نحوه دریافت مالیات عادلانه نیست/ فرار مالیاتی مشکل جدی اقتصاد کشور

کارشناس اقتصادی گفت:‌ ناعدالتی در اجرای نظام مالیاتی وجود دارد،‌متاسفانه حقوق بگیران طبقات متوسط رو به پایین جامعه بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز،‌ درباره نظام مالیاتی اظهار کرد: حقوق بگیران طبقات متوسط در مقایسه با سایر گروه‌های درآمدی بیشترین مالیات را پرداخت می‌کنند و این عادلانه نیست. اصناف در مقایسه با حقوق بگیران، مالیات کمتری می‌دهند.

۸ هزار طلافروش با مالیات صفر/ پشت پرده مالیات اندک طلافروشان چیست؟

وی با اشاره به اینکه مالیاتی که در کشور وصول می‌شود مالیات تنازلی است، تصریح کرد: هرچه درآمدها بالاتر می‌رود بخش کمتری از درآمد به عنوان مالیات پرداخت می‌شود و افرادی که درآمد کمتری دارند مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند و متاسفانه می‌توان گفت ظالمانه مالیات گرفته می‌شود.

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در اجرای مالیات ضعیف عمل کردیم، گفت: در ایران حتی نظام مالیاتی تناسبی هم نیست. سیستم مالیاتی در اغلب کشورهای پیشرفته تصاعدی است درآمدهای بالا ۳۰ درصد درآمدشان و درآمد پایین ۱۰ درصد درآمد خود را به عنوان مالیات می‌دهند که در ایران این امر برعکس است.

ندری تصریح کرد: تاکنون کسی نتوانسته در ایران مشکلات مالیاتی را حل کند و مدیران تاکنون نتوانسته‌اند نظام مالیاتی را به شکل عادلانه اجرا کنند.

وی درباره فرارمالیاتی تصریح کرد: فرار مالیاتی در اقتصاد کشور ما مشکل جدی است. اصناف با توجه به تجربه  و منفعت طلبی با اشکال مختلف که نظام مالیاتی از آن بی خبر است از پرداخت مالیات فرار می‌کنند که این مشکل به مسئله اجرایی و مدیریتی نظام مالیاتی برمی‌گردد.

به گزارش ایسکانیوز، مطابق با ارقام اعلامی سازمان امور مالیاتی، میانگین مالیات ابرازی اصناف برای عملکرد سال ۱۴۰۱، برابر با ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است، به عبارتی واحدهای صنفی ماهیانه حدود ۴۸۴ هزار تومان مالیات پرداخت می‌کنند. این رقم مالیاتی، بر اساس محاسبات ریاضی، با حقوق ۱۱ میلیون‌تومانی یک کارمند بخش دولتی یا خصوصی برابر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1191184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =