آخرین تحولات اوکراین| قصد اتحادیه اروپا برای حمایت نظامی از کی‌یف

تعویق عملیات ضد حمله ارتش اوکراین به دلیل کمبود مهمات، انتقال تانک‌های آبرامز آمریکایی به آلمان برای آموزش نظامیان اوکراینی، تلاش سخت کی‌یف برای پیوستن فوری به ناتو و مخالفت وزیر دفاع آلمان با تسریع این روند، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  مقامات ناتو و اتحادیه اروپا در حال تلاشی سخت هستند تا از تمامی امکانات خود برای شکست دادن روسیه در اوکراین استفاده کنند، هرچند محافل کارشناسی غربی نیز در خصوص امکان موفقیت ارتش اوکراین تردید دارند. 

در این رابطه وزرای امور خارجه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست روز دوشنبه، ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت ماه) خود در لوکزامبورگ درباره ارائه کمک نظامی به اوکراین بحث و تبادل نظر کنند. یک مقام عالی رتبه اتحادیه اروپا  در بروکسل به خبرنگاران گفت که در این نشست ادامه حمایت نظامی از نیروهای مسلح اوکراین مورد بررسی قرار خواهد گرفت. صحبت بر سر تامین مهمات برای آنهاست.

آخرین تحولات اوکراین| نارضایتی کی‌یف از روند ارسال مهمات از اروپا

در عین حال، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه اعلام کرد که اتحادیه اروپا تاکنون بیش از ۱۶ هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده و حداقل ۶۰۰ میلیون یورو مهمات و موشک را به کی‌یف تحویل داده است.

بورل افزود که اتحادیه اروپا به همکاری با شرکای خود برای "اطمینان یافتن از پیروزی اوکراین در برابر روسیه" ادامه خواهد داد.

در این رابطه دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین از جوزپ بورل درخواست کرده تا مسئله خرید گلوله و مهمات برای نیروهای مسلح اوکراین را حل و فصل کرده و آنها را در کوتاهترین زمان ممکن به کی‌یف برساند.

پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که کشورهای عضو این ائتلاف از فوریه سال ۲۰۲۲ تا به امروز، ۱۵۰ میلیارد یورو به اوکراین کمک کرده‌اند که شامل ۶۵ میلیارد یورو کمک نظامی می‌شود. به گفته وی، عرضه هواپیما، تانک و خودروهای زرهی به این کشور در حال افزایش است و صندوق ناتو برای اوکراین حمایت های فوری لازم را  به کی‌یف ارائه خواهد کرد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و بیست و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

شکست تلاش ارتش اوکراین برای اجرای ضدحمله در چهار جهت گیری

دنیس پوشیلین، سرپرست منطقه خودخوانده دونتسک اعلام کرد که نیروهای نظامی اوکراینی سعی کردند در گروه های کوچک در چهار جهت گیری ضد حملاتی را انجام دهند، ولی این تلاش ها توسط نیروهای روسی متوقف شد.

وی در گفتگو با شبکه تلویزیونی راسیا- ۲۴ گفت: در چهار جهت گیری، دشمن در گروه های کوچک با پشتیبانی توپخانه  اقدام به ضد حمله کرد، اما عملاً به هیچ نتیجه ای نرسید، تلاش آنها یا دفع شد و یا از مواضع ما عقب رانده شدند. نیروهای مسلح روسیه موفق شدند این ضد حملات را به قیمت تلاش های بسیار جدی متوقف کنند.

پیش از این، روز جمعه نیز گزارش شد که یگان‌های نیروهای مسلح اوکراین تلاش کردند تا عملیات تهاجمی را در چند منطقه از سرزمین دونتسک انجام دهند، اما نیروهای روسیه این حملات را متوقف کردند.  در این نبرد، نیروهای نظامی اوکراین متحمل تلفات و خسارات سنگین شدند.

ابراز اطمینان استولتنبرگ نسبت به موفقیت ضد حمله ارتش اوکراین  

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که ارتش اوکراین با سطح کنونی حمایت ناتو، زمانی می تواند در یک ضد حمله موفق شود که زمان مناسب برای انجام آن را بیابد. 

دبیر کل پس از نشست گروه تماس در خصوص دفاع از اوکراین تاکید کرد: من قویاً معتقدم که وقتی اوکراین زمان مناسب برای اجرای عملیات ضد حمله را ببیند، می تواند در آن پیروز شود. او همچنین ابراز اطمینان کرد که کی‌یف به کمک قاطع تری از سوی غرب نیاز دارد. با توجه به پیش بینی دبیرکل، حمله متقابل کی‌یف طی یک ماه آینده انجام خواهد شد.

استولتنبرگ افزود: «در حال حاضر، این محافظت‌شده‌ ترین راز دولتی اوکراین است که ضدحمله کی و کجا آغاز می‌شود. کارشناسان بر این باورند که حدود یک ماه دیگر، کی‌یف در مورد حمله تصمیم خواهد گرفت که ممکن است آخرین فرصت برای پیروزی باشد.

در اواسط آوریل، روزنامه واشنگتن پست یادآور شد که به رغم اظهارات علنی، سیاستمداران آمریکایی به دلیل کمبود مهمات  و آموزش ضعیف پرسنل نظامی، نسبت به ضدحمله موفق نیروهای مسلح اوکراین تردید دارند.

فارین پالیسی: کی‌یف عملیات ضد حمله را به دلیل کمبود سلاح به تعویق انداخت

نشریه آمریکایی فارن پالیسی (Foreign Policy) به نقل از یک نماینده پارلمان اوکراین گزارش داد که مقامات کی‌یف عملیات ضد متقابل خود را به دلیل کمبود تسلیحات لازم به تعویق انداختند. 

این مجله به نقل از وی، نوشت: "اوکراین امیدوار بود در ماه آوریل حمله ای را آغاز کند، اما به دلیل کمبود تسلیحات، تاریخ شروع ضد حمله برای مدت نامعلومی به تعویق افتاده است".

یادآوری شده که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین بدون تدارکات اضافی توپخانه و تانک از کشورهای غربی غیرممکن است.  مقامات اوکراینی نگران آن هستند که تاخیرها به طور فزاینده ای مانع از برنامه کی‌یف شده و به ارتش روسیه اجازه دهد تا تاکتیک های خود را تطبیق دهد.

به نوشته این نشریه، کشتی‌های روسی مجهز به موشک‌های دوربرد، مهمات هدایت‌شونده دقیق شلیک می‌کنند و این امر باعث می‌شود که اوکراین نتواند حمله متقابلی را انجام دهد. جنگنده های نسل چهارم روسیه نیز می توانند از داخل حریم هوایی روسیه به سمت اهداف خود شلیک کنند.

یکی از مقامات اوکراینی نیز به این مجله گفت که تحویل هواپیماهای مورد نیاز کی‌یف طی ماه های آینده پیش بینی نمی شود.

ابراز نگرانی گروسی نسبت به  ادامه گلوله باران منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا  

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نسبت به وضعیت منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا به دلیل گلوله باران که کارشناسان تقریباً بطور روزانه آن را ثبت می‌کنند، ابراز نگرانی کرد.

بیانیه وی شب گذشته در وب سایت رسمی این آژانس منتشر شد. وی یادآور شد: «زمانی که بیش از سه هفته پیش از نیروگاه اتمی زاپروژیا بازدید کردم، نشانه‌های واضحی از آمادگی نظامی در منطقه دیدم. از آن زمان، کارشناسان ما در این تاسیسات اغلب شنیده شدن صدای انفجار را گزارش کرده‌اند و آنها گاهی اوقات به گلوله باران شدید در فاصله بسیار نزدیکی از این نیروگاه اشاره می‌کنند.»

گروسی تاکید کرد که گزارش های اخیر گروه آژانس بین المللی انرژی اتمی خطرات جدی ایمنی هسته‌ای در این نیروگاه به دلیل درگیری نظامی در اطراف آن مواجه است، را مورد اشاره قرار داده است. وی افزود که او مجبور است در خصوص حفاظت از این تاسیسات پافشاری کند و از طریق مذاکره با اوکراین و روسیه به تلاش های خود در این زمینه ادامه خواهد داد.

 آندری یرماک، رئیس دفتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته جمعه  اعلام کرد که در نشست سران ماه جولای ناتو در ویلنیوس، اوکراین قصد دارد "الگوریتم واضحی" را برای حرکت این کشور به سمت پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی دریافت کند. 

یرماک در کانال تلگرامی خود نوشت: امیدوارم کشورهای شمال اروپا از امنیت اوکراین قبل از عضویت کامل در ناتو حمایت کنند و آماده امضای سند مربوطه باشند.

وی یادآور شد که با مشاوران رهبران کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، ایسلند و همچنین با مشاور رئیس جمهور فنلاند در این باره گفتگو کرده است. به گفته وی، آنها در مورد فرمت های حمایت بیشتر از اوکراین بحث کردند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته، جمعه، قانونی را امضا کرد که بر اساس آن نام گذاری مکانهای جغرافیایی مرتبط با روسیه ممنوع می شود. این مسئله در در وب سایت رسمی پارلمان اعلای اوکراین اعلام شد.

بر اساس این سند، اکنون در اوکراین، نمی‌توان نام های مرتبط با روسیه را برای مکان‌های دیدنی، شهرها و تاریخ‌ها، رویدادها و مکانهای جغرافیایی اختصاص داد.

جمهوری لتونی تمامی سامانه‌های موشکی ضدهوایی قابل حمل استینگر ساخت آمریکای خود که در انبارهای نظامی این کشور موجود است را به اوکراین منتقل خواهد کرد. 

اینارا مورنیس، وزیر دفاع لتونی شب گذشته، جمعه، در این باره گفت: «تمامی مدل‌های سیستم استینگر موجود خود را که به جبهه اوکراین می‌فرستیم نه تنها برای آزادی اوکراین، بلکه برای امنیت لتونی نیز خدمت می‌کنند».

وزیر دفاع همچنین یادآور شد که لتونی قصد دارد تعداد پرسنل نظامی اوکراینی آموزش دیده در لتونی را نسبت به سال ۲۰۲۲ دو برابر کند. وی تاکید کرد: در حال حاضر  می توانیم حتی تعداد بیشتری از نیروهای مسلح اوکراین را در سطوح مختلف آموزش دهیم. من مطمئن هستم که تا پایان سال لتونی تقریباً ۳ هزار سرباز نیروهای مسلح اوکراین را آموزش خواهد داد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که تانک های آبرامز آمریکایی به منظور آموزش نیروهای اوکراینی در هفته های آینده وارد آلمان خواهند شد. 

آستین پس از نشست گروه تماس در خصوص اوکراین در پایگاه رامشتاین گفت: ما تحویل تانک های M۱ آبرامز را تسریع کرده ایم تا در ماه های آینده خودروهای زرهی بیشتری را در اختیار اوکراین قرار دهیم. تانک هایی که اوکراینی‌ها از آنها برای آموزش استفاده می کنند، ظرف چند هفته آینده به آلمان منتقل خواهند شد.

رئیس پنتاگون همچنین یادآور شد که اعضای گروه تماس بیش از ۲۳۰ تانک و بیش از یک هزار و پانصد انواع خودروی زرهی و همچنین مهمات را به اوکراین تحویل دادند.

پیش از این، سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد تانک های آبرامز را تا قبل از پایان سال جاری به اوکراین عرضه کند. به گفته وی، نظامیان اوکراینی هنوز تمرین با آنها را شروع نکرده اند.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه شب گذشته، جمعه به اظهارات بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان مبنی بر مجاز بودن حملات محدود نیروهای مسلح اوکراین به خاک روسیه پاسخ داد.

زاخارووا در کانال تلگرام خود به این مقام آلمانی توصیه کرد که سخنان خود در مورد حملات نظامیان اوکراین به روسیه را فراموش نکند، چرا که روزی قطعاً مقامات مسکو به آن اشاره خواهند داشت. 

 وی همچنین سخنان ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در مورد احتمال پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی را کوته بینانه و خطرناک ارزیابی کرد.  به گفته زاخارووا، ناتو هدف خود را شکست دادن روسیه در اوکراین قرار  داده و برای ایجاد انگیزه در مقامات کی‌یف، به آنها قول می دهد که این کشور پس از پایان درگیری در ائتلاف پذیرفته شود.

 سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود:«چنین اظهاراتی کوته بینانه و به سادگی خطرناک است. این می تواند منجر به فروپاشی نهایی سیستم امنیتی اروپا شود.»

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان روز جمعه اعلام کرد که پیوستن اوکراین به ناتو در حال حاضر موضوعی برای بررسی در پیمان آتلانتیک شمالی نیست.

وی در حاشیه نشست گروه تماس درباره اوکراین در رامشتاین گفت: آلمان هرگز نسبت به موضوع الحاق اوکراین به ناتو انتقاد نکرده است، ما فقط گفتیم که اکنون زمان بحث در این مورد نیست.

وزیر دفاع آلمان تاکید کرد که این موضع گیری بین همه کشورهای عضو بلوک نظامی مشترک است. آنها کی‌یف را به عنوان بخشی از ائتلاف می بینند، اما "هنوز راه طولانی تا آن زمان باقی مانده است". به عقیده پیستوریوس، اکنون مهمترین موضوع برای متحدان غربی حمایت از اوکراین است. 

این در حالی است که پیش از این، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت که همه متحدان ناتو توافق دارند که اوکراین به عضویت این اتحادیه درآید. وی شرایط احتمالی پذیرش این کشور در ناتو را مشخص نکرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو ، روز جمعه در حاشیه نشست گروه تماس در خصوص حمایت از اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان، اعلام کرد که همه کشورهای متحد در ناتو در این خصوص اتفاق نظر دارند که اوکراین به عضویت این بلوک درخواهد آمد. 

وی گفت: جایگاه واقعی اوکراین در ناتو است و با گذشت زمان و به لطف حمایت ما، این هدف محقق خواهد شد.

استولتنبرگ زمان احتمالی پذیرش این کشور در ناتو را مشخص نکرد. وی افزود که ائتلاف هر کاری که ممکن باشد را برای کمک نظامی به کی‌یف انجام خواهد داد. 

در این رابطه ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان از اظهارات دبیرکل ناتو مبنی بر اینکه اوکراین باید بخشی از این ائتلاف باشد، شگفت زده شد.  او  روز جمعه در واکنش به سخنان استولتنبرگ در توییتر خود تنها یک کلمه معنادار نوشت: "چی؟!"

پتر پاول، رئیس جمهوری چک روز جمعه ابراز عقیده کرد که مذاکرات درباره پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا باید در سال جاری آغاز شود.

پاول که برای یک دیدار سه روزه در بروکسل به سر می برد، به خبرنگاران گفت: «هرچه منطقه ثبات در مناطق شرقی مرزهای ما گسترده تر باشد، نه تنها ما، بلکه کل اروپا امنیت بیشتری خواهیم داشت.»

وی تاکید کرد که پیوستن زودهنگام اوکراین به اتحادیه اروپا به نفع جمهوری چک است، بنابراین پراگ باید اصرار داشته باشد که مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا در همین سال جاری آغاز شود.

کد خبر: 1178566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =