خدماتِ مرکز تحقیقات هوش مصنوعی واحد علوم و تحقیقات به دانشجویان نخبه و پژوهشگر/ دوره‌های هوش مصنوعی برای عموم برگزار می‌شود

سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم وتحقیقات از برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت هوش مصنوعی خبر داد و گفت: دانشجویانی که همکاری ویژه با مرکز داشته باشند مزایایی به آنها از جمله استقرار در مرکز و خدمات منتورینگ تعلق میگیرد تا افرادی که پروژه یا محصول فناورانه در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده داشته باشند در این مرکز مستقر شوند.

مهدی اسلامی؛ سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم وتحقیقات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اظهار کرد: هوش مصنوعی و تحلیل داده در حوزه آنالیز از یک سو و یادگیری و داده‌های عظیم از سوی دیگر می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند ضمن اینکه سودآوری بیشتر و پایداری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را هم برای کسب و کارها به همراه دارد.  

افتتاح مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها در واحد علوم و تحقیقات

وی با اشاره به اینکه مبنای تاسیس این مرکز تحقیقاتی ایجاد درآمد غیرشهریه‌ای برای دانشگاه آزاد اسلامی است، ادامه داد: سعی خواهیم کرد در کنار پروژه‌های داخلی و بین المللی تولید دانشی داشته باشیم که صرفا دانش برای دانش نباشد بلکه مباحث فناوری و افزایش مشارکت در تولیدات ملی را هم به همراه داشته باشد.  

نهایی‌سازی ۴ قرارداد برون‌سازمانی 

اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه سال گذشته مقام معظم رهبری به توسعه هوش مصنوعی تأکید کردند و امروزه هم آمار و ارقام نشان داده بحث هوش مصنوعی و تحلیل داده توانسته ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش تولید ناخالص ملی را به دنبال داشته باشد همچنین از آنجایی که امروزه ذائقه مخاطب هم به دنبال ارائه خدمات هوشمند است بنابراین توسعه هوش مصنوعی به عنوان یکی از ضرورت‌های توسعه تولید داخلی و دانش بنیان مدنظر قرار گرفته است.  

وی افزود: فعالیت پژوهشگران، محققان، اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی حول پروژه‌ها و از طریق قراردادهای برون دانشگاهی و داخلی خواهد بود که تا کنون هم ۴ قرارداد را تقریبا نهایی‌سازی کرده‌ایم.  

سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم وتحقیقات خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌ها با بنیاد مستضعفان و جانبازان است در حوزه تحلیل و پردازش داده هاست تا بتوانیم توسعه امر آمایش را تسریع ببخشیم و سه قرارداد بعدی هم در طول همین طرح و در فازهای انتقال پایگاه داده، نمایش داده‌ها و تحلیل داده‌های مختلف در پایگاه داده‌ها انجام می‌شود.  

وی اضافه کرد: به صورت هفتگی با نهادها، سازمان‌ها و هلدینگ های مختلف جلساتی را برگزار می‌کنیم تا محصولاتی که اعضای هیئت علمی تولید کرده‌اند را بتوانیم عرضه کنیم.  

تحلیل اثربخشی رسانه‌ها در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی

اسلامی با اشاره به استفاده از هوش مصنوعی برای تحلیل میزان اثربخشی پیام در مرکز تحقیقات تصریح کرد: این فعالیت در واقع یک برنامه ترویجی هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های شبکه های اجتماعی  است که اثربخشی پیام را می‌تواند تحلیل وگزارش منتشر کند.

  وی بیان کرد: اگر رسانه‌ها سفارشی در خصوص میزان اثربخشی پیام داشته باشند در قالب پروژه گزارش و اطلاعات لازم را به آنها ارائه خواهیم داد و به احتمال زیاد مجموعه رسانه های دانشگاه آزاد از جمله روزنامه فرهیختگان، پایگاه خبری ایسکانیوز و خبرگزاری آنا جزو اولین مشتری های ما باشند.

حضور ۲۴ پژوهشگر استادتمام، دانشیار و استادیار در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی

سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ پژوهشگر در سطح استادتمام، دانشیار و استادیار در این مرکز فعالیت می‌کنند، گفت: واحد علوم و تحقیقات با بیش از ۱۲۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۲۵۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه دارد.

وی افزود: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده واحد علوم و تحقیقات یک مرکز بین رشته‌ای است و برای اینکه یک پروژه عملیاتی شود نیازمند این است که تخصص های مختلف حضور داشته باشند بنابراین با افزایش پروژه ها عضوگیری مرکز هم افزایش پیدا خواهد کرد.  

اسلامی خاطرنشان کرد: اعضای مرکز تحقیقات هم محققان بین رشته‌ای و هم شبکه‌ای از محققان داخل و خارج از واحد علوم و تحقیقات و واحدهای مختلفی چون استان قم، قزوین و...و اساتید حوزه فناوری هستند.  

وی تصریح کرد: تمام اعضای مرکز تحقیقات در مرحله اول از دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شده‌اند اما در مراحل بعد روند افزایش اعضا دوگانه خواهد بود و علاوه بر اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های دولتی و پژوهشگاه‌ها هم می‌توانند جذب مرکز شوند و حول پروژه‌ها تولید ارزش کنند. 

سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم و تحقیقات افزود: مذاکراتی را با جهاد دانشگاهی دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری دوره های کوتاه مدت در حوزه کاربردی‌سازی دی اس پی داشتیم و همچنین بنا داریم دوره های مختلف کاربردی را هم در سطح سازمانی و هم برای دانشجویان و کارمندان برگزار کنیم.  

وی با بیان اینکه هدف اصلی برگزاری این دوره‌ها ترویج هوش مصنوعی است، ادامه داد: دوره‌هایی را نیز برپایه نرم افزار پایتون در سطوح مقدماتی و پیشرفته برگزار خواهیم کرد و تکنیک های مختلف در حوزه های کشاورزی، پزشکی، مالی و...در زیرمجموعه هوش مصنوعی خواهیم داشت و بنا به سفارش نهادها و سازمانها نیز دوره برگزار می‌کنیم.  

اسلامی خاطرنشان کرد: تا کنون موفق شدیم دوره آشنایی با چت‌بات‌ها در حوزه آموزش و پژوهش را برای اعضای جدید دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در واحد تهران مرکزی برگزار کنیم ضمن اینکه در دوره یادگیری ماشین هم حدود ۷۵ نفر از دانشجویان متقاضی شرکت کردند. یک دوره هم در سامانه مشکات دانشگاه آزاد برگزار شد که رکورد ثبت کرد و ۴۰۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد از سراسر کشور در این دوره شرکت کردند و متقاضی ادامه این دوره ها به صورت تخصصی در زیرنظام‌های خود هستند.  

وی گفت: دوره‌ها در دو رده اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی سایر دانشگاه ها  و همچنین آموزش برای عموم برگزار خواهد شد که همه دانشجویان کارمندان و خانواده های آنان و به طور کلی عموم می‌توانند شرکت کنند ضمن اینکه درصدی تخفیف را برای خانواده دانشگاه آزاد درنظر خواهیم گرفت.

سرپرست مرکز تحقیقات هوش مصنوعی و تحلیل داده‌های واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دانشجویانی که همکاری ویژه با مرکز داشته باشند مزایایی به آنها از جمله استقرار در مرکز و خدمات منتورینگ تعلق میگیرد در واقع دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پروژه و یا محصول فناورانه در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده داشته باشند ما اسباب استقرار و منتورینگ آنها در مرکز را فراهم می‌کنیم.  

وی با بیان اینکه دوره های جدید را از طریق سامانه های واحد علوم و تحقیقات و وب‌سایتی که به زودی راه اندازی خواهد شد به اطلاع اساتید، پژوهشگران دانشجویان و عموم علاقه مندان خواهیم رساند، افزود: برای ارتباط مرکز تحقیقات هوش مصنوعی با بخش صنعت هم نیاز به اطلاع رسانی و جلب اعتماد این بخش داریم.

اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه اغلب خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ما از مدیران ارشد صنایع هستند با برگزاری همایش های مختلف تلاش خواهیم کرد که اعتماد آنها را جلب و این مدیران را سفیران خودمان برای عضوگیری از کارخانجات و صنایع قرار دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تکالیفی که بر اساس طرح تحول و تعالی بر روی دوش دانشگاه آزاد گذاشته شده لازم است که دانشگاه با مراکز تحقیقاتی بین المللی و ملی به عنوان یک دانشگاه حل مساله تعامل داشته و در توسعه فناوری و نوآوری نیز نقش داشته باشد که امیدواریم با راه اندازی مراکز تحقیقاتی مشترک و شناسایی بانک های اطلاعاتی تحقیقاتی بین المللی به این تکالیف جامه عمل بپوشانیم.  

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1196862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =