فروش نفت ۴۰ درصد افزایش یافت / لزوم دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: ظرفیت‌های داخلی کشور برای پیشرفت است و سیاست تولید بار اول زمینه‌ساز اصلی این پیشرفت شده است که به دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشورمان ختم شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، بعد از اینکه روش‌های دور زدن تحریم‌ها و رفع آن‌ها از طریق مذاکره جواب نداد، نهایتاً وزارت نفت مقابله هدفمند با تحریم‌ها را در دستور کار قرار داده است. در همین ارتباط، به‌کارگیری تولیدات بار اول و بومی‌سازی اقلام راهبردی را در این صنعت شاهد هستیم. در نتیجه این تلاش‌ها،  برای اولین بار بعد از انقلاب به کمک خودکفایی در فرآیند پالایشگاهی و تولید بار اول تجهیزات پالایشی به سهامداری و سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدام کرده و فروش نفت خود را به میزان ۴۰ درصد افزایش داده‌ایم. در این مدل، ایران با صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های با ظرفیت نیمه فعال و بازسازی این پالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره فرآیندی پالایشگاه‌های مذکور، ظرفیت آن‌ها را به حداکثر میزان خود بازمی‌گرداند و میزان ظرفیت اضافه شده با خوراک نفت‌خام ایرانی پالایش می‌شود. بنابراین، تولید بار اول تجهیزات پالایشی نه تنها زمینه صادرات تجهیزات پالایشگاهی را فراهم کرده است، بلکه بستر جدیدی برای فروش نفت خام ایران و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی غیرقابل تحریم نیز فراهم شده که خنثی کردن تحریم‌ها در حوزه تجارت انرژی کشور را به همراه داشته است. نظرات محمدحسن دیده‌ور، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی را در خصوص لزوم دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشور جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

پیش‌بینی نفت ۹۰ تا ۱۲۰ دلاری در سال ۲۰۲۳

دیده‌ور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، ضمن تأیید لزوم حرکت به سمت خودکفایی در صنایع بزرگ از جمله نفت و گاز و استفاده از ظرفیت های دانش‌بنیانی کشور تصریح کرد: تحریم‌ها منافعی برای ما داشت. قبل از تشدید تحریم‌ها چیزی به نام شرکت های دانش بنیان یا نداشتیم یا خیلی نادر بودند. بعد از تشدید تحریم ها، عده ای از نخبگان کشور به ویژه کسانی که در زمینه صنعت نفت و گاز کشور فعال بودند به فکر تولید تجهیزاتی که از خارج وارد می‌کردیم، افتادند. طبیعی است که در ابتدای امر کیفیت محصولات داخلی به اندازه کیفیت محصولات شرکت‌هایی که سال‌هاست در حال تولید این تجهیزات هستند، نیست. اما این راهی است که باید شروع کنیم و آن را به پایان برسانیم تا در نهایت به عنوان تولیدکننده این قطعات و تجهیزات راهبردی شناخته شویم و نیازهای خود را برطرف کنیم. شواهد نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم از طریق تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بسیاری از نیازهای خود را رفع کنیم. کسانی که در زمینه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات راهبردی صنعت نفت و گاز فعالیت دارند، روز به‌روز کارشان پیشرفت می‌کند و جلو می‌برند.

وی در ادامه گفت: آنچه در بالا گفته شد به این معنا نیست که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر صنعت و اقتصاد کشورمان نداشته است. تحریم‌ها باعث شد که ما نتوانیم در زمینه تولید تجهیزات و اقلام راهبردی به‌روز باشیم. بنده در نمایشگاهی در ابوظبی شرکت کردم و در آنجا متوجه شدم که ما چقدر از فناوری‌های روز دنیا در صنعت نفت و گاز به لحاظ افزایش بهره‌وری عقب افتاده‌ایم. با تمام این تواصیف ما پیشرفت‌های خوبی هم به واسطه شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌ایم و نباید از استفاده از ظرفیت‌های داخلی غفلت کنیم.

دیده ور در ادامه خاطرنشان کرد: خوشبختانه تا امروز تحریم‌ها نتوانسته است ما را زمین‌گیر کند و هنوز در حال ادامه دادن به راهمان هستیم. یکی از راه های مقابله با تحریم ها استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی به منظور تولید اقلام راهبردی صنعت نفت و گاز است. در اینکه باید صنعت نفت و گاز کشور دانش‌بنیان شود و از توان داخلی متخصصان بهره ببرد شکی نیست. اما باید مراقبت لازم را به عمل بیاوریم که برخی سودجویان از اسم شرکت‌های دانش بنیان سوءاستفاده نکنند و شرکت‌های واقعاً دانش‌بنیان از حمایت برخوردار شوند. صنعت نفت و گاز کشور باید به نحوی از شرکت‌های دانش‌بنیان بهره ببرد که در وهله اول نوآوری‌ای صورت بگیرد و در وهله بعد از شدت وابستگی ما به خارجی‌ها کاسته شود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: قبلاً ما نمی‌توانستیم برخی کارها از جمله نوسازی تجهیزات پالایشگاهی کشورهایی مانند ونزوئلا، سوریه و ازبکستان را انجام دهیم اما الان به واسطه اعتماد به توان داخلی و استفاده از ظرفیت های دانش‌بنیانی امکان انجام این کار به وجود آمده است. این موفقیت‌ها نتیجه استفاده از توان داخلی است و باید گسترش یابد. صادرات کاتالیست به روسیه و افزایش تولید گاز در پارس‌جنوبی نیز از ثمرات تلاش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است. این‌ها نشان‌دهنده ظرفیت‌های داخلی کشور برای پیشرفت است و سیاست تولید بار اول زمینه‌ساز اصلی این پیشرفت شده است که به دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز کشورمان ختم شده است. همچنین ما الان در پارس جنوبی به تعداد انگشت شماری کارشناس خارجی داریم و کارشناسان خودمان کارها را پیش می‌برند. باید نهایت استفاده را از این نیروی انسانی نخبه و کاربلد داشته باشیم. کشورهای عربی در صدد جذب این نیروها هستند و باید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: امیدواریم در سایه دیپلماسی انرژی فعال دولت فعلی شرایطی به وجود بیاید که بتوانیم ارتباط حداکثری با کشورهای دیگر داشته باشیم و در کنار تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه برای به روز کردن فناوری‌های صنعت نفت و گاز کشور فراهم شود. تصرف بازار کشورهایی مانند ترکمنستان و اعضای سی‌آی‌اس که تمایل دارند با ایران کار کنند باید در دستور کار ما باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1165718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =