لایحه حمایت از زنان پس از کارشناسی و پژوهش هم دارای ایراد است

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: باید بررسی شود آیا مراحل قانون‌گذاری و کار کارشناسی و پژوهشی در مورد لایحه حمایت از زنان در دولت سیزدهم بر اساس نیازهای واقعی زنان در جامعه ایران به چه نحوی طی شده که همچنان دارای ایراد است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست فصلی علی خضریان سخنگو و عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل نود مجلس با نمایندگان تشکل‌ها و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های تهران با محوریت موضوعات روز جامعه به ویژه در عرصه سیاست و فرهنگ امروز و با حضور حجت‌الاسلام محمود نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود و تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس برگزار شد.

لایحه حمایت از عفاف و حجاب نیازمند بازنگری است/ ضرورت شکل‌گیری گفتمان و تبیین در حوزه حجاب

این جلسه با محور نگاهی نقادانه به لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان که کلیت آن پیش‌تر در مجلس به تصویب رسیده است تشکیل و نمایندگان حاضر و دانشجویان دیدگاه‌های خود را در خصوص این طرح در فضایی کارشناسی مطرح کردند.

در بخشی از این جلسه با اشاره به بخشی از لایحه مذکور که در معاونت امور زنان ریاست جمهوری تدوین شده است تصریح شد: اندیشه دینی با اندیشه سکولار و غیر دینی تفاوت دارد و در تعاریف و اصول تمایزات زیادی بین این دو اندیشه وجود دارد، اما در این لایحه رگه‌هایی از اندیشه سکولار دیده می‌شود.

تعاریف غیر شفاف و مبهم و کلی گویی یکی از نواقص لایحه ارسالی دولت از دید نمایندگان مجلس بود و به عنوان مثال به بندی که در لایحه مذکور در مورد ارسال تصاویر مستهجن آمده است، اشاره شد که به دلیل مبهم و غیر شفاف بودن و عدم تعریف دقیق از تصاویر مستهجن می‌تواند مشکلات متعددی را فراهم کند.

در این جلسه از سوی نمایندگان مجلس قوانین مترقی‌ای که در این حوزه وجود دارد، مرور گردید که بر مبنای آن نیاز به قانون جدید وجود ندارد. همچنین نبویان در این جلسه بیان کرد: میزان جرم انگاری و به تبع آن مجازات تعیین شده برای جرائم نیز متناسب با جرم نیست و اساسا این وضعیت هدف قانون گذار یعنی صیانت از حرمت زن در جامعه را تأمین نمی‌کند.

در ادامه این جلسه خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام علیه ایران در خرداد ۱۴۰۱ و نگرانی عمیق مدیرکل آژانس از مواد هسته‌ای موجود در سایت‌های ایران به ویژه سایت آباده و فردو گفت: پس از قطعنامه آژانس، بنا بر اعلام رسمی سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه در پاسخ به قطعنامه مذکور تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی و دستگاه اندازه گیری OLEM جمع آوری می‌شوند که هرگونه تغییر و بازگشت آنها نیازمند کسب مجوزهای قانونی بوده است. این در حالی است که بر اساس توافق مشترک میان آژانس با سازمان انرژی اتمی، نسبت به بازگشت تجهیزات نظارتی جدید و افزایش نظارت‌ها در فردو، دسترسی به مواد و افراد و دانشمندان مطرح شده است.

نبویان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص امتیاز دریافتی ایران در این توافق، با انتقاد از بی توجهی به جزئیات گزارش آژانس در مورد ایران و برداشت غلط مسئولین هسته‌ای کشورمان در این خصوص تأکید کرد: بر اساس بیانیه آژانس و بر خلاف برخی اظهارات و ادعاها، پرونده دو سایت ایران بسته نشده است، بلکه آژانس مطرح کرده در حال حاضر سوال دیگری در آن خصوص ندارد و این با بسته شدن کامل و حل و فصل موضوع تفاوت حقوقی دارد و بارها آژانس و مسئولین آن با ابهام در مورد سایت آباده سخن گفته اند.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس افزود: براساس توافق سازمان انرژی با آژانس تعهدات فراپادمانی پذیرفته شده که خلاف قانون است و برای اولین بار دستگاه EMD در فردو نصب شده است که هیچ اطلاعاتی از جزییات این دستگاه در دست نیست و با توجه به سابقه خروج اطلاعات محرمانه ایران توسط آژانس در گذشته و ترور دانشمندان از طریق اطلاعات دریافتی از جاسوسانی که تحت عنوان بازرس بین المللی در کشور حاضر شدند، حتماً باید دقت نظر و حساسیت بیشتری در مواجهه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار گرفته شود. اما این کار صورت نگرفته و حتی وزارت امور خارجه نیز از این توافق ابراز بی اطلاعی کرده است. و لذا این توافق خلاف بیانات رهبری و قانون اقدام راهبردی است و حتی تعهدات اخیر فراتر از برجام است.

در این جلسه که دقایقی از آن با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار شد، دانشجویان سوالاتی در خصوص طرح انتخابات مجلس و لایحه تشکیل وزارت بازرگانی مطرح و پاسخ ها و نقدهایی از سوی علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود نسبت به تشکیل این وزارتخانه که به گفته وی موجب آسیب تولید داخلی و تسهیل واردات می‌شود، مطرح شد.

نمایندگان و کارشناسان حاضر در جلسه با انتقاد از بی توجهی به بحث حجاب در لایحه تاکید کردند: برخی اصول دیدنی مسجل نظیر حجاب نیز مورد بی تفاوتی قرار گرفته و بی حجابی، آزار و اذیت زنان در مورد حجاب به عنوان آسیب شناخته نشده است و آن‌ها را جرم انگاری نکردند و در حالی که در قرآن کریم و در آیات الهی و نص صریح قرآن در خصوص حجاب و مصونیت زن به واسطه حفظ آن آیات روشنی وجود دارد.

یکی دیگر از ایرادات وارد بر این طرح که به گفته نبویان به نظر می‌آید گرته برداری غلط از کنوانسیون حقوق زنان مصوب استانبول ترکیه است، عدم توجه به نقش خانواده و اهمیت نقش زن در خانواده می‌باشد بطوریکه از نظر غرب وابستگی اقتصادی زن به مرد مصداق خشونت است و در این لایحه تمرکز ویژه‌ای به این موضوع تحت عنوان ظاهر فریب توانمندسازی زنان شده است. همچنین احکام اسلامی و برخی قوانین موجود نیز مورد بی‌توجهی قرار گرفته به نحوی که این قوانین بدون پشتوانه تغییر یافته است.

براساس اظهارات نمایندگان حاضر در جلسه با دانشجویان، روح حاکم بر لایحه و نگاه منفی بر جامعه ایرانی یکی دیگر از نقدهای وارد بر آن از منظر نمایندگان بود و بر این باور بودند که لایحه به نحوی تدوین شده که گویی همه زنان در جامعه ایران در معرض آسیب قرار گرفته و آسیب به زنان جو غالب کشور است. همچنین در حالی که فردگرایی در غرب ملاک است، اما در اسلام خانواده و نهاد خانواده یک ارزش شناخته می‌شود و فردگرایی معنایی ندارد، اما در لایحه به نحو دیگری دغدغه مطرح شده است و بسیاری از مواد آن مشابه کنوانسیون حقوق زنان استانبول تدوین شده است که حتی ترکیه نیز آن را به رسمیت نشناخته است.

علی خضریان عضو هیأت رییسه کمیسیون اصل نود در این جلسه با اشاره به روند بررسی لایحه گفت: باید بررسی شود آیا مراحل قانون‌گذاری و کار کارشناسی و پژوهشی بر اساس نیازهای واقعی زنان در جامعه ایران به طور کامل در مورد لایحه حمایت از زنان در دولت سیزدهم و همچنین پس از آن در مجلس به چه نحوی طی شده است که همچنان چنین ایرادهایی را دارا است.

در بخش دیگری از جلسه و پس از سوال دانشجویان در مورد گزارش نظارتی کمیسیون اصل نود در خصوص توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین المللی انرژی اتمی، در ابتدا نبویان نایب رئیس کمیسیون اصل نود به تشریح ابعاد این گزارش و چرایی مغایرت توافق با قانون پرداخت و گفت: آنچه که توافق شده برخلاف قانون اقدام راهبردی مجلس به ویژه ماده ۶ این قانون است.

وی افزود: رهبر انقلاب در در دیدار اخیر خود با متخصصان و مسئولان صنعت هسته‌ای تأکید کردند به قانون مجلس عمل شده و از آن تخطی نشود و ضمناً تعهدات فرا پادمانی و غیر معمول نیز پذیرفته نشود. اما ایشان بر تعامل با آژانس بر اساس خطوط ترسیمی تأکید کردند. اما آنچه که توافق شده تعهداتی فراتر از پادمان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =