دلایل ریزش مجدد شاخص بورس به کانال ۲ میلیون واحدی

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بورس این روزها به دلایل مختلف، با افت مواجه شده است که «کاهش سطح اعتماد به سیاست گذار» مهمترین دلیل این موضوع است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نماگر اصلی بورس در حالی که میانه هفته گذشته مرز روانی دو میلیون واحدی را واگذار کرده بود، در دو روز پایانی هفته مجددا افزایشی شد اما با وجود بازگشت به ابرکانال دو میلیون واحدی،‌ نتوانست بازدهی مثبتی در آخرین هفته کامل تیرماه به ثبت برساند. اما در پایان معاملات اخرین روز تیرماه امسال، شاخص بورس بازهم به کانال 1.9 میلیون واحدی برگشت.

بورس دوباره کانال ۲ میلیون واحدی را از دست داد / اُفت بیش از ۳۳ هزار واحدی شاخص کل

معاملات امروز بازار سهام با فشار فروش شدید در تمامی گروه‌ها همراه بود و بازار سهام بازدهی روز سه شنبه و چهارشنبه خود را از سهامداران پس گرفت‌.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار در حالی در صف‌های فروش غرق شده است که دیگر فروشنده واقعی در بازار وجود ندارد و همه قیمت‌ها به کف خود رسیده اند.

در جریان معاملات امروز، اتفاقات و حواشی ایجاد شده در بازار سهام طوری ادامه یافت که در نهایت امید ایجاد شده در روزهای پایانی هفته گذشته، جای خود را به ناامیدی از دولت داد و امروز شاهد برگشت پرقدرت فروشندگان به چرخه معاملات بودیم و اهالی بازار سرمایه بار دیگر با ناامیدی به اتفاقات رخ داده نگریستند.

 5 دلیل اصلی ریزش بورس

علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس گفت: در هفته‌های گذشته اخبار گوناگونی با موضوعات مختلف موجب شدت عرضه‌ها در بازار سرمایه شده است.

وی ادامه داد: انتشار صورت‌های مالی ۱۲ ماه خودروسازان، حواشی مربوط به افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و سوخت گاز صنایع در کنار کاهش قیمت دلار، همچنین کاهش جهانی قیمت کامودیتی‌ها و از بین رفتن اعتماد به سیاست‌گذار در بازار سهام، از جمله موضوعاتی بوده است که منجر به ریزش بورس در هفته های گذشته شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها را به عنوان مهمترین عوامل ریز بورس در نظر بگیریم، باید گفت این افزایش نرخ در حال حاضر موجب کاهش سودآوری و حتی بعضا زیان‌ده بودن بسیاری از پتروشیمی‌ها می‌شود و طبیعتا با این شرایط سرمایه‌گذاران خرد و کلان ترجیج می‌دهند دارایی خود را به صنایع سودده انتقال دهند و این خروج سرمایه از صنایع پتروشیمی و پالایشی که تاثیر بزرگی در کلیت بازار دارند، باعث تسری فضای منفی به کل بازار و افت قیمت سهام شده است.

مومنی با اشاره به اثرگذاری این موضوع در روند حرکتی بازارهای موازی تاکید کرد: این موضوع ممکن است موجب کاهش عرضه و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضای ارزی در سامانه مبادلات ارزی و در نتیجه افزایش نرخ‌ها شود.

بازگشت شاخص کل بورس به زیر سطح 2 میلیون واحدی

در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس سقوط کرد و در پایان معاملات، شاخص کل 33 هزار و 248 واحد معادل 1.65 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین تر ایستاد و تا سطح یک میلیون و 983 هزار و 137 واحد پایین آمد.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با کاهش 12 هزار و 602 واحدی معادل 1.77 درصد در رقم 699 هزار و 940 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با افت 306 واحدی معادل 1.15 درصد به رقم 26 هزار و 350 واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن  فرابورس با ریزش 3 هزار و 174 واحد معادل 2.43 درصد به سطح 127 هزار و 436 واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 850 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه 12 برابر بیشتر شده است.

امروز نماد شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، وآیند (بانک آینده) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای پکرمان (گروه‌ صنعتی‌ بارز)، حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی) و شگویا (پتروشیمی تندگویان) اختصاص داشت.

ریزش معاملات خرد بازار سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 7 هزار و 92 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 181 میلیارد تومان بود که 3 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 34 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 4 هزار و 346 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 5 ماه اخیر است.

رشد ارزش صف‌های فروش بورس

در پایان معاملات امروز، 98 نماد با رشد قیمت و 529 سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز شنبه، 44 نماد صف خرید داشتند و 194 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 10 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 304 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 510 درصدی به 830 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در انتهای معاملات امروز به ۱۹.۵ میلیون تومان و سرانه فروش آن‌ها به ۲۴.۹ میلیون تومان رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1190766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =