فعالان صنایع دستی چشم انتظارِ حمایتِ رایزنان فرهنگی/ دانشگاه باید حلقه مفقوده هنرمند و بازار را شناسایی کند

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری هاتف نقش سفارتخانه ها و رایزنان فرهنگی، برای حمایت از صنایع دستی را بسیار موثر دانست گفت: رایزنان فرهنگی در این حوزه می‌توانند پرچمدار و هویت ساز این صنعت شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همزمان با روز جهانی صنایع دستی نمایشگاه «صنایع دستی و اقتصاد خلاق» به همت «خانه خلاق و نوآوری هاتف» و با همکاری دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان، در محل دانشگاه استاد فرشچیان افتتاح شد.

این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۲ خرداد در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان برگزار می‌شود و در این رویداد جمعی از بانوان هنرمند صنایع دستی از استان‌های مختلف کشور، آثار صنایع دستی خود در رشته‌های مختلف اعم از سوزن دوزی، سفالگری، پوشاک، زیورآلات، پتینه‌دوزی و... را به نمایش و فروش گذاشته‌اند.

زینب اخ الصنایع مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری هاتف در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: این نمایشگاه به مناسبت روز صنایع دستی در دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان به مدت 3 روز دایر شده و هدف ما از برگزاری این نمایشگاه این است که بتوانیم حلقه مفقوده بین صنعتگر صنایع دستی با بازار را  شناسایی و در جهت رفع موانع تلاش کنیم.

اخ الصنایع با بیان اینکه فضای آکادمیک و دانشگاهی بر ترویج، به روزرسانی و کیفیت محصول بسیار اثرگذار است، ادامه داد: صنایع دستی یک صنعت هنری است که در قالب سنت حرکت می‌کند و ما به دنبال این هستیم که با حفظ سنت ها بتوانیم محصولات به روزی تولید کنیم و بی شک دانشگاه در این عرصه بسیار کمک کننده خواهد بود.  

وی با اشاره به اجرای نظام آموزشی استاد- شاگردی در دانشگاه فرشچیان، این شیوه آموزشی را ستودنی دانست و گفت: این شیوه به فضای کاری خانه خلاق هاتف نیز بسیار می‌تواند کمک کند چرا که ما با اساتید و هنرمندان برگزیده و دارای رتبه‌ای مواجه هستیم که شاید به دلیل نداشتن گواهینامه های معتبر آثار آنان کمتر دیده شود و آن جایگاهی که به ویژه در حوزه فروش و تجاری سازی باید داشته باشند برای آنان مهیا نباشد.  

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری هاتف تصریح کرد: خانه خلاق هاتف هم بعد از شناسایی ایده‌ها و استارتاپ ها به حوزه حمایتی و سرمایه گذاری و بازار ورود پیدا می‌کند که تا کنون نیز حدود 8 مورد از ایده‌ها به محصول رسیده‌اند، سرمایه گذاری انجام و بازار بین المللی شناسایی شده و بعضا صادرات هم صورت گرفته است.  

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت ها و دستمزد ها در حال حاضر با چالش هایی روبه رو هستیم، ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت تمام شده محصول باید با بازار داخلی متناسب باشد متاسفانه این مهم در حال حاضر میسر نیست و اتفاق نیفتاده است.

توسعه صادرات؛ ناجی صنایع دستی

اخ الصنایع با تاکید بر اینکه بازار صادراتی بسیار کمک کننده خواهد بود، اضافه کرد: امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه که اولین کار مشترک ما با دانشگاه استاد فرشچیان است اتفاقات خوبی رقم بخورد و با توجه به دسترسی های دانشگاه بتوانیم آن حلقه مفقوده بین هنرمند و بازار را شناسایی کنیم و در نیمه دوم سال به اهداف بلند مدتمان دست پیدا کنیم. 

این بانوی کارآفرین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: متاسفانه ما در حوزه صنایع دستی آن چیزی که باید و شاید را انجام نداده ایم و یکی از معضلات این است که جوانان و نوجوانان ما از حوزه صنایع دستی چندان آگاهی ندارند و صنایع دستی را به درستی نمی شناسند که یکی از مطالبه گری های ما در حوزه آموزش است و انتظار داریم از دوران دانش آموزی این شناخت شکل بگیرد و دانش آموز بتواند با خلاقیت خود این حوزه را به روز بکند.  

وی با انتقاد از نبود اتحادیه و صنف صنایع دستی نیز گفت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی هنرمندان ما با چالش های فراوانی روبه رو شده اند از جمله اینکه از یک طرف باید دستمزد پرداخت کنند و از طرف دیگر متریال و مواد را با قیمت بالا تهیه کنند.  

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری هاتف ادامه داد: ضمن اینکه صنایع دستی آثار فاخری هستند و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که همچون ماشین آثار با تعداد بالایی تولید شود و همان تعداد محدودی هم که تولید میشود باید ما به ازای فروش، خروجی خوبی داشته باشد.  

اخ الصنایع در پایان، نقش سفارتخانه ها و رایزنان فرهنگی کشورمان در این عرصه را بسیار موثر دانست و گفت: رایزنان فرهنگی در این حوزه می‌توانند پرچمدار و هویت ساز این صنعت شوند و با توجه به دسترسی‌ها و نمایشگاه هایی که برگزار می‌کنند در پیشرفت، خطای کمتر و شناخت بیشتر حوزه فروش به صنعتگر بسیار کمک می‌کنند.  

خبرنگار: نرگس مؤذنیان

انتهای پیام /

کد خبر: 1184950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =