شفافیت، وعده انتخاباتی اکثر نمایندگان/ فضای مجازی حتماً نیازمند تصویب قانون است

نماینده یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: الآن از هیچ نماینده‌ای پذیرفته نیست که تصویب و اجرای طرح شفافیت را با مشکل یا عدم همراهی مواجه کنند. هیچ کسی موافق ولنگاری و بی قانونی فضای مجازی نیست و در واقع هیچ کشوری اینگونه و بدون قانون در این حوزه عمل نمی‌کند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، با اشاره به طرح شفافیت که از چالش‌ها و وعده‌های مهم نمایندگان یازدهمین مجلس شورای اسلامی بوده گفت: طرح شفافیت آراء نمایندگان، ابتدا پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی، به شورای نگهبان ارجاع شد و پس از اعلام ایراداتی، مجدداً برای بررسی به مجلس بازگشت داده شد تا در کمیته‌ و کمیسیون مربوطخ بررسی و ایرادات وارده رفع شود.

وی ضمن یادآوری وعده‌های نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان تاکید کرد: شفافیت وعده‌ای بود که تقریباً اکثریت نمایندگان در زمان انتخابات، به مردم اعلام کردند و الآن از آن‌ها پذیرفته نیست که تصویب و اجرای این طرح را با مشکل یا عدم همراهی مواجه کنند. آخرین پیگیری‌ها توسط فراکسیون شفافیت صورت گرفته و طرح اصلاح شده، آماده اعلام به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی است تا در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

این عضو فراکسیون شفافیت مجلس ادامه داد: طرح اصلی و اولیه‌ای که مطرح بود و تنها شفافیت آراء نمایندگان را شامل می‌شد، عیناً درون طرح جدید جا گرفته است. ما عقد اخوت با مجلس نبسته‌ایم و تنها نماینده مردم هستیم و قطعاً بحث شفافیت را تا انتها پیگیری خواهیم کرد؛ تا همین مرحله نیز تعدادی از نمایندگان جوان پیگیر تصویب و اجرای این طرح شده‌اند که تا این مرحله رسیده است.

در دنیا مفهومی به عنوان فیلترینگ وجود ندارد

نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ملغی شدن طرح اولیه صیانت از فضای مجازی گفت: آن چیزی که ابتدا به عنوان طرح صیانت از فضای مجازی مطرح شد، امروز دیگر محلی از اعراب ندارد و فعالیت کمیسیونی که برای بررسی این طرح تشکیل شده بود، پس از اتفاقاتی که رخ داد و تصمیماتی که در مجلس گرفته شد، پایان یافت.

وی افزود: موضوعی وجود دارد که نه تنها در خصوص طرح صیانت بلکه در خصوص تمامیت مبحث فضای مجازی مطرح شود؛ در این موضوع ما باید با درایت بسیار زیادی عمل کنیم و دقت داشته باشیم که اگر قرار است قوانینی در حوزه فضای مجازی وضع بشود، که باید وضع بشود، در وهله اول باید پس از در نظر گرفتن امنیت، منافع مردم را نیز در نظر بگیرد. این قوانین باید جوری تنظیم شوند که به اقتصاد و آزادی مردم لطمه ای وارد نکند و همچنین محدودیت‌های فضایی و عجیب برای آن‌ها ایجاد نکند و گردش آزاد اطلاعات را تضمین کند.

رشیدی کوچی ادامه داد: هیچ کسی موافق ولنگاری و بی قانونی فضای مجازی نیست و در واقع هیچ کشوری اینگونه و بدون قانون در این حوزه عمل نمی‌کند. فضای مجازی همانند فضای حقیقی است و حتماً نیازمند قانون است؛ برای مثال اگر در فضای حقیقی کلاه برداری، حتک حرمت یا هر موضوع دیگری از این دست صورت بگیرد، شخص متضرر قطعاً شکایت خواهد کرد و به واسطه قانون پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد.

نماینده یازدهمین مجلس شورای اسلامی افزود: مسلماً ما به قوانین مدون برای امکان حمایت و پیگیری حقوق عامه در فضای مجازی نیاز داریم و قطعاً هیچکس با اصل این موضوع مخالفتی ندارد؛ اما نباید محدودیت‌ها و فیلترینگ نابجا صورت پذیرد. فیلتر کردن شبکه‌های مجازی مانند اینستاگرام، واتساپ و مواردی از این قبیل، نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت همانطور که تا کنون نتیجه‌ای از آن حاصل نشده است. امروز سوالاتی در خصوص فیلتر نرم افزارهایی مثل توییتر و تلگرام مطرح است که پاسخی برای آن وجود ندارد و تقریباً تمام کاربران می‌توانند با استفاده از فیلترشکن‌ها، که غالباً نرم افزارهای داخلی هستند، به راحتی به این شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند.

او با اشاره به وجود مجموعه‌های بالادستی برای تصمیم گیری در حوزه فضای مجازی افزود: در حوزه فضای مجازی، و بر اساس حکم مقام معظم رهبری، شورایی فرا قوه‌ای به نام شورای عالی فضای مجازی وجود دارد که مسئول تصمیم گیری در مورد فضای مجازی کشور است و اقداماتی که ما در مجلس شئرای اسلامی انجام می‌دهیم، باید در چارچوب تصمیمات این شورا باشد.

نماینده استان فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربیات دیگر کشورها در این حوزه افزود: در دنیا تعریفی تحت عنوان سطح دسترسی وجود دارد که بر اساس رده‌های سنی، مشاغل و فعالیت‌ها، میزان مختلفی از دسترسی به اطلاعات را برای هر گروه در نظر می‌گیرد و موضوعی به عنوان فیلتر مطرح نیست. برای نمونه، گزینه جست‌وجوی امن گوگل که اخیراً برای همه فعال شده است، گزینه‌ای است که اغلب توسط خانواده‌ها برای فرزندان خود و یا از طرف گوگل برای کودکان زیر ۱۳ سال فعال می‌شود تا جست‌وجوی امن‌تری در فضای اینترنت داشته باشند؛ اما ما با فعال کردن این گزنه برای تمام مردم، همه را زیر ۱۳ سال در نظر گرفته ‌ایم و این اقدام نامناسبی بوده است.

رشیدی کوچی تاکید کرد: نگاه صفر و صدی به موضوعات عواقب بدی را در پی دارد و باعث وخیم‌تر شدن شرایط خواهد شد؛ چراکه در همین موضع، چراغ سبزی برای استفاده از فیلترشکن به تمام آحاد جامعه نشان داده شده است که نتایج به مراتب بدتری را به همراه دارد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1150185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =