تعداد مجلات مصوب شده در علوم انسانی اندک است/ عدم تمایل افراد برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه

معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نارسایی کشور در حوزه کشاورزی فقط نیروی انسانی است، گفت: تعداد مجلات مصوب شده در علوم انسانی اندک است و مشکل اصلی بر سر سامانه است، چون سامانه قبلی قابل اعتماد نبود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر کاهش جمعیت دانشجو و خالی ماندن کرسی‌های دانشگاه و تربیت بیش از ظرفیت دانشجو در بسیاری از رشته‌های تحصیلی نیازمند اعمال تصمیمات جدید برای پذیرش دانشجو و از سوی دیگر ایجاد رشته‌های تحصیلی جدید مطابق با نیاز روز است. محمد علی اکبری، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز به روند اعمال تصمیمات جدید برای ارتقای جایگاه دانشگاه و اقدامات جدید برای توسعه فعالیت‌ها پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

افراد برای تحصیل در علوم پایه تمایل ندارند

•     یکی از معضلات رشته‌های مهندسی و علوم پایه بحث اشتغال است که دانشگاه طرحی را با عنوان پذیرش اشتغال محور در گروه‌های مهندسی علوم پایه و کاورزی ارائه داد و طرحی که گویا مسکوت مانده درباره جزئیاتی از این طرح بفرمایید.

در وضعیت کنونی استقبال به تحصیل در علوم پایه کاهش یافته است. هرچند باید چراغ علوم پایه همیشه روشن بماند و پیشنهاد می‌شود دانشجویان علوم پایه هم در هوش مصنوعی تحصیل کنند. برای مثال فعالیت دانشجویان ریاضی یا فیزیک در هوش مصنوعی کاربردی است. دانشجویان مقطع فوق لیسانس ریاضی و دیگر رشته‌های علوم پایه در هوش مصنوعی به فعالیت بپردازند. برای این دانشجویان باید ۶ واحد درسی در زمینه هوش مصنوعی گذرانده و تز را بر روی هوش مصنوعی تعریف کنیم. البته این اقدامات در قالب بین رشته‌ای بین ریاضی و هوش مصنوعی است. امیدواریم این اقدام در زمینه علوم پایه موثر عمل کرده و اقبال را افزایش دهد. البته دانشکده‌های هوش مصنوعی فراوان را گسترش می‌دهیم و می‌توان اسم‌های جذاب و مطابق با علم روز برای آن تعریف کرد. باید بتوان به علوم پایه جایگاه داد و در زمینه اشتغال تولیدی‌ها را  افزایش و  ساماندهی کرد. هم اکنون افراد نسبت به علوم پایه تمایل ندارند. همچنین در کشاورزی هم چنین شرایطی بروز کرده است.

مساله اصلی کشور در زمینه کشاورزی نیروی انسانی است نه کمبود آب!

  •  چه برنامه‌ای برای اشتغال دانشجویان علوم پایه و کشاورزی دارید؟ در حالی که کشاورزی در کشور ما همچنان سنتی است و از سوی دیگر با کم آبی مواجه هستیم. برای توسعه کشاورزی هوشمند چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

بنده کشاورزی را جدی گرفتم، چون به باور بنده مشکل کشور آب نیست، بلکه مساله اصلی نیروی انسانی در کشاورزی است و به دلیل نبود نیروی انسانی مناسب شاهد مشکلات متعدد در زمینه کشاورزی هستیم. بنابراین پیشنهاد نخست ایجاد کشاورزی هوشمند است. دیدگاه تربیت نیرو مطابق با نیاز کشاورزی است و  وظیفه ما تربیت نیروی متخصص مناسب با کشاورزی است. بنده به شدت به این امر باور دارم که مساله اصلی کشور در زمینه کشاورزی نیروی انسانی است نه آب.

مخالفت‌ها اصل ایده طرح الف و ب را با مشکل مواجه کرد

•    بالاخره طرح الف و ب اعضای هیات علمی با حواشی ابلاغ شد و هم‌اکنون آماری از اساتید معاونت شما در طرح الف و ب وجود دارد؟ آیا این طرح توانسته به کارآمدی اعضای هیات علمی کمک کند؟

در وزارت علوم هم این طرح اجرا می‌شود. اینکه این طرح می‌تواند برای دانشگاه و اعضای هیات علمی موفق باشد. برای برخی از اعضای هیات علمی این اقدام یک فرصت بود. برای مثال برخی از اساتید مشتاق فعالیت در بخش‌های دیگر در گروه ب جای می‌گیرند. این طرح مناسب بود و مخالفت‌ها اصل ایده را با مشکل مواجه کرد و قرار نبود اساتید را به ۲ دسته تقسیم کرد. برخی از استان‌ها این طرح را با موفقیت اجرا کردند.

علوم انسانی نیازمند ایجاد سامانه جدید برای انتشار مجلات است

     یکی از مشکلات دانشجویان دکتری کمبود تعداد مجلات علمی دانشگاه برای ثبت مقالات است از آنجا که موظفی برای دانشجویان درنظر گرفته شده و کمبود تعداد مجلات باعث ایجاد رانت در پذیرش مقالات شده چه برنامه‌ای برای ارتقای مجلات علمی در حوزه‌های مهندسی و کشاورزی دارید تا دانشجوها راحت‌تر بتوانند مقالات را منتشر و از رساله دفاع کنند؟

تعداد مجلات مصوب شده در علوم انسانی اندک است و مشکل اصلی بر سر سامانه است و باید سامانه جدید ایجاد کرد، چون سامانه قبلی قابل اعتماد نیست. در وضعیت کنونی نمی‌توان مجلات جدید را به دلیل عدم فعالیت سامانه فعال کرد و به دنبال سامانه جدید هستند. بی‌شک تا پایان ترم جدید سامانه مجلات جدید راه اندازی می‌شود.

باید از سیستم آمایش کننده انتظار خروجی رشته‌های خاص را داشت

•     موضوع آمایش رشته‌ای و تحول در رشته‌ها با توجه به نیاز منطقه‌ای در دستور کار دانشگاه است و در سند تحول هم اشاره شد. البته قرار بر بازنگری  و احیا در رشته‌های جدید تا سال ۱۴۰۴است. در وضعیت کنونی چقدر به مسائل آمایش سرزمینی در این بازنگری توجه شده است.

آمایش رشته‌ای را به دو منظور می‌توان مورد توجه قرار داد. برای مثال در استان بوشهر تمامی واحدها به تولید دانشجوی مهندسی برق می‌پردازند و دانشجو هم ندارند. در این شرایط دانشگاه‌های کم متقاضی در برخی از رشته‌ها پذیرش دانشجو را لغو کرده و از ظرفیت دیگر واحدها استفاده می‌شود. برای آمایش سرزمین باید رشته تحصیلی جدید تولید کرد. همچنین می‌توان از سیستم آمایش کننده انتظار خروجی رشته‌های خاص را داشت. برای مثال واحد بندر عباس باید رشته تعمیر لنج را ایجاد کند. امیدواریم در دو هفته آینده برای دو استان اصفهان و خراسان نشست برگزار تا نحوه اخذ دانشجو مورد بررسی قرار بگیرد  و دانشجو در واحد خراسان و تربیت حیدریه متمرکز شود. درضمن رشته‌ها را می‌توان مصوب کرده که در علوم انسانی قم پیشنهاد داده و بر روی آن در حال فعالیت هستیم.

حساسیت سازمان‌های تصمیم‌گیر مسیر رشد پژوهش را تسریع می‌کند

  • در کشور ما با توجه به فعالیت‌های انجام شده آینده پژوهش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از سال۸۲ که بنده دانشجو بودم فعالیت‌ها در زمینه پژوهش آغاز و تاکنون ادامه دارد. حداقل ۱۰ سال طول کشید که پژوهش‌های مساله محور ایجاد شود و هم اکنون شاهد بروز نارسایی‌ در آیین نامه ارتقا و دیگر مسائل هستیم. اگر همین سوال را هم اکنون بخواهم پاسخ دهم باید به این امر تاکید کرد که فقط ۵ سال طول می‌کشد که دانشگاه این‌ اقدامات را بپذیرد و ۲۰ سال طول می‌کشد تا بتوان درباره عملکرد آن صحبت کرد. در شرایط کنونی این مسیر آغاز و احساس آن در کشور از سوی مجلس، دولت و وزارت علوم را شاهد هستیم. حساسیت به این موضوع در سازمان‌های تصمیم گیرنده تاثیرگذار است و ارتقای این اقدامات را تسریع می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1162709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =