آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با تغییرات اساسی/ عزم جدی وزارت علوم برای اشتغال‌زایی و افزایش مهارت

سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌ها با تغییراتی مانند پذیرش دانشجو به شیوه متفاوت، حضور و غیاب الکترونیکی و ابلاغ آئین‌نامه استاد راهنما، تدوین و بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی و اعمال شیوه نامه اجرایی دروس مهارتی و اشتغال پذیری همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها از امروز سوم مهرماه آغاز شد. امسال دانشگاه‌ها برای اولین بار پذیرش دانشجو به شیوه متفاوت، حضور و غیاب الکترونیکی، ابلاغ آئین‌نامه استاد راهنما یا راهبر آموزشی در دوره‌های کارشناسی، تدوین و بازنگری ۱۵۰۰ برنامه درسی و اعمال شیوه نامه اجرایی دروس مهارتی و اشتغال پذیری را تجربه کردند. در ادامه به بیان جزئیات این تغییرات می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

داوطلبان، چشم انتظار تایید مصوبه مجلس

کنکور ۱۴۰۲ متفاوت از سال‌های گذشته

داوطلبانی که امسال وارد دانشگاه می‌شوند، کنکوری متفاوت از سال‌های گذشته را تجربه کردند. کنکور ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته با چهار تغییر اساسی شامل حذف دروس عمومی، تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، حذف زیرگروه‌ها و برگزاری دو کنکور در سال همراه بود.

هر کدام از این تغییرات جنبه‌هایی مثبت و منفی داشتند، مانند این که حذف دروس عمومی از یک طرف، فرصت داوطلبان برای تمرکز بر دروس تخصصی را افزایش می‌داد؛ اما از طرف دیگر وابستگی به معدل با ابهاماتی در مورد برقراری عدالت آموزشی مواجه است. برخی کارشناسان معتقدند که تفاوت امکانات در مدارس شهرهای بزرگ و مناطق محروم باعث می‌شود که معیار قرار دادن معدل، برخلاف عدالت آموزشی باشد.

این تغییرات با کشمکش‌های بسیاری بین مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه بود. ایسکانیوز در گزارش شورای نگهبان تاثیر قطعی معدل را لغو می‌کند؟ به بررسی ابعاد این کشمکش‌ها و تاثیر آن بر داوطلبان پرداخته است.

جذب دانشجوی بورسیه صنعت

طرح بورسیه صنعتی به منظور پذیرش برترین‌های کنکور در رشته‌های مورد نیاز کشور، برای نخستین بار از کنکور ۱۴۰۲ اجرا شد و قرار است تعداد ۲ هزار و ۴۹۵ نفر از این طریق جذب شوند. مجموع ظرفیت پذیرش در طرح بورسیه صنعتی از کنکور ۱۴۰۲ تعداد ۱۲۶۹ نفر است که بیشترین میزان یعنی ۱۰۸۹ نفر به گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی اختصاص دارد. پس از آن گروه علوم انسانی و بعد از آن گروه علوم تجربی بیشترین ظرفیت را به خود اختصاص یافته است.

ببیشترین ظرفیت پذیرش مربوط به رشته مهندسی مکانیک با ۲۹۸ نفر ظرفیت است. ایسکانیوز در گزارش امکان جذب ۲ هزار و ۴۹۵ دانشجو برای بورسیه‌های صنعتی در دانشگاه‌های کشور به بیان جزئیات پذیرش دانشجو بر اساس بورسیه صنعت پرداخته است.

حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان

دانشجویان امسال برای نخستین بار حضور و غیاب الکترونیکی را تجربه خواهند کرد. به طوری که قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم از الزام‌آور شدن حضور و غیاب الکترونیکی دانشجویان دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: سامانه مرکزی سیستم حضور غیاب الکترونیکی در وزارت علوم در مراحل نهایی تدوین قرار دارد و همه دانشگاه‌ها باید حضور غیاب خود را به صورت «الکترونیکی» ثبت کنند.

وی افزود: موضوع مربوط به غیبت دانشجو یک آئین نامه دارد، هر دانشجو اجازه دارد سه جلسه از شانزده جلسه کلاس را غیبت کند. اگر غیبت دانشجو خارج از سه جلسه از شانزده جلسه کلاس بود باید آن درس را حذف کند این آئین نامه مقررات آموزشی نه تنها در کشور ما در خیلی از کشورها اجرا می‌شود بر همین مبنا هم باید حضور و غیاب دانشجو انجام شود.

معاون آموزشی وزارت علوم تصریح کرد: در حال حاضر سامانه سپاری تمام فعالیت دانشگاهی تحت عنوان برنامه دولت الکترونیک در حال اجرا شدن است، برنامه حضور و غیاب الکترونیک نیز به صورت آزمایشی در چند دانشگاه اجرا شده و از حالت دستی خارج شده و از امسال در تمام دانشگاه‌ها اجرا می‌شود.

آموزش مجازی تعطیل!

شیوع کرونا، آموزش مجازی را برای بیش از ۲ سال جایگزین آموزش‌ حضوری کرد. وزارت علوم با آغاز سال ۱۴۰۱، دانشگاه‌ها را ملزم به برگزاری حضوری کلاس‌ها کرد، با این حال برخی دانشگاه‌ها تلاش داشتند بخشی از آموزش‌های خود را به صورت غیرحضوری برگزار کنند ولی با مخالفت وزارت علوم مواجه شد.

وزارت علوم در یک سال و نیم گذشته به شدت با مجازی بودن آموزش‌های دانشگاهی مخالفت کرده است. امسال هم قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم در این زمینه خاطرنشان کرد: ما آموزش مجازی در دانشگاه‌ها نداریم و دانشگاه‌ها از سوم مهر ماه آموزش خود را به صورت حضوری آغاز خواهند کرد.

برنامه‌های درسی نیازمحور و مهارتی می‌شوند

یکی دیگر از تغییرات آموزشی دانشگاه‌ها در سال پیش‌رو، تغییر برنامه‌های درسی بر اساس نیاز جامعه و آموزش مهارت به دانشجویان است. در این زمینه، رضا نقی ‌زاده مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم اعلام کرد: طی ۱۶ ماه اخیر برنامه درسی ۷۰۰ رشته بازنگری و یا تدوین شده است، در این حین احساس شد برنامه‌های درسی یک سری نقاط ضعفی دارند و از این رو آیین نامه‌ای با عنوان الگوی جدید تدوین برنامه‌های درسی با چهار محور «روز آمدی برنامه‌های درسی، مهارتی و اشتغال پذیری دروس، انطباق با آمایش و مأموریت آموزش عالی و توجه به خاستگاه تمدنی و اجتماعی کشور»، تدوین شد.

همچنین قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم از الزام رشته‌های دانشگاهی برای افزودن پیوست مهارتی خبر داد و گفت: هر رشته جدیدی که دانشگاه‌ها درخواست راه‌اندازی آن را دارند، باید پیوست اشتغال داشته باشد.

شرایط ارائه خوابگاه در سال تحصیلی جدید

دانشگاه‌های کشور هر سال با توجه به میزان ظرفیت و امکانات خود، شرایط و نحوه ثبت‌نام در خوابگاه‌های خود را اعلام می‌کنند. مراکز آموزشی امسال هم به روال سال‌های گذشته، شرایط اختصاص  خوابگاه‌های دانشگاه‌های کشور در نیمسال اول تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ را اعلام کردند. ایسکانیوز در گزارش ارائه خوابگاه به دانشجویان در سال تحصیلی جدید چه شرایطی دارد؟ به بیان جزئیات ارائه خوابگاه‌های دانشجویی در سال جدید پرداخته است.

بر اساس این گزارش، برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه شریف و خوارزمی به دانشجویان ساکن در استان‌های تهران و البرز خوابگاه اختصاص نمی‌دهند و برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه فردوسی مشهد از ارائه خوابگاه به دانشجویان دوره‌های شبانه خودداری می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1199440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =