ردپای واسطه‌ها در بازار صنایع دستی/ از هنرمندان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه‌های ملی دعوت نمی‌شود

فعال حوزه صنایع دستی و کارآفرینِ بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست استان سیستان و بلوچستان گفت: هنرمندان ما چشم، دست و سلامتی خودشان را در این مسیر هزینه می‌کنند اما متاسفانه سود کلان به جیب واسطه‌ها می‌رود و قیمت فروش ما هم صرفا برای تامین مواد اولیه صرف می‌شود.

مریم شاهنی؛ راهبر شغلی کمیته امداد امام خمینی(ره) و کارآفرین بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست که از استان سیستان و بلوچستان در نمایشگاه صنایع دستی و اقتصاد خلاق دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان شرکت کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: 13 سال است که در حوزه سوزن‌دوزی، خامه دوزی و سیاه دوزی استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارم و بانوان بی‌سرپرست و بدسرپرست را تحت حمایت قرار داده‌ام.

فعالان صنایع دستی چشم انتظارِ حمایتِ رایزنان فرهنگی/ دانشگاه باید حلقه مفقوده هنرمند و بازار را شناسایی کند

وی ادامه داد: این افراد در سنین مختلف از 13 سال به بالا زیر نظر بنده به صورت رایگان آموزش می‌بینند و نخ، پارچه و مواد اولیه را نیز خود بنده تهیه می‌کنم و در نهایت هنر دست هنرجویان را از آنها خریداری می‌کنم.  

این بانوی کارآفرین، استان سیستان و بلوچستان را در حوزه حمایتی بسیار ضعیف دانست و گفت: در طول 13 سال سابقه فعالیتم در حوزه صنایع دستی تا کنون از سوی هیچ ارگانی تحت حمایت قرار نگرفته ام و این استان بسیار مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 90 بانوی بی سرپرست و بدسرپرست را تحت حمایت قرار داده‌ام، تصریح کرد: اگر ارگانهای مربوطه ما را حمایت می‌کردند و در نمایشگاه های مختلف شرکت می‌دادند بار سنگینی از روی دوش این بانوان که اغلب نیازمند هستند برداشته میشد اما زمانی که ما با هزینه شخصی و از این مسافت دور(حدود 25 ساعت) در نمایشگاه ها شرکت کنیم و بدتر اینکه فروشی نداشته باشیم برای ما بسیار دشوار خواهد بود.

وی خواستار حمایت مسوولان از هنرمندان استان سیستان و بلوچستان شد و گفت: امیدواریم تسهیلاتی چون وام های بلاعوض برای هنرمندان ما نیز درنظرگرفته شود ضمن اینکه اگر نمایشگاه های رایگان برگزار میشود صرفا از عده ای خاص دعوت نشود و شرایطی مهیا شود که امکان حضور سایر هنرمندان نیز فراهم شود.

شاهنی خاطرنشان کرد: ما به بازار نمایشگاهی و فروش نیاز داریم و زمانی که منِ کارآفرین 90 نفر را تحت حمایت قرار می‌دهم انتظار دارم که مسوولان نیز از من حمایت کنند چرا که اگر کارآفرین ناامید و دلسرد شود ناامیدی چندین خانواده تحت حمایت را نیز در پی خواهد داشت.  

 وی در خصوص نحوه ورود خود به حوزه کارآفرینی نیز گفت: از آنجایی که خود بنده بی‌سرپرست هستم و هزینه‌های 2 فرزندم را نیز به عهده دارم تصمیم گرفتم که به بانوانی با شرایط مشابه خودم کمک کنم و برای اشتغال و درآمدزایی آنان گام‌هایی بردارم.

این فعال حوزه صنایع دستی با اشاره به اینکه با همان هنری که از کودکی آموخته بودم و از دست فروشی کار را آغاز کردم، ادامه داد: رفته رفته به فروش خوبی رسیدم و در نهایت تصمیم گرفتم که به دیگر بانوان هم کمک کنم تا آنها نیز بتوانند هزینه های زندگی و مایحتاج خود را تامین کنند.  

شاهنی خاطرنشان کرد: در این راستا، روستا به روستا شرایط کار را برای بانوان تشریح کردم و بسیاری از آنان در این مسیر با من همراه شدند و امروز مشغول به کار هستند و به درآمد خوبی هم رسیده‌اند.

این فعال حوزه صنایع دستی افزود: در حال حاضر نیز خانه خودم را به کارگاه خیاطی تبدیل و چندین چرخ خیاطی نیز برای فعالیت بانوان تهیه کردم البته بانوان سوزن دوز ما در روستاها حضور دارند و بنده مواد اولیه را با تمام مشقت ها به دلیل بعد مسافت به دست‌شان می‌رسانم و بعد از اتمام کار نیز خودم به روستاها مراجعه و کار نهایی را تحویل میگیرم.  

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما از طرف کمیته امداد امام(ره) سالی یکبار به نمایشگاه ها اعزام می‌شویم در صورتی که اگر از طرف میراث فرهنگی اعزام شویم تقریبا هر روز در تهران نمایشگاه دایر است.

فعال حوزه صنایع دستی با انتقاد از عدم دعوت از هنرمندان سیستانی در نمایشگاه های تهران اضافه کرد: متاسفانه سیستان و بلوچستان مظلوم واقع شده و ما باید منتظر باشیم تا سالی یکبار از طریق کمیته امداد در نمایشگاه ها حاضر شویم و اگر با هزینه شخصی هم بخواهیم شرکت کنیم برایمان بسیار سنگین خواهد بود.

شاهنی با اشاره به اینکه بیشترین فروش ما در حال حاضر از طریق صفحه اینستاگرام است، افزود: بخش دیگر فروش ما از طریق عرضه در پارک شهرمان است و عده ای هم حضوری به کارگاهمان مراجعه می‌کنند.

وی در خصوص صادرات صنایع دستی هم گفت:  صادرات از طریق واسطه‌ها صورت میگیرد و تولیدات ما به کشورهایی چون اتریش و ترکیه و ... صادر میشود اما در نهایت سود چندانی عاید ما نمی‌شود.  

این بانوی کارآفرین با اشاره به مشقت ها و رنج‌هایی که هنرمندان برای تولید آثارشان متحمل میشوند، ادامه داد: هنرمندان ما چشم، دست و سلامتی خودشان را در این مسیر هزینه میکنند اما متاسفانه سود کلان به جیب واسطه‌ها میرود و قیمت فروش ما هم صرفا برای تامین مواد اولیه صرف میشود.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد میراث فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: متاسفانه منِ بی سرپرستی که هیچ حمایتی ندارم باید وام های 24 درصد را برای تهیه وسایل اولیه بگیرم و در نهایت پول سورن دوز را هم نقد پرداخت کنم که امیدوارم در این زمینه چاره‌اندیشی و تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته شود.

انتهای پیام /

کد خبر: 1185136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =