دانشجویان بین‌المللی چه مزایایی برای کشورها به ارمغان می‌آورند؟/ ایجاد یک شغل در آمریکا، به ازای هر سه دانشجوی خارجی

دانشجویان بین‌المللی، علاوه بر مزایای اقتصادی بسیاری که برای کشورها دارند، می‌توانند به ایجاد نگاه جامع به موضوعات علمی و افزایش تبادلات بین فرهنگی کمک کنند. برای مثال به ازای هر سه دانشجوی خارجی در آمریکا، یک شغل ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان بین‌المللی، علاوه بر مزایای اقتصادی بسیاری که برای کشورها دارند، می‌توانند به ایجاد نگاه جامع به موضوعات علمی و افزایش تبادلات بین فرهنگی کمک کنند. این مزایا باعث شده که برخی کارشناسان، از دانشجویان بین‌المللی با عنوان طلا یاد کنند.

اخیرا گزارشی با عنوان «دانشجویان بین‌المللی: آیا کشورها طلا را دور می‌اندازند» در سایت اخبار دانشگاه‌های جهان منتشر شد. در ادامه به بیان مزایای اقتصادی دانشجویان بین‌المللی در اصلی‌ترین کشورهای دانشجوپذیر می‌پردازیم.

سهم دانشجویان بین‌المللی از بازار آموزش عالی جهان

کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکا در سال تحصیلی ۲۰۲۲-۲۰۲۱، یک میلیون دانشجوی بین‌المللی در تحصیل داشتند. این تعداد دانشجو حدود ۳۳.۸ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا کمک کرده‌اند.

همچنین ۳۳۵ هزار و ۴۲۳ شغل در این کشور متکی به دانشجویان بین‌المللی است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که به ازای هر سه دانشجوی بین‌المللی، یک شغل در آمریکا ایجاد می‌شود. این شغل‌ها در زمینه خوابگاه، تغذیه، حمل و نقل و بیمه است.

بر اساس گزارش‌ها، ۶ ایالتی که بیشترین درآمد را از تحصیل دانشجویان بین‌المللی دارند شامل کالیفرنیا با ۵.۴ میلیارد دلار، نیویورک با ۴.۹ میلیارد دلار، ماساچوست با ۳.۱ میلیارد دلار، پنسیلوانیا با ۱.۷ میلیارد دلار، ایلینوی با ۱.۶ میلیارد دلار و اوهایو با ۱ میلیارد دلار است. این ایالت‌ها ۵۲ درصد از کل درآمد حاصل از دانشجویان بین‌المللی و ۴۴ درصد از کل دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در آمریکا را تشکیل می‌دهند.

درآمد ۵.۴ میلیارد دلاری فرانسه از دانشجویان بین‌المللی

گزارش‌ها از فرانسه هم نشان می‌دهد که ۱۰ هزار دانشجوی بین‌المللی مشغول به تحصیل در فرانسه، ۵.۴ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور کمک کرده‌اند. کارشناسان همچنین معتقدند که دانشجویان بین‌المللی تاثیر بلندمدتی هم بر وجهه بین‌المللی فرانسه خواهند داشت.

آمارها از دانمارک هم بیانگر این است که دانشجویان غیردانمارکی که حداقل ۹ ماه پس از فارغ‌التحصیلی در دانمارک می‌مانند، در مجموع ۲۶.۴ میلیارد کرون (۳.۸ میلیارد دلار آمریکا) به این کشور کمک کرده‌اند. این میزان سود در یک دوره ۱۰ ساله از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ و پس از کسر هزینه‌های آموزش، بهداشت و کمک‌های آموزشی دولت، محاسبه شده است.

سوزان رایت و متی زیتنانسکی استادان دانشکده آموزش دانشگاه آرهوس دانمارک در مقاله‌ای با تجزیه و تحلیل آمارهای مرتبط به دانشجویان بین‌المللی در دانمارک تصریح کردند که ۳۴ درصد از دانشجویان کارشناسی ارشد بین‌المللی که سال ۲۰۱۴ فارغ‌التحصیل شده و سال ۲۰۱۶ استخدام شده‌اند، سهم مثبتی بر امور مالی دانمارک داشته‌اند.

 همه دانشجویان بین‌المللی، حتی آن‌هایی که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی دانمارک را ترک کرده‌اند، هر کدام به طور میانگین ۱۰۰ هزار و ۳۵۰ هزار کرون به امور مالی عمومی کمک کرده‌اند.

با وجود این که وزارت آموزش عالی دانمارک معتقد است حضور دانشجویان بین‌الملل، تجارت خوبی برای این کشور است، دولت شرایط را برای این دانشجویان سخت کرده است. این شرایط شامل کاهش تعداد خوابگاه‌ها یا تعریف مدرک زبان به عنوان شرط ورود به دانشگاه‌های این کشور است.

هدف دانمارک از اعمال این قوانین جلوگیری از بهره‌مندی دانشجویان اتحادیه اروپا از کمک‌ هزینه‌های دانشجویی دانمارک است. با این وجود برخی معتقدند این شرایط تعداد دانشجویان بین‌المللی شهریه‌پرداز را هم کاهش خواهد داد.

گزارش‌ها از سوئد هم نشان می‌دهد که دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ تاثیر اقتصادی در حدود ۳.۵ تا ۴ میلیارد کرون (۳۸۳ میلیون دلار آمریکا) داشتند.

درآمد ۳۵ میلیارد دلاری انگلیس از دانشجویان بین‌الملل

انگلیس هم بر اساس آمارها ۲۷۲ هزار دانشجوی خارجی دارد که درآمدی ۲۸.۸ میلیارد پوندی (۳۵ میلیارد دلار آمریکا) برای این کشور به ارمغان آورده‌اند.

فراتر از مزایای اقتصادی، حضور دانشجویان بین‌المللی فواید دیگری هم برای کشورها دارد. برای مثال تحقیقات نشان داده است که دانشجویان بین‌المللی با آوردن دیدگاه‌ها، علایق پژوهشی و تجربیات متنوع خود به دانشگاه‌ها، تنوع نشریات دانشگاهی را افزایش می‌دهند.

داشتن دیدگاه‌های متنوع می‌تواند دید جامع‌تری از موضوعات ارائه دهد و در نتیجه به درک بهتر موضوع منجر خواهد شد. علاوه بر این، داشتن پیشینه‌های متنوع در تالیف یک نشریه دانشگاهی می‌تواند تصویر کامل‌تری از نتایج تحقیق ارائه دهد.  همچنین مشارکت دانشجویان بین‌المللی در نشریات دانشگاهی می‌تواند منجر به افزایش ارتباطات و تبادل بین فرهنگی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1167688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =