بی‌توجهی سیاستگذاران به تناسب رشته‌های دانشگاهی و نیاز بازار

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برخی سیاستگذاران اهمیتی برای بودن یا نبودن تقاضای اجتماعی و بازار کار برای یک رشته قائل نیستند.

علیرضا صادقی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره عدم تناسب برنامه‌های درسی آموزشی در دانشگاه‌ها و نیازهای جامعه اظهار کرد: کارآمدسازی به معنای تناسب رشته تحصیلی با نیاز بازار کار و جامعه، یکی از مولفه‌های اصلی بازنگری رشته‌هاست. بازنگری مولفه‌های دیگری شامل به‌روزرسانی و بومی‌سازی هم دارد که هر کدام تعارف خاص خودشان را دارند.

بیشتر بخوانید:

شکستن شاخ غول بیکاری با متناسب‌سازی دروس بر اساس نیاز جامعه/ بررسی میزان انطباق دروس ۴ رشته دانشگاهی بر نیازهای بازار کار

وی افزود: کارآمدسازی باعث می‌شود که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بتوانند در مشاغلی مرتبط با رشته تحصیلی خودشان مشغول به کار شوند. دانشجویان در کشور ما ناچار هستند که واحدهای درسی ثابتی را بگذارند، در حالی که یک دانشجوی مقطع دکتری باید واحدهای درسی خود را متناسب با موضوع رساله‌اش انتخاب کند.

صادقی با بیان این که برنامه‌های درسی باید هر سه تا پنج سال تغییر کنند، گفت: منظور از تغییر، رصد شرایط جامعه و سپس تغییر برنامه‌ها بر اساس آن است. متاسفانه در ایران این تغییر ایدئولوژیک شده و هر چه جلوتر می‌رویم، برنامه‌های درسی ما به جای این که با جامعه سازگارتر شوند، از جامعه دورتر می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعاتی که به عدم تناسب برنامه‌های درسی و رشته‌های تحصیلی با نیازهای جامعه دامن می‌زند این است که برخی سیاستگذاران اهمیتی برای بودن یا نبودن تقاضای اجتماعی و بازار کار برای یک رشته قائل نیستند.

وی درباره راهکارهای ساماندهی رشته‌های دانشگاهی بر اساس نیاز جامعه در کشورهای خارجی تاکید کرد: در اغلب کشورها وقتی برای رشته‌ای نیاز به تعدادی نیروی متخصص دارند، به دانشگاه پیشنهاد می‌شود که با دریافت مبلغ مشخصی، رشته‌ای برای آموزش این نیروها تاسیس شود. متاسفانه این اتفاق در ایران نمی‌افتد، چرا که تعداد شرکت‌ها یا کمپانی‌های خیلی بزرگ در ایران کم است.

صادقی با اشاره به این که متناسب‌سازی برنامه‌های درسی با نیازهای بازار کار می‌تواند از طریق ارائه چند واحد درسی از دیگر رشته‌ها میسر شود، اظهار کرد: دانشگاه‌های جهان و اخیرا هم در برخی دانشگاه‌های ایرانی در راستای برقراری ارتباط بین رشته‌ها، امکان دریافت چند واحد درسی خارج از برنامه ثابت رشته تحصیلی را برای دانشجویان خود فراهم کرده‌اند. برای مثال دانشجوی دوره کارشناسی ارشد فیزیک، می تواند دو درس خارج از رشته خودش هم انتخاب کند؛ مانند موسیقی یا جامعه شناسی یا هر درس دیگر.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: اگر این اتفاق بیفتد، نیازهای مختلف دانشجو در دانشگاه برطرف شود. این راهکار سبب ارتقای آگاهی دانشجویان می‌شود؛ چرا که می‌توانند با علوم متنوع آشنا شده و به یادگیری بهتری دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1196580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =