آیا مصرف کراتین باعث ریزش مو می‌شود؟

مکمل‌های کراتین توسط ورزشکاران بیشتر از دیگر افراد جامعه مورد مصرف قرار می گیرد زیرا این ماده در بالا بردن قدرت و عملکرد عضلات موثر است؛ اما مطالعات صورت گرفته درباره مصرف کراتین نشان داده است که وجود مصرف بیش از حد این پروتئین موجب ریزش مو می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز، کراتین ماده ای است که در پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی و گوشت فاقد چربی و همچنین در شیر، پنیر، تخم مرغ، کنجد، جلبک های دریایی، لوبیا سفید، شاهی، بادام و گردو نیز یافت می شود و تمامی این مواد غذایی نام برده شده، موادی هستند که از آن ها در طول روز استفاده می کنیم.

۸ خوراکی که باعث بهتر شدن وضعیت پوست، مو و ناخن می‌شود

پس می توان نتیجه گرفت که مصرف روزانه و به اندازه کراتین موجب مشکل ریزش مو نمی شود و این نوع ریزش مو که عامل آن وجود کراتین است در افراد متفاوت و به دلیل مصرف بیش از حد کراتین است.

همانطور که می دانید هورمون تستوسترون یکی از اصلی ترین هورمون های موجود  در بدن مردان است که در بدن خانم ها نیز به تعداد محدود وجود دارد. زمانی که یش از اندازه تستوسترون در بدن تولید شود به دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود؛ و وجود هورمون DHT یکی از عوامل ریزش مو در مردان است. وجود این هورمون در مردانی که به افزایش تستسترون (DHT) حساسیت نشان می دهد باعث ریزش مو گسترده خواهد شد.

یکی از اثراتی که مصرف مکمل بدنسازی کراتین بر روی مردان می گذارد در واقع افزایش میزان هورمون دی هیدروتستوسترون در بدن آن هاست و این افزایش دی هیدروتستوسترون برای افرادی که مستعد ریزش مو هورمونی هستند نتیجه ای جز ریزش موی شدید نخواهد داشت. برای آشنایی با دلایل ریزش مو در مردان می توانید به این لینک مراجعه کنید.

وجود بیش از حد DHT باعث می شود که خونرسانی به پیاز مو انجام نشود پس سلول های مو اکسیژن و مواد معدنی کافی دریافت نمی کنند در زمان موها علاوه بر نازک و کدر و شکننده شدن، به صورت طولی هم خوب رشد نمی کنند. عدم تغذیه مناسب در مو باعث می شود فولیکول مو کوچک شده و ریزش اتفاق بیفتند.

خوشبختانه از آن جایی که میزان هورمون دی هیدروتستوسترون در بدن خانم ها بسیار کمتر از مردان است، این موضوع ریزش مو به دلیل وجود و مصرف کراتین برای خانم ها صدق نمی کند یا به ندرت اتفاق می افتد زیرا تاثیری آنچنانی بر روی ریزش مو آن ها نخواهد گذاشت. به طور کلی نمی توان نتیجه گرفت که خانم ها با خیال راحت می توانند در طولانی مدت از مکمل کراتین استفاده کنند و نگران ریزش مو و عوارض مربوطه نباشند اما در حالی است که دارای ریزش موی هورمونی نباشند می توانند با مشورت پزشک در مدت طولانی از مکمل های کراتین استفاده کنند.

در کل واقعیت این است که حساسیت فولیکول مو به DHT در هر شخصی متفاوت است و همین امر نشان می دهد که در بعضی از افرادی که کراتین مصرف می کنند ریزش مو رخ می دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1179219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =