تحولات اوکراین| جانسون: شاید جنگ تا ۲۰۲۳ طول بکشد / غرب به داد اوکراین رسید

در حالی‌که مذاکره کننده ارشد روس ادامه گفتگوها با طرف اوکراین را تأیید کرد، وزیر خارجه روسیه با اشاره به عدم پاسخ‌ کی‌یف به پیشنهادات مسکو درباره حل و فصل اوضاع، گفت: مذاکرات به بن‌بست رسیده، ولی این مسئله ارتباطی به وضعیت کنونی در ماریوپل ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین شب گذشته اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه، ۲۶ آوریل (۶ اردیبهشت ماه) آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد که برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به مسکو می‌کند، را پذیرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید

اعلام آمادگی آلمان برای ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین

دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد نیز صبح امروز، شنبه، تایید کرده که گوترش روز دوشنبه، ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت ماه) به مسکو سفر خواهد کرد. وی در پایتخت روسیه با پوتین و لاوروف دیدار خواهد کرد. این دفتر همچنین یادآور شد که آنتونیو گوترش در تاریخ ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت ماه) به پایتخت اوکراین سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: دبیرکل هفته آینده به اوکراین سفر کرده و با دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه گفتگو خواهد کرد و در همان روز با رئیس جمهور ولادیمیر زلنسکی دیدار می‌کند.  آنتونویو گوترش در کی‌یف همچنین با کارکنان این سازمان که در اوکراین کار می‌کنند نشستی خواهد داست تا  موضوع "گسترش کمک‌های بشردوستانه به مردم" این کشور را بررسی کند.

پیش از این مشخص شد که گوترش نامه‌هایی را برای روسای جمهوری روسیه و اوکراین ارسال کرده و خواستار دیدار با آنها در مسکو و کی‌یف شده بود. دبیرکل سازمان ملل قصد دارد با پوتین و زلنسکی درباره اقدامات فوری به منظور برقراری صلح بین دو کشور گفتگو کند.

در اوایل هفته نیز دبیرکل سازمان ملل  از روسیه و اوکراین خواست از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ آوریل (اول الی چهارم اردیبهشت ماه) آتش بس چهار روزه‌ای  به خاطر عید پاک برقرار کنند. گوترش باز کردن کریدورهای بشردوستانه را ضروری دانست.

 ولادیمیر پوتین اخیرا به چارلز میشل، رئیس شورای اروپا گفته که تنها در صورتی با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین گفت‌وگو خواهد کرد که مذاکرات به نتایج ملموس منجر شود. در همین رابطه، زلنسکی به تازگی عنوان کرده که غرب تسلیحات مورد درخواست کشورش را تامین کرده است. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی اعلام کرد که این کشور تسلیحات نظامی که به آن‌ها نیاز داشته است را از متحدان غربی خود دریافت کرده است.  زلنسکی گفت: من از شرکای اوکراین که در نهایت به خواسته ما گوش داده و تسلیحاتی که خواسته بودیم را به ما تحویل دادند، تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از اظهارات خود به مردم این کشور در خصوص ارائه اطلاعات به نیروهای روسیه هشدار داد. وی خطاب به مردم کشورش گفت: من از ساکنان مناطق جنوبی اوکراین می‌خواهم در مورد اطلاعاتی که به روس‌ها می‌دهند بسیار مراقب باشند. اگر از شما بخواهند که پرسشنامه پر کنید و یا مشخصات گذرنامه خود را در جایی وارد کنید، باید بدانید که این اقدام به شما کمک نمی‌کند. این اقدام در واقع آمادگی برای رفراندوم جعلی در سرزمین شما است. امکان چنین اقدامی وجود دارد پس مراقب باشید.

جانسون: ممکن است جنگ اوکراین تا ۲۰۲۳ طول بکشد

نخست‌وزیر انگلیس گفت "امکان واقع‌بینانه‌ای" وجود دارد که جنگ اوکراین تا سال میلادی بعد ادامه یابد اما تاکید کرد که ولادیمیر پوتین در تلاش برای "خرد کردن اوکراینی‌ها" موفق نخواهد شد. بوریس جانسون در جریان کنفرانس خبری روز جمعه در هند درباره اظهارات مقام‌های غربی که با وجود "اشتباهات استراتژیک" می‌گویند پوتین "هنوز در موقعیت برد است" و اینکه آیا این جنگ ممکن است تا پایان ۲۰۲۳ به طول بینجامد، سوالاتی پرسیده شد.

جانسون گفت: مساله غم‌انگیز اینجاست که این یک امکان واقع‌بینانه است. نخست‌وزیر انگلیس افزود: پوتین ارتش عظیمی دارد. او در یک موقعیت سیاسی بسیار دشوار است زیر او مرتکب اشتباه فاجعه‌باری شده است. تنها گزینه‌ای که او اکنون در اختیار دارد، واقعا این است که برای استفاده از رویکرد وحشتناک و فرسایشی خودش –با هدایت آتشبار- به منظور خرد کردن اوکراینی‌ها استفاده کند. و او به گرفتن ماریوپل بسیار نزدیک است.  

نخست وزیر انگلیس با هشدار به "غیرقابل پیش‌بینی" بودن وضعیت، از "قهرمانی باورنکردنی اوکراینی‌ها" و تمایل آنها برای جنگیدن تمجید کرد.

او افزود: مهم نیست که ولادیمیر پوتین در چند ماه آینده چه برتری نظامی‌ای را به ارمغان بیاورد - و من موافقم که ممکن است یک دوره طولانی باشد – اما او نمی‌تواند روح مردم اوکراین را تسخیر کند. این فقط یک واقعیت قابل مشاهده است. برعکس، کاری که او هر روز انجام می‌دهد، این است که در حال تقویت اراده برای مقاومت در مردم اوکراین است.

جانسون همچنین گفت، انگلیس و متحدانش بررسی خواهند کرد که چه کارهای بیشتری به لحاظ نظامی می‌توان انجام داد و در ادامه به انتقال خودروهای زرهی به این منطقه و برنامه‌هایی برای کمک به جایگزین کردن تانک‌ها در اوکراین و همچنین تحریم‌های اقتصادی اشاره کرده و درباره "تشدید فشار یکی پس از دیگری بر پوتین" صحبت کرد. با وجود عدم قطعیت، نخست‌وزیر انگلیس همچنین درباره بازگشایی سفارتخانه کشورش در کی‌یف سخن گفت.

کد خبر: 1137773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =