ماجرای شایعه تعطیلی سفارت ایران همزمان با شورش واگنر در روسیه

خبر شورش مسلحانه واگنر در روسیه، بازتاب‌های تحریف‌شده‌ای در برخی شبکه‌های اجتماعی داشت؛ از تصاویر ادعایی منتسب به حضور تانک‌ها و حکومت نظامی در مسکو گرفته تا مطلبی نادرست درباره دستور تخلیه سفارتخانه‌های خارجی از جمله ایران را شامل می‌شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، خبر ماجرای واگنر همان شامگاه جمعه به شبکه‌های اجتماعی راه یافت. آنگونه که خبرنگار ایرنا در مسکو در روایت تصویری خود از وضعیت عادی خیابان‌های پایتخت روسیه با وجود افزایش سطح تدابیر امنیتی و اعلام وضعیت ضد تروریستی گزارش داد،‌ حال و هوای مسکو در آن مقطع زمانی متأثر از تعطیلات روزهای شنبه و یکشنبه بود.

گروه واگنر در روسیه را بیشتر بشناسید

در این میان، مطلبی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد با این ادعا که دستور تخلیه سفارت ایران صادر شده است و حال آنکه در آن ساعت از شب، به صورت طبیعی، این سفارتخانه تعطیل بود و نیز دو روز بعد،‌ به تبعیت از تعطیلات رسمی روسیه،‌ به صورت معمول،‌درهای سفارت بسته است.

فعالیت سفارت ایران در روز تعطیل مسکو

روز دوشنبه پنجم تیرماه ۱۴۰۲ گزارش شد که با وجود اینکه شهردار مسکو،‌ این روز را در این شهر تعطیل اعلام کرده است، سفارت ایران در این روز باز است و علاوه بر بخش دیپلماتیک، بخش کنسولی نیز در حال ارائه خدمات به هموطنان و نیز صدور روادید است.

با وجود تعطیلی شهر مسکو در روز دوشنبه، سفارت ایران در این روز باز است و علاوه بر بخش دیپلماتیک، بخش کنسولی نیز در حال ارائه خدمات به هموطنان و نیز صدور روادید است.
هرچند مسکو بنا بر اعلام قبلی شهردار پایتخت روسیه در روز دوشنبه تعطیل است، اما همزمان با این روز، محدودیت های وضعیت عملیات ضدتروریستی در مسکو که از شامگاه جمعه تعیین شده بود، لغو شد و وضعیت به حالت عادی بازگشت.

وضعیت متناقض اعلام وضعیت اضطرار در فاصله هزار کیلومتری شورشیان واگنر

نکته دیگری که توجه مخاطبان به آن می توانست، یادآور نادرستی ادعای دستور تخلیه سفارت ایران باشد که شهر روستوف که نیروهای واگنر در شورش ۲۴ ساعته خود که به عقب نشینی منجر شد، در آن حضور یافته بودند، حدود یک هزار کیلومتر تا مسکو فاصله دارد و این همه تکاپو برای اعلام وضعیت اضطرار در پایتخت روسیه نشان داد که انتشار این مطالب می‌تواند از سوی افراد یا کشورهایی باشد که از روند رو به رشد مناسبات تهران – مسکو ناراضی هستند.

غرب ناراضی از توسعه مناسبات مسکو با دیگر کشورها از جمله ایران

غرب که ماشین تحریم های گسترده خود به خاطر عملیات نظامی روسیه در اوکراین روشن کرده است، از هرگونه توسعه مناسبات مسکو با دیگر کشورها ناراضی خواهد بود.

پیش از این، سفیر ایران در مسکو خردادماه ۱۴۰۲ با بیان اینکه نباید فریب تبلیغات غرب در مناسبات ایران و روسیه را خورد، گفته بود: اگر مناسبات با مسکو بد است، چرا غرب قبل از بحران اوکراین سهم ۵۸ درصدی از مراودات تجاری روسیه را داشت.

کاظم جلالی با اشاره به برخی هیاهوها و تبلیغات غرب علیه مناسبات تهران – مسکو افزود: غربی ها تا صحبت از روابط با روسیه می شود به ویژه در ارتباط با ایران، شروع به بدگویی می کنند، بی آنکه توضیح دهند که اگر رابطه با روسیه بد است چرا آنها در سطح گسترده با روسیه مراودات تجاری داشتند.

جلالی در ادامه اظهار داشت: غربی ها درباره مناسبات با مسکو بدگویی می کنند و حال آنکه تعداد زیادی برندهای غربی قبل از بحران اوکراین در روسیه فعالیت داشتند.

سفیر ایران در روسیه با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی دو کشور، اظهار داشت: واردات روسیه سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است و ما می توانیم سهم بسیار خوبی داشته باشیم و محصولات ایرانی را به این کشور صادر کنیم، بنا بر این، اگر به سود اقتصادی هم فکر کنید، نفع کشور در تحکیم مناسبات با مسکو است.

وی ادامه داد: در این شرایط، غربی ها با تبلیغات منفی تلاش دارند که ایران را از بازار بزرگ روسیه دور نگه دارند.

پیام مکالمه تلفنی شامگاه شنبه وزیران خارجه ایران و روسیه

از سوی دیگر، مکالمه تلفنی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در شامگاه شنبه گویای آن بود که تهران و مسکو فارغ از هیاهوها مصمم به تحکیم روابط هستند.

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در این گفتگوی تلفنی، آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و همچنین تحولات مربوط به وضعیت ایجاد شده در مناطقی از روسیه را مورد رایزنی قرار دادند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگوی تلفنی با حمایت از حاکمیت قانون در همه کشورها از جمله کشور همسایه و دوست روسیه و انتقاد از هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورها، شرایط داخلی روسیه را یک موضوع کاملا داخلی تلقی و اظهار امیدواری کرد که کشور روسیه از این مرحله عبور کند.

سرگئی لاوروف نیز با اشاره به اظهارات رئیس جمهور روسیه، بر اعمال کامل حاکمیت قانون بر تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد و افزود، روسیه به سرعت از این وضعیت عبور می کند. وی اطمینان داد روسیه از این شرایط بسرعت عبور خواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه ضمن ارزیابی روابط سطح بالای دوکشور، بر پیگیری توافقات دوجانبه تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1187050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =