وحدت حوزه و دانشگاه ارمغان انقلاب اسلامی است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه از تئوری‌های فاخر و ارمغان انقلاب است که امام خمینی(ره) در روزهای آغازین انقلاب آن را رقم زد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش وحدت حوزه و دانشگاه به مناسبت گرامیداشت شهادت دکتر مفتح و روز وحدت‌ حوزه و دانشگاه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل پاک‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان و محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم برگزار شد.

حجت‌الاسلام شریفانی در این همایش با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از تئوری‌های فاخر و ارمغان انقلاب است که امام خمینی(ره) در روزهای آغازین انقلاب آن را رقم زد، گفت: اصل هماهنگی اقتضای عالم تکوین و افتراق، سم مهلک هر نظامی و اثر وحدت سوق دادن برنامه‌ها به سوی هدف است. اهمیت وحدت را از اتحاد دشمن و جنگ احزاب‌هایی که به راه می‌اندازند می‌توان فهمید.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به اینکه معمار اندیشه وحدت شهید مفتح است، خاطرنشان کرد: ایجاد بستر نقد تفکر ماتریالیستی، اثبات کارآمدی دین در حل مشکلات و تلاش برای اجماع و هم‌فکری متفکران حوزه و دانشگاه از زحمات ارزشمند شهید مفتح است.

وی با اشاره به آسیب‌های این وحدت، اظهار کرد: خطری که از سوی دانشگاه وحدت را تهدید می‌کند؛ سیطره تفکر پوزیتیویستی و سکولاری مادی‌گرایانه در قالب اینکه علم حلال مشکلات است و خطری که از سمت حوزه وحدت را تهدید می‌کند تفکر خرافی افراطی و فقدان نخبگان مشترک در این عرصه است. بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب هنوز تعداد معدودی از اندیشمندان مثل شهید مطهری، شهید مفتح، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت‌الله مصباح منادی وحدت حوزه و دانشگاه هستند، در حالی که انتظار می‌رود هزاران نفر از اندیشمندان حوزه و دانشگاه به این میدان آمده و اقدامات موثری را در عرصه وحدت انجام دهند.

حجت‌الاسلام شریفانی با بیان اینکه، حوزه روزی متولی اغلب علوم بوده اکنون باید بپذیرد که رقبای زیادی در این عرصه پیدا کرده است، افزود: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای این است که دانشگاه بپذیرد دین در بخش‌های مختلف معرفتی، عاطفی و رفتاری سهم دارد و حوزه بپذیرد دانشگاه بخش‌های مختلفی از علوم را متولی‌گری می‌کند.

وی با اشاره به راهبرد تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه، تاکید کرد: برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و پاسخ به ندای رهبری، آوردن نقاط قوت دو طرف بر میز مشترک از جمله عدم ترس از بدعت، داشتن فضای باز فکری، فشرده کردن مباحث و استفاده از روش‌های کلاسیک به عنوان نقاط قوت دانشگاه و ژرف‌نگری در مباحث، عشق به دانش، بی‌توجهی به مدرک، روح اخلاص و تواضع استاد و شاگرد به عنوان نقاط قوت حوزه می‌تواند وحدت حوزه و دانشگاه را تقویت کند و در پرتو این وحدت و هم‌اندیشی این دو قشر، بسیاری از مسائل دینی و علمی حل می‌شود.

در پایان این همایش از حمید رستمی‌جاز رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم و فعالان حوزوی و دانشگاهی تجلیل شد.

کد خبر: 1164567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =