عددسازی در پژوهش‌های حوزه کشاورزی جایگاهی ندارد

مدیرکل اداره امور پژوهش و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برخی از اساتید و دانشجویان شان خود را ندانسته و شاهد بروز نارسایی‌ها در اقدامات پژوهشی با پرداخت هزینه خارج از سیستم هستیم، گفت: شاید در بین برخی از رشته‌های تحصیلی نارسایی در تولید مقالات و پژوهش‌های علمی بروز کند، اما در حوزه کشاورزی به دلیل ارجحیت فعالیت‌ها علمی و عملی میزان عددسازی اندک است.

علیرضا ایرانبخش، مدیر کل اداره امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کم توجهی برخی از اساتید به پروژه‌های دانشجویان و از سوی دیگر اهمال در بین برخی از دانشجویان در ارائه پژوهش‌ها و مقالات گفت: برای انجام پروژه‌های تحصیلات تکمیلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در مجموع ساز و کار و قوانین نوشته و نانوشته مشخص شده است. در این شرایط استاد وظیفه دانشجو پروری دارد تا تجربیات و دانش خود را به دانشجویان منتقل ‌کند.

وی افزود: در این اقدام از مرحله طراحی پروپوزال تا طراحی علمی این قضیه برعهده دانشجو است. استاد باید از انجام فعالیت‌ها مطمئن باشد، طبیعتا نقش نهایی تولیدات علمی در عرصه‌های مختلف در قالب تولید مقاله، ثبت مقالات خارجی و ... از اهمیت برخوردار است.

ایرانبخش ادامه داد: در کنار آن دانشجو موظف است تا در راستای کسب علم و توسعه اطلاعات خود اقدام کرده و در عرصه مهارتی فعالیت داشته باشد تا در نهایت با هماهنگی‌های به عمل آمده با استاد همکاری کند. هریک از موارد خارج از توسعه علمی نتایج منفی به دنبال دارد. برخی از دانشجویان هم اهتمام کافی برای فعالیت و حل مساله نداشته و از لحاظ مختلف در نگارش، حل مساله نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و  پاسخگوی شرایط موجود باشند.

مدیر کل اداره امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هر گونه اقدام سوء از سوی اساتید را می‌توان به اداره کل پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق فضای مجازی یا حقیقی گزارش داد. باید دانست که معاونان و مسئولان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی اجازه هیچ‌گونه سوء استفاده را به افراد خاطی نداده و با او برخورد می‌کنند.

ایرانبخش ادامه داد: افراد فعال در مسیر علم و دانش باید مراقب باشند تا اسیر بی‌اخلاقی نشده و هر گونه اقدام خارج از عرف با فرد برخورد ‌شود. اغلب اساتید دلسوز و درستکار هستند و در صورت عدم رعایت شان دانشجو با استاد خاطی برخورد می‌شود. برخی از دانشجویان و اساتید شان خود را نمی‌دانند.

ایرانبخش با بیان اینکه با توجه به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و ایمیل‌های دریافتی سوءاستفاده از جایگاه اساتید راهنما در تهیه پژوهش یا مقاله شرایط کسب و کار را برای برخی از افراد ایجاد کرده است، تاکید کرد: البته شاید در بین برخی از رشته‌ها شاهد بروز این نارسایی باشیم، اما در حوزه کشاورزی این معضل چندان مشاهده نمی‌شود، البته نه اینکه این نوع کارشکنی‌ها در این زمینه وجود ندارد، نه بلکه به دلیل اینکه فعالیت در زمینه کشاورزی عملی است و نمی‌توان جعل و عددسازی کرد.

به گفته وی برخی از اساتید و دانشجویان شان خود را ندانسته و بروز نارسایی‌ها در اقدامات پژوهشی با پرداخت هزینه خارج از سیستم را شاهد هستیم. البته تعداد محدود است و با هر گونه مورد مطرح شده به شکل قاطع برخورد می‌شود. مرجع رسیدگی به تخلفات اداره امور پژوهشی و پروژه‌ها مرکز بازرسی و نظارت دانشگاه آزاد اسلامی است.

مدیر کل اداره امور پژوهشی و پروژه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: اغلب اقدامات در رشته کشاورزی به شکل تجربی، آزمایشگاهی و مهارتی انجام می‌شود و نمی‌توان به عددسازی و جعل اطلاعات در این زمینه پرداخت. بی‌شک نهادهای نظارتی می‌توانند در زمینه هر گونه بی‌قانونی یا اخذ هزینه اضافی ورود کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1150752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =