همه منابع دانشگاه خرج غذای دانشجو می‌شود/ کمک به دولت با آزادسازی قیمت‌ها

رئیس دانشگاه زنجان معتقد است که دانشگاه‌ها همه منابعشان را خرج غذای دانشجو می‌کنند. یک راهکار این است که قیمت‌ها آزاد شود یا کمک هزینه‌ای به دانشجویان داده شود. این راهکار هزینه‌های دانشجوی را افزایش می‌دهد؛ اما به دولت و دانشگاه‌ها کمک می‌کند. 

جلال بازرگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که دانشگاه‌های ایران به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود و همه تصمیمات مالی با مجوز هیئت امنا گرفته می‌شود، اظهار کرد: به همین دلیل، دانشگاه استقلالی در امور مالی، تاسیس رشته‌ها و جذب دانشجو ندارند.

استقلال دانشگاه‌ها می‌تواند از لحاظ مالی و مدیریتی اتفاق بیفتد

رئیس دانشگاه زنجان افزود: اگر سازمان برنامه به وزارت علوم کمک نکند، دانشگاه‌های دولتی نمی‌توانند درآمد داشته باشند. دانشگاه‌ها بنگاه اقتصادی نیستند و با کمک‌های اقتصادی دولت اداره می‌شوند. دانشگاه‌های دولتی مانند دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیستند که خودشان بتوانند مخارج را تامین کنند.

وی با اشاره به این که تغذیه یکی از مشکلات اصلی دانشگاه‌هاست، گفت: هزینه‌ای که از دانشجو گرفته می‌شود چهار هزار تومان است، در حالی که هزینه واقعی غذا ۴۰ هزار تومان می‌شود. وضعیت فعلی برای دانشجویان، شرایط مطلوبی است و هر تغییری داده شود، قیمت تمام شده غذا برای دانشجو افزایش خواهد یافت.

بازرگان خاطرنشان کرد: البته روند فعلی هم مشکلات بسیاری دارد مثلا دانشگاه مجبور است همه منابعش را خرج غذای دانشجو کند. یک راهکار این است که قیمت‌ها آزاد شود یا کمک هزینه‌ای به دانشجویان داده شود. این راهکار هزینه‌های دانشجو را افزایش می‌دهد؛ اما به دولت و دانشگاه‌ها کمک می‌کند. 

حفظ رشته‌های موجود با به روز رسانی سرفصل‌ها در دستور کار قرار بگیرد

رئیس دانشگاه زنجان درباره ضرورت تناسب رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه افزود: وزارت علوم باید بیشتر به رشته‌هایی اهمیت بدهد که متناسب با نیاز جامعه باشد. همچنین حفظ رشته‌های موجود با به روز رسانی سرفصل‌ها باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: دانشگاه زنجان بخشی برای ارتباط با صنعت راه‌اندازی کرده است. ابتدا نیازهای صنعت را شناسایی کردیم و سپس از استادان خواستیم برنامه‌های خود را برای حل این مشکلات ارائه دهند. البته سهم دانشگاه از قراردادهای پژوهشی ناچیز است. همچنین اعتبارات پژوهشی دانشگاه هم کم است.

بازرگان با تاکید بر این که در برخی رشته‌های کشاورزی و علوم انسانی تعداد دانشجویان کاهش یافته است، گفت: تقاضای هر رشته دانشگاهی در هر سالی متناسب با شغل است. برای مثال سال ۸۵ بیش از ۴۰ درصد داوطلبان رشته ریاضی، یکی از مهندسی‌ها را انتخاب می‌کردند؛ اما این آمار امروز به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است. به این معنا که بازار کار رشته‌های مهندسی هم‌اکنون شرایط خوبی ندارند. در عوض بازار کار رشته‌های پزشکی و مرتبط با پزشکی افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1166772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =