رئیسی: حفظ محیط زیست نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی باشد

رئیس جمهور گفت: حفظ محیط زیست نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی باشد و اگر چنین شد، به جایی نمی‌رسد و در این زمینه تعارفات دیپلماسی باید کنار برود ؛ چراکه این یک اقدام برای بشر و طبیعت است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در اجلاس بین المللی «مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار» که در محل مرکز همایش‌های جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) در حال برگزاری است، اظهار داشت: دغدغه محیط زیست یک دغدغه عمومی است و فقط مربوط به یک کشور نیست. آلاینده‌ها، گرد و غبار و توفان‌های شن و ماسه برای طبیعت و انسان تهدید ایجاد می‌کند و هم‌چنین برای امنیت غذایی، انسان‌ها و محیط زیست خطرآفرین است و همه کشورها را به هم‌فکری و همکاری وا می‌دارد.

وی افزود: باید به قوانین حاکم بر طبیعت احترام گذاشت و اگر قانون حاکم بر دریاها، جنگل‌ها و محیط زیست شکسته شد، برای همه موجودات و طبیعت خطرآفرین است. شناخت قوانین حاکم بر طبیعت بسیار مهم است و احترام به آن باید مد نظر باشد.
 
رئیس‌جمهور بیان کرد: یکی از علت‌های مهم پدید آمدن گرد و غبار نیز خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی است؛ موضوع آب و مدیریت بر منابع آبی و مصارف بسیار مهم است. یکی از علل گسترش گرد و غبار استفاده‌ی نادرست از منابع آبی است. توسعه‌یافتگی بدون توجه به محیط زیست و تولید آلاینده‌ها نیز از دیگر عوامل است.

رئیسی گفت: امروز بشریت به این مشکل مبتلا شده که کشورهای توسعه‌یافته فقط به توسعه صنعتی و ابزار نظامی توجه دارند، بدون اینکه توجهی به محیط زیست داشته باشند. این یکی از ظلم‌ها به بشر و طبیعت بوده و این ظلم نظام سلطه است.

وی با بیان اینکه راهکار نیز همفکری، همگرایی و مشارکت در این درد مشترک و یافتن درمان‌های مشترک است، عنوان کرد: قطعنامه‌های سازمان ملل صادر شده و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اقداماتی انجام داده‌اند اما این دغدغه‌ها باید مد نظر قرار بگیرد. ولی چقدر کشورهای توسعه‌یافته و یا نظام سلطه و کشورهای سلطه‌گر که به قدرت خود فقط فکر می‌کنند به قطعنامه‌های سازمان ملل و این سازمان‌ها توجه داشتند؟ باید برای قطعنامه‌های سازمان ملل و زیست محیطی ضمانت اجرا وجود داشته باشد و اگر نباشد، صاحبان قدرت که فقط دنبال افزایش قدرت خود هستند، محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: حضور حدود 30 کشور و بیش از 15 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای در این نشست نشان‌دهنده احساس مشترک کشورهاست؛ نسبت به این احساس تقدیر و تشکر دارم که همه را برای هم‌اندیشی و کار مشترک گردهم آورده است.

رئیسی بیان کرد: حفظ محیط زیست نباید تحت تأثیر مسائل سیاسی باشد و اگر چنین شد، به جایی نمی‌رسد و در این زمینه تعارفات دیپلماسی باید کنار برود ؛ چراکه این یک اقدام برای بشر و طبیعت است.

وی افزود: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه توسعه‌یافتی فرعِ بر محیط زیست شناخته شده است؛ توسعه آری اما به خطر انداختن محیط زیست هرگز. این اصل همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته و دارد.

رئیس‌جمهور گفت: پیام من به نشست امروز این است که این نگاه مشترک بدون هرگونه شائبه‌های سیاسی و دیپلماسی متعارف به یک مشکل مشترک فکر شده و راهکارهایی اندیشیده شود. استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی هم‌چنین باید مد نظر باشد و مراکز علمی ما در این زمینه صاحب نظر هستند. ما حاضریم در این رابطه تجربیات و دریافت‌های علمی‌مان را با همه کشورها به اشتراک بگذاریم.

رئیسی ادامه داد: این کار نیاز به پشتیباتی مالی دارد و می‌تواند صندوق پشتیبانی اقدامات اجرایی تشکیل شود و با مساعدت همه کشورها، کار معطل نماند.

وی اظهار داشت: البته باید این نکته مد نظر باشد که برای اقدامات این‌گونه، نیازمند پیوست‌های فرهنگی و رسانه‌ای هستیم.

رئیس‌جمهور گفت: یکجانبه‌گرایی در مناسبات جهانی به حفظ محیط زیست ضربه می‌زند و نگاه ناعادلانه موجب می‌شود محیط زیست در خطر قرار بگیرد. باید برای حفظ محیط زیست کار ترویجی و تبیینی انجام بگیرد.

رئیسی تصریح کرد: تاکنون اقدامات و هم‌اندیشی‌های خوبی انجام گرفته، خصوصاً اینکه سازمان ملل اعلام همکاری کرده ولی با قید اینکه بدون وقفه و تعارف دنبال شود، می‌تواند مفید واقع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =