آخرین تحولات اوکراین| زلنسکی حملات هوایی گسترده به اوکراین را تایید کرد

ناتو دلیل شکست ضدحمله کی‌یف، بسته بعدی تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه، اذعان آمریکا به فقدان علائم فروپاشی اقتصاد روسیه، حملات هوایی گسترده روسیه به ۶ منطقه اوکراین و نابودی ۱۰ هزار پهپاد در هر ماه، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، جیمز هیپی معاون وزیر دفاع انگلیس، شب گذشته،چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه دیلی تلگراف اعتراف کرد که دولت بریتانیا و ایالات متحده در تهیه طرح ضد حمله برای نیروهای مسلح اوکراین مشارکت داشتند.

آخرین تحولات اوکراین| مشاور سابق رئیس جمهوری اوکراین زلنسکی را به فروپاشی کشور متهم کرد 

این مقام گفت: در حال حاضر اوکراین بطور کلی انتظارات ما را توجیه می‌کند. در مجموع طرحی که به همراه ما و با آمریکایی‌ها و برخی شرکای دیگر در زمستان گذشته تدوین کرده بودیم، در حال اجراست.

به گفته معاون وزیر دفاع، سرعت آهسته تهاجم نیروهای مسلح اوکراین ظاهراً به دلیل عدم تمایل به قرار دادن پرسنل ارتش و تجهیزات آنها در معرض خطرات غیرضروری است. وی همچنین افزود که روسیه یک دشمن قوی بوده و باقی می‌ماند که در مقابله با آن اقدام عجولانه غیرقابل قبول است.

علاوه بر این روز گذشته (چهارشنبه) مجله نیوزویک نیز به نقل از کارشناسان غربی گزارش داد که کشورهای عضو ناتو مسئول شکست ضد حمله ارتش اوکراین هستند. این نشریه می نویسد که ائتلاف زمان حمله را تغییر داده و به همین دلیل زمان آماده سازی صحیح نظامیان اوکراینی وجود نداشت.

در این گزارش آمده است: در حالی که دلایل زیادی برای شکست نسبی ارتش اوکراین وجود دارد، از جمله قدرت دفاعی بسیار خوب روسیه، برخی کارشناسان به دلیلی نه چندان واضح اشاره می کنند: ناتو.

آلن اور، تحلیلگر نظامی، یادآور شده که ائتلاف تاریخ شروع ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین را به عقب انداخت. در واقع "چارچوب زمانی ضد حمله تابستانی بر اساس برنامه ناتو تعیین شده است، نه از سوی مقامات اوکراین". 

نیکولو فاسولا، محقق دانشگاه بولونیا نیز  این عقیده را ابراز کرد که غرب اهمیت فرآیند آموزشی برای یک ضد حمله موفق را دست کم گرفته است. به گفته وی، غرب بیش از حد بر جنبه تکنولوژیک استراتژی متمرکز شده و تسلیحاتی را در اختیار کی‌یف قرار می دهد، در حالی که زمان کافی برای "آموزش مناسب نیروهای اوکراینی برای کار با آنها" وجود ندارد.

سرهنگ مارکوس رایسنر، کارشناس نظامی وزارت دفاع اتریش، پیش از این گفته بود که تلفات قابل توجه نیروهای مسلح اوکراین به دلیل بی تجربگی افسران ارتش است. او همچنین معتقد است که مرحله اول ضد حمله نیروهای اوکراینی با شکست به پایان رسید. فرانس - استفان گادی، دیگر کارشناس نظامی نیز معتقد است که ارتش اوکراین در طول ضد حمله به دلیل سازماندهی ضعیف کل عملیات شکست خورده است. به عقیده او، فرماندهان نظامی مقصر مشکلات پیش آمده برای سربازان اوکراینی و تلفات سنگین آنها هستند.

در عین حال، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز اخیراً خود اعتراف کرده کند که به دلیل ارسال کند تسلیحات نظامی به کی‌یف از سوی کشورهای غربی، ضد حمله به سختی پیش رفته و بسیار دشوار شده است. زلنسکی مدعی شده که مقامات کی‌یف زمان لازم برای آماده سازی ضد حمله را محاسبه نکرده بودند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و نوزدهمین روز جنگ اوکراین را دنبال کنید:

اتحادیه اروپا ممکن است تا قبل از پایان سال دوازدهمین بسته تحریمی علیه روسیه اعمال کند

اتحادیه اروپا این امکان را بعید ندانست که بسته جدیدی از تحریم های ضد روسیه را تا قبل از پایان سال جاری میلادی تصویب کند. پیتر استانو، سخنگوی  رسمی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا شب گذشته این مسئله را اعلام کرد.  استانو در پاسخ به سوالی در مورد اتخاذ تدابیر محدودکننده جدید ضدروسی قبل از پایان سال گفت: «اگر کرملین اوضاع را همچنان تشدید کند، تحریم‌های اضافی همیشه امکان‌پذیر است.»

به گفته وی، "حمله غیرقانونی به انبارهای غلات و زیرساختارهای بندری" در اوکراین را می توان یک تشدید وخامت اوضاع در نظر گرفت و ضروری است که به این اقدامات پاسخ مناسب داده شود.  

وزارت خارجه آمریکا: هیچ نشانی از فروپاشی اقتصاد روسیه به دلیل جنگ اوکراین وجود ندارد

جیمز اوبراین، هماهنگ کننده سیاست تحریمی وزارت امور خارجه آمریکا، شب گذشته چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده هیچ پیش نیازی برای فروپاشی اقتصاد روسیه در پس زمینه ادامه درگیری نظامی در اوکراین پیدا نکرده است.  وی در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای کنگره آمریکا اعتراف کرد: «ما تاکنون علائمی از فروپاشی [اقتصاد روسیه] مشاهده نکرده‌ایم.»

اوبرایان همچنین یادآور شد که در آغاز درگیری نظامی در اوکراین، اقتصاد روسیه یکی از ده اقتصاد بزرگ جهان بود.

 چند روز قبل، رئیس بانک مرکزی روسیه، الویرا نابیولینا، اعلام کرد که فدراسیون روسیه به سطح اقتصادی قبل از بحران اوکراین رسیده است. به گفته وی، با این حال، برخی ناهمگونی در بخش مالی نفت و گاز مشاهده می شود.

زلنسکی حملات هوایی گسترده به اوکراین را تایید کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته چهارشنبه، اعتراف کرد که پس از یک رشته انفجارهای رخ داده در این کشور، چندین حمله به مناطق مختلف به ثبت رسیده است.

زلنسکی در پیام ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «چندین حمله وجود دارد که منجر به انفجارهایی در نقاط مختلف کشور شده است.»

وی جزییات دیگری را در این خصوص به اشتراک نگذارد.

هنوز هیچ گزارشی از سوی وزارت دفاع فدراسیون روسیه منتشر نشده است.

بعد از ظهر روز گذشته، آژیر هشدار حملات هوایی در سراسر اوکراین به صدا درآمد. رسانه‌های اوکراین از فعالیت سیستم پدافند هوایی و سپس وقوع انفجارهایی در شش منطقه از کشور، از جمله  دنپروپتروفسک، ژیتومیر، کیروواگوراد و لووف خبر دادند. علاوه بر این، سه بار  صدای انفجار در منطقه خملنیتسکی  شنیده شد.

کاخ سفید: آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-16 در آینده نزدیک آغاز خواهد شد

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید شب گذشته، چهارشنبه ابراز اطمینان کرد که آموزش نیروهای نظامی اوکراینی برای خلبانی جنگنده های F-16 آمریکایی به زودی آغاز خواهد شد.

وی گفت: «صحبت بر سر آموزش پرواز با هواپیماهای جنگنده F-16 است. این دوره به زودی آغاز خواهد شد و امیدواریم تحویل جنگنده‌ها به اوکراین نیز به زودی پس از آن انجام شود.»

به گفته کربی، ادعاهایی مبنی بر اینکه اوکراین انواع تسلیحات مورد نیاز خود را از ایالات متحده و متحدان دریافت نمی کند، صحت ندارد. او به تحویل تانک‌ها، توپخانه و همچنین موشک انداز های متعدد HIMARS به کی‌یف اشاره کرد و میزان آنها را برای رفع نیازهای ارتش اوکراین کافی دانست. 

ضمن اینکه روز چهارشنبه، روزنامه پولیتیکو گزارش داد که غرب قادر به توافق در خصوص طرحی برای آموزش خلبانان اوکراینی برای پرواز با F-16 نیست. این روزنامه یادآوری کرده که برای آغاز آماده سازی برای استفاده از جت های جنگنده، وزارت خارجه آمریکا باید به طور رسمی انتقال مواد آموزشی، دستورالعمل های عملیاتی و شبیه سازهای پرواز را تایید کند، اما در حال حاضر چنین مجوزی داده نشده است.

پیش از این،  آلکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان، گفت که آموزش خلبانان نیروهای مسلح اوکراین برای کنترل جنگنده های آمریکایی F-16 در ماه آگوست آغاز خواهد شد.

روسیه حاضر نشد در نشست شورای امنیت درباره توافق غلات سخنرانی کند

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان اعلام کرد که این کشور از صحبت کردن در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد توافق غلات خودداری کرد، زیرا رئیس انگلیسی شوراقبلاً از شرکت اسقف گیدئون  که از طرف فدراسیون روسیه به عنوان سخنران  در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت پیرامون کلیسای ارتدکس  اوکراین دعوت شده بود، ممانعت کرده است. 

وی در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت یادآور کرد که نامزد معرفی شده از سوی روسیه کاملاً معیارهای مربوطه را برآورده می کند، اما انگلیس مانع از سخنرانی او شد. بنابراین روسیه از صحبت در نشست بعدی خودداری کرد. پولیانسکی گفت: «از شما می‌خواهم تغییرات مناسبی در فهرست سخنرانان ایجاد کنید.»

این دیپلمات روس تاکید کرد که نمایندگی دائم انگلیس در تلاش است تا دستور کار خود را به شورای امنیت تحمیل کند. پولیانسکی گفت: «این واقعا شرم آور است. رئیس شورای امنیت باید بی طرف باشد و تلاش های هیئت مدیره را در بحث در مورد موضوعات خاص رهبری کند و دستور کار خود را تحمیل نکند.»

این نشست به درخواست کشورهای غربی برگزار شده بود.

از آفریقا تنها به عنوان بهانه توافق غلات استفاده شد

سوفیا تسفاماریام، نماینده دائم اریتره در سازمان ملل در نشست شورای امنیت به این واقعیت اشاره کرد که کشورهای آفریقایی به عنوان تبلیغات به نفع طرح صادرات غلات از طریق دریای سیاه مورد استفاده قرار گرفتند، در حالی که کشورهای آفریقایی کمترین اثر را از اجرای این توافق دریافت کردند و کمتر از 3 درصد از کل مواد غذایی به این قاره رسیده است. وی گفت، علیرغم اهداف اعلام شده توافقنامه غذایی، غرب به آفریقا کمک نمی‌کند.

توافقنامه صادرات غلات ددر تاریخ  17 جولای به ابتکارعمل  روسیه فسخ شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت که این کشور آماده بازگشت به اجرای توافق تنها در صورت اجرای بخش روسی توافق‌ات انجام شده است.

وی یادآور شد: کشورهای نیازمند اتیوپی، سودان، سومالی، افغانستان، یمن در طول طرح دریای سیاه تنها 3 درصد از کل مواد غذایی را دریافت کردند که کمتر از یک میلیون تن است و تنها دو دسته کوچک به مالاوی و کنیا رسید.زمان ملل متحد که توسط فدراسیون روسیه برگزار می شود، بیانیه ویژه ای در این مورد خواهد داشت. موضوع آن آزار و اذیت ارتدکس در اوکراین خواهد بود.

زاخارووا: ماکرون چیزی برای ارائه به نشست سران بریکس ندارد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته  اعلام کرد که شرکت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در اجلاس آتی رهبران بریکس نمی تواند به تحقق اهداف این انجمن کمکی کند.

این دیپلمات یادآور شد که  گروه بریکس برای افزایش نقش کشورهای در حال توسعه در دنیای چند قطبی ایجاد شده است تا وظایفی را اجرا کند که برای کل جهان مهم باشد. شرکت در اجلاس سران بریکس رئیس جمهور فرانسه به هیچ وجه به انجام این وظایف کمک نمی کند. متأسفانه، به نظر من فرانسه چیزی برای ارائه به گروه بریکس ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی "راشا تودی"، ماکرون که چندی پیش خواستار شرکت در نشست سران بریکس شده بود، هنوز دعوتی برای شرکت رد این اجلاس دریافت نکرده است.

در اوایل ژوئن، رهبر فرانسه در گفتگوی تلفنی خود با سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، خواستار فرصتی شد تا در اجلاس سران که در ماه آگوست در ژوهانسبورگ برگزار خواهد شد، شرکت کند. ایالات متحده و انگلیس نیز به این رویداد دعوت نشده اند.

اجلاس بریکس (شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در تاریخ 22 تا 24 آگوست برگزار می شود. این اولین نشست رو در رو رهبران این گروه از زمان شروع همه گیری کووید-19 خواهد بود. یکی از مسائل اصلی مورد مذاکره احتمالاً گسترش این گروه و پیوستن کشورهای  آرژانتین، ایران، الجزایر و سایر کشورها به آن خواهد بود.

واشنگتن پست: ارتش اوکراین هر ماه 10 هزار پهپاد را از دست می‌دهد

روزنامه "واشنگتن پست" (The Washington Post) روز چهارشنبه گزارش داد که میخائیل فدوروف، معاون نخست وزیر و وزیر تحولات دیجیتال اوکراین اعلام کرده که این کشور هر ماه یک هزار هواپیمای بدون سرنشین را در نبرد با روسیه از دست می دهد، ولی طبق اطلاعات موسسه تحقیقات دفاعی سلطنتی (RUSI) این سطح در حال رسیدن به 10 هزار پهپاد در ماه است. 

در این گزارش آمده است: ببه گفته فدوروف، اوکراین تخمین می زند که روسیه حدود هزار پهپاد اوکراینی را در ماه منهدم می کند." بر اساس برآوردهای دیگر، میزان تلفات 10 هزار پهپاد در ماه است، که باعث شد کی‌یف به دنبال راه هایی برای افزایش تولید هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) در داخل کشور باشد.

معاون نخست وزیر اوکراین همچنین گفت که این کشور در تلاش است تا پهپادهای خود را به عنوان مثال با کمک هوش مصنوعی مدرنیزه کند.

این مطالب همچنین یادآور شده که اریک اشمید، مدیر عامل سابق گوگل در حال حاضر 10 میلیون دلار به منظور توسعه پهپادهای اوکراینی و سایر تجهیزات دفاعی این کشور سرمایه گذاری کرده است. او قصد دارد به حمایت خود از کی‌یف ادامه دهد.

چند روز قبل، یوری ایگنات، سخنگوی فرماندهی نیروی هوایی اوکراین،  اعتراف کرد که روسیه در جنگ الکترونیک و بالاتر از همه در مبارزه با هواپیماهای بدون سرنشین برتری بسیار زیادی نسبت به اوکراین دارد. به گفته وی،طرف روسی ابزارهای قدرتمندی در اختیار دارد، در حالی که اوکراین به تازگی توسعه این فناوری ها را آغاز کرده است.

در اواسط ماه جولای ، نشریه بریتانیایی اکونومیست نوشت که واحدهای جنگ الکترونیک روسیه به طور موثر سیگنال GPS تجهیزاتی را که کشورهای غربی به نیروهای مسلح اوکراین عرضه شده، مسدود می‌کنند و اغلب حتی تجهیزاتی که قبلاً آسیب‌ناپذیر تلقی می‌شدند، توسط نیروهای روسی رهگیری می شوند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1191499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =