نگرانی دانشجویان بین‌الملل از اعمال سیاست‌های مهاجرتی جدید در سوئد/ چه تبعاتی در انتظار محققان است؟

سیاست‌های مهاجرتی جدید در سوئد و ایجاد محدودیت، دانشجویان خارجی را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیاست‌های مهاجرتی جدید در سوئد سبب ایجاد نگرانی در دانشجویان خارجی شده است. این مشکلات که معمولا در زمینه دریافت ویزای اقامت سوئد است، اغلب در نتیجه تغییرات قانون در جولای ۲۰۲۱ و زمانی که دولت شروع به اجرای مقررات سخت‌گیرانه‌تر مرتبط با مهاجرت کرد، افزایش یافت.

بر اساس توافقنامه تیدو (به سوئدی: Tidöavtalet) که بین دموکرات های مسیحی راست میانه، لیبرال ها و میانه روها و راست افراطی دموکرات های سوئد (SD) امضا شد، دولت ملزم به انجام تحقیقاتی برای مقابله با سواستفاده از مجوز اقامت برای تحصیل است. چنین تحقیقاتی اشکال مختلف سواستفاده در زمینه مجوز اقامت را دربرمی‌گیرد. علاوه بر این، این توافقنامه مستلزم تحقیقات بیشتر در مورد امکان کاهش حقوق کاری دارندگان مجوز و ایجاد محدودیت‌هایی در مورد درخواست مجوز اقامت از سوئد است.

یوهان پرسون رهبر حزب لیبرال به رسانه‌ها گفت: تسلط بر زبان سوئدی برای همه شهروندان سوئد اجباری خواهد شد. وی همچنین گفت که سوئد قصد دارد مجوزهای کار را به افراد با مهارت‌های سطح بالا به جای کارگران با دستمزد ضعیف بدهد. دولت همچنین در نظر دارد تعداد پناهجویان سهمیه‌ای را که توسط آژانس پناهندگان سازمان ملل برای اسکان مجدد انتخاب می شوند از ۵۰۰۰ نفر در سال به ۹۰۰ کاهش دهد.

برند پاروسل، محقق ارشد مؤسسه مطالعات سیاست اروپا و کارشناس مهاجرت معتقد است که سوئد برنامه‌هایی در جهت کاهش مهاجرت دارد که بر دانشجویان بین المللی تأثیر می‌گذارد. در حالی که بیشتر محدودیت‌ها در مورد پناهجویان است؛ مهاجرت کاری و دانشجویان بین المللی نیز در صورت اجرا شدن این محدودیت‌ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

شرایط سوئد برای دانشجویان بین‌الملل به دلیل فراهم بودن شرایط کار و تحصیل همزمان، بسیار مساعد بود؛ اما با اعمال این محدودیت‌ها این کشور دیگر مقصد جذابی برای دانشجویان خارجی نخواهد بود.

البته کارشناسان معتقدند که برخی قوانین اتحادیه اروپا می تواند محدودیت‌های زندگی دانشجویان خارجی در سوئد را کنترل کند. به عنوان مثال، بر اساس بخشنامه دانشجویان و محققان اتحادیه اروپا، دانشجویان بین‌المللی مجاز به کار برای تعداد مشخصی از ساعات در هفته (حداقل ۱۵ ساعت) و حداقل در مشاغل خاص هستند. دستورالعمل اتحادیه اروپا همچنین می‌گوید که پس از تکمیل تحقیقات یا تحصیل، محققان و دانشجویان باید این امکان را داشته باشند که برای مدت حداقل ۹ ماه در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بمانند و به دنبال کار یا راه اندازی کسب و کار باشند.

چه تبعاتی در انتظار محققین و دانشجویان دکتری خواهد بود؟

لین سوارد، رئیس اتحادیه ملی دانشجویان سوئد (SFS) گفت که اتحادیه از اینکه دولت جدید متعهد شده است فرصت‌های اقامت را برای محققان خارجی و دانشجویان دکتری «ارزیابی مجدد» کند، خوشحال است.

توافقنامه تیدو بیان می‌کند که به منظور تقویت رقابت‌پذیری سوئد به عنوان یک کشور تحقیقاتی، مقررات ویژه برای دانشجویان دکتری و محققان در مورد امکان اقامت پس از مدت معینی از اشتغال مستمر مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم طبق قانون اساسی تنظیم خواهد شد. این نشان می‌دهد که دولت جدید متوجه وضعیت فعلی مشکل ساز شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158649

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =