آخرین تحولات اوکراین| وزارت دفاع روسیه: ارتش اوکراین در یک روز ۳۰۰ سرباز و چهار تانک لئوپارد را از دست داد

سخنگوی وزارت دفاع روسیه عصر روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در جهت گیری‌های یوژنو-دونتسک و زاپروژیا طی شبانه روز گذشته ۳۰۰ نیروی نظامی، ۹ دستگاه تانک و از جمله چهار لئوپادر غربی را از دست دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، روزنامه "نیویورک تایمز" به نقل از منابع خبری خود در گزارشی نوشت که مقامات ایالات متحده و اتحادیه اروپا معیارهای موفقیت عملیات ضد حمله ارتش اوکراین را مشخص کرده‌اند. با این حال، به گفته آنها، بسیار بعید است که نیروهای نظامی اوکراینی بتوانند ارتش روسیه را به پشت مررزهای قبل از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ عقب برانند.

آخرین تحولات اوکراین| کنگره آمریکا در حال بررسی لایحه‌ای برای معرفی روسیه به عنوان حامی تروریسم است

به گفته منابع خبری نیویورک تایمز، مقامات غربی انتظارات خود از ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین را در جریان گفتگوهای خصوصی به اشتراک می گذارند، ولی بطور علنی ارزیابی موفقیت در ضد حمله را به مقامات کی‌یف واگذار کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، کشورهای غربی، معیارهای اصلی موفقیت ضد حمله اوکراین را کنترل و حفظ مناطق کلیدی قبلاً از دست رفته و همچنین انجام درگیری‌های «فرسایشی» می دانند که روسیه را در خصوص توانایی‌های نظامی آینده خود در اوکراین دچار «تردید» کند. البته محتمل ترین سناریو "پیروزی‌های کوچک" ارتش اوکراین در مرحله اولیه ضد حمله مورد توجه است.

به گفته منابع این نشریه، اگر خطوط مقدم جبهه نسبتاً بدون تغییر باقی بمانند و اوکراین نتواند کنترل مناطق مسکونی مهم را به دست گیرد، و همچنین متحمل خسارات جدی از لحاظ  نیرو و تجهیزات شود، عملیات ضد حمله شکست خورده تلقی خواهد شد.

به گزارش نیویورک تایمز، نتایج ضد حمله ارتش اوکراین بر مباحثات آینده در مورد ادامه حمایت از کی‌یف، چگونگی و تضمین‌های ارائه آن تأثیر خواهد گذاشت.

با وجود اینکه حدود یک هفته بود که مقامات کی‌یف به دلیل عدم موفقیت در اجرای ضد حمله، شروع آن را تکذیب می‌کردند، ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعتراف کرد که ارتش این کشور در حال انجام عملیات ضدحمله است. وی بدون اینکه به جزئیات بپردازد، مدعی شدکه «همه نتیجه این حمله را احساس خواهند کرد».

یک روز قبل از آن، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین از هم اکنون آغاز شده است. وی توضیح داد که استفاده از ذخایر استراتژیک ارتش اوکراین نشان دهنده این امر است. پوتین همچنین تاکید کرد که نیروهای اوکراینی در هیچ یک از جبهه‌ها به اهداف خود نرسیده و حملات آنها با رشادت نظامیان روسی با موفقیت دفع شد. رئیس جمهوری روسیه یادآور شد که رویدادهای جاری در اوکراین یک تراژدی است که مقامات اوکراینی مقصر این وضعیت هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز چهارصد و هفتاد و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

ترامپ: کمک نظامی به اوکراین باعث شده ارتش آمریکا عملاً مهمات نداشته باشد

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا بامداد امروز، یکشنبه ابراز عقیده کرد که کمک‌های نظامی واشنگتن به اوکراین ارتش ایالات متحده را تقریباً بدون مهمات رها کرده است.

ترامپ در جریان سخنرانی خود در همایش حزب جمهوری خواه در ایالت جورجیا گفت: «حالا مامهمات نداریم. مهمات ارتش ما در اوکراین است؛ همه آنها.»

به گفته وی، در دوره ریاست جمهوری، او "نیروهای مسلح را بازسازی کرد" و به لطف اقداماتش، ایالات متحده مهمات زیادی داشت. این سیاستمدار تاکید کرد در حالی که اکنون کشور "مهمات بسیار کمی برای دفاع از خود" در اختیار دارد.

ترامپ مدعی شد فقط او می‌تواند از جنگ جهانی سوم جلوگیری کند

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین آمریکا  در این سخنرانی همچنین مدعی شد که تنها با کمک او می‌توان از وقوع جنگ جهانی سوم جلوگیری کرد.

وی گفت: "من از جنگ جهانی سوم جلوگیری خواهم کرد، بدون من این اتفاق خواهد افتاد." ترامپ اطمینان داد که فقط او می تواند از جنگ هسته ای جلوگیری کند. وی افزود: "همه بازیگران عرصه سیاسی را به خوبی می شناسم و قبلا تجربه گفتگوی موفق با آنها را دارم."

دونالد ترامپ در اواخر ماه آوریل گفت که انتخاب جو بایدن، رهبر آمریکا برای دومین دوره ریاست جمهوری می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود. به گفته او، آمریکا توسط مردی اداره می شود که درکی از روند تحولات کنونی ندارد.

ترامپ قول داد: در صورت انتخاب مجدد، مشکلات با روسیه و اوکراین را حل کند

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده مدعی شد که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده، این کشور دیگر با روسیه و اوکراین مشکلی نخواهد داشت.

این سیاستمدار در سخنرانی خود در همایش حزب جمهوری خواه در ایالت جورجیا تاکید کرد: «اگر آمریکا رهبر درستی داشت، ما هرگز با سایر کشورها مشکلی نداشتیم.  <…> هرگز درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین پیش نمی آمد.»

وی همچنین یادآور شد که در طول هفت سال گذشته، تهدیدی برای ایالات متحده بوجود آمده که چیزی جهانی تر از «روسیه، چین، کره شمالی و ایران» است. ترامپ در عین حال مشخص نکرد که دقیقاً در مورد چه چیزی صحبت می‌کند.

پیش از این، در اواخر ماه آوریل، دونالد ترامپ وعده داده بود که در صورت پیروز شدن در انتخابات ۲۰۲۴، حتی قبل از مراسم تحلیف خود برای حل مناقشه در اوکراین وقت خواهد داشت.

ابراز تعجب ایلان ماسک از اعلام بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، از این موضوع در تعجب است که حمایت های نظامی ایالات متحده از  نیروهای مسلح اوکراین چگونه پایان خواهد یافت. وی بدین ترتیب در خصوص تخصیص بسته جدید کمک نظامی به کی‌یف توسط پنتاگون اظهار نظر کرد.

 ماسک به پست یکی از کاربران توییتر که به این موضوع توجه کرده بود، پاسخ داد: «من نمی دانم این ماجرا چگونه پایان خواهد یافت؟ در این خصوص نباید خیال پردازی کرد و باید واقع بین بود.»

وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه بسته کمکی جدیدی به اوکراین به ارزش ۲.۱ میلیارد دلار را اعلام کرد. مشخص شده که این بسته شامل سامانه های دفاع هوایی حیاتی و مهمات خواهد بود.

چند روز قبل، روزنامه پولیتیکو به نقل از منابع خبری خود نوشت که ادامه کمک بیشتر آمریکا به کی‌یف، و همچنین اعتبار بین المللی جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، به موفقیت عملیات ضد حمله ارتش اوکراین بستگی خواهد داشت

معاون دبیرکل ناتو: هیچ اتفاق نظری بین اعضای ناتو برای پیوستن به اوکراین وجود ندارد

میرچا جوآنا، معاون دبیرکل ناتو شب گذشته، شنبه، اعلام کرد که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی هنوز دیدگاه مشترکی در مورد موضوع پیوستن اوکراین به این ائتلاف ندارند.  وی در مصاحبه‌ای گفت: «در حال حاضر، در ناتو درباره موضوع پیوستن اوکراین به آنجا اتفاق نظری وجود ندارد.»

به گفته جوآنا، تصمیم گیری در این زمینه باید تا پایان جنگ به تعویق بیفتد. با این وجود، مقامات بروکسل به طور فعال در مورد این موضوع بحث می‌کنند و انتظار می‌رود که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در اجلاس سران تابستانی ناتو در ویلنیوس به این بحث بپیوندد، اگرچه این مسئله بیشتر یک ژست سیاسی خواهد بود.

چند روز قبل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، تاکید کرد که اکنون وظیفه اصلی این ائتلاف حفظ اوکراین به عنوان یک کشور مستقل است. وی تاکید کرد که صحبت درباره نتیجه نشست ویلنیوس درباره عضویت اوکراین بسیار زود هنگام است.

دفتر زلنسکی: ۲۰ کشور ناتو از درخواست اوکراین برای پیوستن به آن حمایت می‌کنند

ایگور ژوکوا، معاون دفتر رئیس جمهوری اوکراین  روز شنبه اعلام کرد که ۲۰ کشور عضو ناتو از ایده پیوستن اوکراین به این ائتلاف حمایت کردند و قبلاً اسنادی در این رابطه را با کی‌یف امضا کرده‌اند.

او گفت: «در حال حاضر حمایت رسمی از عضویت اوکراین در ناتو  از سوی ۲۰ کشور عضو وجود دارد.»

در مجموع، پیمان آتلانتیک شمالی شامل ۳۱ کشور است.

ژوکوا یادآور شد که در بیانیه‌ای که همان روز شنبه  در کی‌یف توسط جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا و ولادیمیر زلنسکی امضا شد، آمده است که اتاوا از پیوستن اوکراین به ائتلاف حمایت خواهد کرد.

وی افزود، اندکی قبل از این، اوکراین سند مشابهی را با رومانی امضا کرد.

گفتگوی نخست وزیر هند با رئیس جمهور آفریقای جنوبی درباره ابتکار صلح اوکراین

وزارت امور خارجه هند شب گذشته، شنبه اعلام کرد که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در جریان گفتگوی تلفنی خود با سیریل رامافوزا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، با وی در خصوص ابتکار صلح کشورهای آفریقایی در مورد مناقشه در اوکراین صحبت کرد.

طبق این اطلاعات، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نخست وزیر هند را در جریان ابتکار صلح رهبران آفریقایی قرار داد. نارندرا مودی نیز با اشاره به حمایت دهلی نو  از همه ابتکارات با هدف ایجاد صلح و ثبات پایدار در اوکراین، بر درخواست دائمی هند برای گفتگو و استفاده از راه دیپلماسی به عنوان تنها راه حل این مناقشه تاکید کرد.

 رهبران دو کشور همچنین دیدگاه های خود را در مورد مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله همکاری در چارچوب گروه بریکس در دوره ریاست آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشتند.

صبح روز شنبه نیز، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین طی مکالمات تلفنی با سیریل رامافوزا، از تلاش کشورهای آفریقایی که قصد دارند هیئتی را به روسیه و اوکراین با هدف کمک به حل و فصل صلح آمیز مناقشه اعزام کنند، حمایت کرد.

زلنسکی: حاضریم به کانادا برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌های جنگلی کمک کنیم!

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین به جاستین ترودو،  نخست‌ وزیر کانادا برای خاموش کردن آتش‌سوزی های جنگل‌ها پیشنهاد کمک کرده است.  زلنسکی خود شب گذشته، شنبه در پیامی تصویری در کانال تلگرام خود این مسئله را بیان کرد.
وی گفت: «در جریان مذاکرات امروز، ما از بررسی مشکلاتی که کانادا در حال حاضر دچار آن است، غافل نماندیم. آتش‌سوزی‌های جنگلی در مقیاس بزرگ، آسیب‌های عظیمی به طبیعت، تهدیدی برای مردم این کشور است و اوکراین آماده است تا در صورت نیاز کانادا به چنین کمک‌های بین‌المللی، به خاموش کردن آتش‌ها کمک کند.»

نخست وزیر کانادا پیش از ظهر روز شنبه، در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد کی‌یف شد و مذاکراتی را با ولادیمیر زلنسکی انجام داد. معاون نخست وزیر کریستیا فریلند، ترودو را در این سفر همراهی می کرد. این دومین سفر ترودو به اوکراین از فوریه ۲۰۲۲ است. بازدید قبلی در ماه مه سال ۲۰۲۲ انجام شد.

کانادا در آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-۱۶ مشارکت خواهد کرد

دفتر مطبوعاتی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، شب گذشته، شنبه، پس از سفر از پیش اعلام نشده وی به کی‌یف اعلام کرد که مقامات اوتاوا تصمیم گرفته‌اند از تلاش کشورهای غربی در سازماندهی آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با جت های جنگنده F-۱۶ حمایت کنند.

در این بیانیه آمده است: «کانادا به تلاش‌های چندملیتی برای آموزش خلبانان و حفظ و نگهداری از اف-۱۶های اوکراینی، با تکیه بر تجربه کانادا در این عرصه‌ها کمک خواهد کرد».

علاوه بر این، کانادا ۲۸۸ موشک هوا به هوا AIM-۷ و ۱۰ هزار گلوله ۱۰۵ میلی متری برای تسلیحات ساخت غرب در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

دفتر مطبوعاتی ترودو افزود: «کانادا در حال حاضر ۷۸ وسیله نقلیه نظامی به اوکراین تحویل داده و ۱۲۲ خودروی روشل دیگر (خودروهای زرهی ساخت شرکت کانادایی Roshel) طی هفته های آینده تحویل خواهد شد.

کانادا تا سال ۲۰۲۶ به آموزش ارتش اوکراین ادامه خواهد داد

دفتر مطبوعاتی جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، همچنین یادآور شد که مربیان کانادایی به آموزش نیروهای نظامی اوکراین تا سال ۲۰۲۶ تحت عملیات "Unifier" و نه تا سال ۲۰۲۵، آنطور که قبلاً برنامه ریزی شده بود، ادامه خواهند داد.

در این بیانیه آمده است: "عملیات Unifier تا سال ۲۰۲۶ تمدید خواهد شد، که به نیروهای کانادایی توانایی بیشتری برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی فوری اوکراین ارائه می دهد."

دفتر مطبوعاتی نخست وزیر کانادا تاکید کرد که به عنوان بخشی از این ماموریت، در دوره زمانی ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۳، مربیان کانادایی بیش از ۳۶ هزار نظامی اوکراینی را آموزش دادند.

طبق این اطلاعات، نخست وزیر کانادا همچنین از انتقال هواپیمای An-۱۲۴ توقیف شده روسی به اوکراین خبر داد. هواپیمای An-۱۲۴ روسیه از سال ۲۰۲۲ در کانادا بودند که پس از آغازدرگیری نظامی در اوکراین، پروازهای هواپیماهای روسی به این کشور ممنوع شد. اخیراً کانادا قانونی در مورد مصادره این هواپیماها به تصویب رساند.

مشاور سابق پنتاگون: فناوری ناتو به موفقیت ارتش اوکراین کمکی نمی‌کند

سرهنگ داگلاس مک گرگور، مشاور سابق رئیس پنتاگون، در مصاحبه ای با رادیو شیکاگو صربستان (Serbian Radio Chicago) ابراز عقیده کرد که مهمات و تجهیزات کشورهای ناتو به نیروهای مسلح اوکراین کمکی نخواهد کرد و با وجود عرضه فعال آنها، کی‌یف از آنها فایده‌ای نمی برد.

به گفته این مقام نظامی سابق آمریکایی، به دلیل ناکامی در جبهه نبرد، وضعیت نیروهای اوکراینی به طرز محسوسی بدتر شده است که کارآمدی خود ائتلاف ناتو را زیر سئوال برده است. مک گرگور گفت: "اوکراینی‌ها به طور جدی در برابر روسیه در حال شکست هستند و در حال حاضر افراد عصبی زیادی در پشت صحنه هستند که می دانند ناتو از لحاظ توان نظامی بسیار ضعیف است."

نظر مشابهی روز گذشته، شنبه، توسط فرد پلیتگن کارشناس نظامی آمریکایی در شبکه سی.ان.ان بیان شد. این شبکه تلویزیونی تصاویری از تانک‌های لئوپارد اوکراینی و خودروهای جنگی پیاده نظام برادلی M۲ رها شده در جبهه زاپروژیا را نشان داد که پلیتگن، در توضیح آنچه در حال رخ دادن است، یادآور شد که ضد حمله  نیروهای اوکراینی با دفع جدی نظامی روسیه مواجه شد که این وضعیت باعث نگرانی رهبری آمریکا شده است.

وزارت دفاع روسیه: ارتش اوکراین در یک روز ۳۰۰ سرباز و چهار تانک لئوپارد را از دست داد

ژنرال ایگور کوناشینکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه عصر روز شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین در جهت گیری‌های یوژنو-دونتسک و زاپروژیا طی شبانه روز گذشته  ۳۰۰ نیروی نظامی، ۹ دستگاه تانک و از جمله چهار لئوپادر غربی را از دست دادند.

این مقام نظامی گفت: مجموع تلفات سربازان اوکراینی در این مناطق ظرف یک روز بالغ بر ۳۰۰ پرسنل نظامی، ۹ دستگاه تانک، از جمله ۴ تانک لئوپارد، ۱۱ خودروی جنگی پیاده نظام شامل پنج برادلی آمریکایی، ۱۴ خودروی زرهی رزمی، ۶ خودروی نظامی و همچنین یک دستگاه توپخانه خودکششی سزار فرانسوی بوده است.

کوناشینکوف افزود:  در طول شبانه روز گذشته، نیروهای نظامی اوکراینی به تلاشهای ناموفق برای اجرای ضد حمله در مسیرهای یوژنو-دونتسک و زاپروژیا ادامه دادند که ارتش روسیه با موفقیت آنها را دفع کرد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1184930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =