گلادیاتورهای فوتبال ایران تا پای جان /  قلب لیگ برتر منهای داوری به خوبی تپید

بیست‌ودومین دوره لیگ برتر با رقابت تنگاتنگ چند مدعی بعد از مدت‌ها هیجان را به فوتبال ایران آورد.

به گزارش خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر خلیج فارس پس از ۳۰ هفته رقابت تنگاتنگ میان چند مدعی به پایان رسید و پرسپولیس با اختلاف تنها یک امتیاز از تیم دوم، قهرمان شد اما این تنها سرخ‌پوشان پایتخت نبودند که مسرور بودند؛ چند کیلومتر آن طرف‌تر در سیرجان، این نفت آبادان بود که خود را از یک قدمی سقوط نجات داد و با مربی محبوب خود، دست به کاری سخت زد. عبدالله ویسی در هفته‌های آخر سرمربی شد و پس از کمک به بقای نفت آبادان در لیگ حالا خیز بزرگی برای بدست آوردن سهمیه آسیا در فصل بعد برداشته است.

وی در آخرین گفته‌های خود برای ماندنش شروطی گذاشت: من به مسئولان گفتم با بودجه ‌۸۰ میلیاردی نمی‌توانیم رقابت کنیم. اگر بودجه‌ تیم را برای سهمیه آسیا می‌بندند، من نوکرشان هم هستم اما در غیر این صورت نه!

لیگ نفس‌گیر / اینجا حق هیچ اشتباهی ندارید!

نمی‌توان صحبت از لیگ ۲۲ کرد و به درخشش سپاهان و استقلال اشاره‌ای نکرد. آنها همچون گلادیاتوری سر سخت تا دقیقه ۹۰ بازی آخر سخت جنگیدند و پیروز شدند تا بگویند از قهرمان چیزی کم‌تر نداشتند اما نباید فراموش کرد وقتی که رقابت تنگاتگ است اولین اشتباه، آخرین اشتباه است. سپاهان قدر فرصت ‌هایش را ندانست و حال مدیریتی استقلال نیز وخیم بود پس در این میان پرسپولیس فرصت را غنیمت شمرد و جام را بالای سر برد.

مدافع خارجی استقلال به ایران بازنگشت

اگر به سراغ تیم‌های سقوط کننده برویم، باید مراقب بود چرا که ته جدول اصلا وضع خوبی حاکم نیست؛ مس و نفت مسجد سلیمان. هر دو تیم شرایط بد و شبیه همی را تجربه کردند: نصف بیشتر بازی‌ها را بازنده بودند و از نصف باقی مانده تنها ۴ بازی را پیروز شدند و مابقی را مساوی گرفتند؛ آماری که اصلا رضایت بخش نیست. بهزاد داداش‌زاده، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، گفت: تیم‌های محلی مثل نفت مسجد سلیمان می‌توانستند ابتدا از مربی‌های خوب محلی استفاده کنند تا از ظرفیت آنها بهره ببرند ولی این کار را نکردند و خود همین موضوع به ضرر آنها تمام شد.

در نهایت مس کرمان و نفت مسجد سلیمان به ترتیب با ۲۲ و ۲۰ امتیاز از لیگ برتر خداحافظی کردند.

با بررسی نظرات کارشناسان می‌توان متوجه اتفاق نظر کارشناسان بر سر یک موضوع شد و آن هم جذابیت و هیجان بالای لیگ ۱۴۰۲-۱۴۰۱ است. حسین چرخابی، سرمربی سابق سپاهان به ایسکانیوز، گفت: لیگ این فصل فوتبال ایران، لیگ خوب و جذابی بود و این فقط بدلیل رقابت تنگاتنگ سه تیم مدعی نبود، بلکه بدلیل انجام فوتبال‌های حرفه‌ای بود که تیم‌ها انجام دادند و در نتیجه فوتبال خوبی را شاهد بودیم.

بهترین‌های لیگ

به گزارش ایسکانیوز، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر خلیج فارس با آقای گلی شهریار مغانلو به اتمام رسید؛ مغانلو موفق شد برای سپاهان ۱۳ گل به ثمر برساند و آقای گل لیگ شود.

استقلال با ۵۲ گل زده خطرناک‌ترین خط حمله را به خود اختصاص داد و پرسپولیس نیز تنها با ۱۳ گل خورده خبر از داشتن بهترین خط دفاعی را به همگان داد. تراکتور نیز از این رقابت عقب نماند و آمار بیشترین پاس گل را از آن خود کرد: ریکاردو آلوز با ۱۳ پاس گل. اگر بخواهیم به سراغ بیش‌ترین کلین‌شیت برویم قاعدتا به بهترین تیم در بخش دفاع می‌رسیم؛ بیرانوند از پرسپولیس با کلین شیت در ۱۸ بازی موفق شد بهترین دروازبان در کلین شیت شود.

لازم بذکر است که اثر نظرسنجی‌های رصد شده حاکی از آن است که یحی‌ گل‌محمدی بهترین سرمربی این فصل از لیگ است اما برخی با تمجید از ساپینتو، نام او را در داشتن کارنامه موفق‌تر، به زبان می‌آورند. مهدی سیدصالحی، پیشکوست سرخابی‌ها، پیش از دربی در جواب به ایسکانیوز، عنوان کرد: ساپینتو، سرمربی استقلال یک مربی خارجی است که وارد لیگ شد و مدت زیادی زمان برد تا به ترکیب مورد نظرش برسد و در ابتدا مشکلات زیادی داشت اما بعد از مدتی شرایط را درست کرد و او نسبت به گل محمدی موفق‌تر است.

شاید نتوان در انتخاب بهترین سرمربی به یک جواب مشترک رسید اما کارشناسان و پیشکسوتان، خبر از سطح بالای کیفی مربی‌ها بخصوص مربی‌های خارجی لیگ دادند. پایان رأفت، پیشکسوت فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز، درباره تیم تراکتورسازی و سرمربی لالیگایی آن، گفت: پاکو خمز، سرمربی اسپانیایی تراکتور یک مربی لالیگایی است؛ او در همین چند ماهی که در ایران کار کرده است، کیفیت بالایش را نشان داده است.

چرخابی نیز درباره سرمربی پرتغالی سپاهان به ایسکانیوز گفته بود: بزرگ‌ترین نقطه مثبت ژوزه مورایس، سرمربی سپاهان این است که وارد حواشی نمی‌شود و تمرکز اصلی او بر حل کردن مسائل زردپوشان است؛ مورایس تمرین‌های خوبی را برای سپاهان تدارک دید و بازیکنانش را به خوبی در تمرین‌ها زیر نظر گرفت و تیمش را بازی به بازی به‌روز کرد.

به گزارش ایسکانیوز، پرسپولیس در ۲۲ ساله اخیر، ۸ بار قهرمان لیگ برتر شده است که ۵ بار آن از سال ۱۳۹۵ به صورت متوالی است. در مجموع سپاهان، استقلال و پرسپولیس همواره مدعی قهرمانی در لیگ برتر بوده‌اند.

محسن یوسفی، بازیکن سابق باشگاه استقلال، در پاسخ به ایسکانیوز، با اشاره به افزایش کیفیت فوتبال ایران، تشریح کرد: مربی‌ها نسبت به سال‌های گذشته تاکتیک‌های بهتری را اجرا کردند و شاهد تمرینهای بروزتری از آن‌ها بودیم. ما با الگو قراردادن فوتبال اروپا در حال حرکت رو به جلو هستیم، در کل لیگ خوبی را سپری کردیم.

سوت ناکوک داوری

لیگ جذاب ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به پایان رسید و تا چند هفته دیگر تکلیف جام حذفی نیز مشخص خواهد شد اما مشکلاتی که در بخش داوری به وجود آمد، سوهانی بر همه خوبی‌های لیگ بود؛ هنوز فوتبال ایران در مباحثی مثل داوری مشکلاتی قدیمی دارد، نبود VAR و اشتباهات عجیب داوری از مسائلی است که خیلی از تیم‌ها را دلخور و عصبانی کرده است. باز باید در انتظار نشست و دید بالاخره فدراسیون فوتبال چه زمانی موفق به اجرایی کردن کمک داور ویدیوی خواهد شد تا دیگر شاهد مسائلی نبود که کم‌تر در فوتبال دنیا رخ می‌دهد.
 

انتهای پیام/

کد خبر: 1182573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =