شد مصرف رسانه‌ای، منابع خبری و الگوی تعامل مردم و چگونگی کنشگری تغییر کند، گفت: برای مثال در برهه‌ای از زمان کُنش‌گران مذهبی فقط علما و روحانیون بودند و هیچ‌کسی جرأت نداشت همانند موضوعات امنیتی وارد موضوعات مباحث مذهبی شود؛ اما هم‌اکنون هر فردی از هر جای دنیا از جمله  سلبریتی‌ها با سواد مختصر دینی و سیاسی، در مورد حساس‌ترین موضوعات سیاسی و مذهبی و راهبردی ملی و بین‌المللی مداخله و نسخه تجویز کنند.

نصراللهی تصریح کرد: باید پذیرفت که پدیده ارتباط جمعی شخصی، کُنش‌گری به‌ویژه کُنش‌گری مذهبی را، از حوزه تخصصی علما  و روحانیون  خارج کرده است  و هر کسی هم به خود اجازه می‌دهد و هم این امکان را دارد هر پیامی را ، در هر زمانی ، در هر مکانی و با هر ابزار تولید و منتشر کند. این مقوله می‌تواند فرصت‌هایی را ایجاد کند، در صورت غفلت یا توجه ناکافی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها ، برای مردم به‌ویژه جوانان تهدید جدی باشد.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت کم‌نظیر منبر و مسجد  گفت: در کنار استفاد ظرفیت این رسانه‌های بومی و سنتی به اندازه وزنی که دارند، باید با توجه به تحولات جدید فناوری‌های ارتباطی و بروز پدیده ارتباط جمعی شخصی و تغییر در ذایقه و نوع و میزان مصرف رسانه‌ای مردم، از شبکه‌های اجتماعی برای ارائه تصویر واقعی از دین و ایران اسلامی و جلوگیری از اسلام هراسی استفاده حداکثری  کرد؛ هر گونه تعلل و تردید در استفاده از این امکانات بدون فراهم کردن بسترهای بومی رسانه‌ای  کمک به دشمن است .

نصراللهی افزود: هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین منبر و مسجد و حسینیه شود، اما نباید از ظرفیت‌های و امکانات جدید برای جهاد تبیین و روایت اول غافل شد .

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه  با اشاره تغییرات در  انتظارات مخاطبان گفت: تعامل پررنگ مخاطبان در تولید و توزیع. کاهش وفاداری، فراهم بودن  امکان مقایسه بین پیام‌های مختلف، مرگ مخاطبان یک طرفه و کاهش فاصله بین درخواست و اجابت، بالارفتن  سواد رسانه‌ای، تغییر در نوع رویکرد و راهبرد کنشگران به‌ویژه کنشگران مذهبی و روحانیان را گریز ناپذیر کرده است. توجه به عامل زمان در اتخاذ رویکرد و راهبرد از اهمیت برخوردار است. هر گونه کُندی و تأخیر، در شناخت، تنظیم و در تطبیق با شرایط جدید برای کُنش‌گران مختلف، گران تمام می‌شود و غیرقابل جبران است.

رییس دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و مطالعات رسانه  با هشدار درباره طرح موسوم به صیانت در مجلس افزود:  هیچ کسی مخالف قانون‌گذاری و حکمرانی در فضای  مجازی نیست، اما نباید با اقدامات نسجیده و غیرقابل اجرا، منافع ملی و نظام را با چالش مواجهه کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =