دلیل حمایت آمریکا از اسرائیل چیست؟ / رویه واشنگتن از تشدید تنش در مناقشات بین‌المللی

جانبداری رویه رفتاری معمول آمریکا در مناقشات بین المللی است که در نهایت تنها آتش جنگ را شعله ورتر می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، سوءرفتارهای آمریکا در حمایت بی‌چون و چرا از رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته را می‌توان یکی از اصلی‌ترین دلایل شدت گرفتن تنش‌ها در منطقه غرب آسیا از جمله در فلسطین اشغالی دانست.

روال عادی حمایت از اسرائیل در همه دولت‌های آمریکا

در شش دهه گذشته حمایت همه‌جانبه و همسویی مطلق با منافع رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و در سطح نظام بین‌المللی سیاست تغییرناپذیر و ثابت تمامی دولت‌های آمریکا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه بوده است.

بیشتر بخوانید:

 ارتش آمریکا: ایران درگیر بحران اسرائیل نشود

ایالات متحده سالانه و به طور مستقیم سه میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی کمک می‌کند که بزرگترین بخش آن کمک نظامی است. این مبلغ، بالاترین رقم کمک مالی واشنگتن در مقایسه با کمک‌های آمریکا به کشورها محسوب می‌شود.

 به تأیید «استفان والت» و «جان مرشایمر»، دو نظریه‌پرداز حوزه روابط بین‌المللی و نویسندگان کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا»  رژیم صهیونیستی در میان دریافت‌کنندگان کمک مالی از آمریکا تنها طرفی است که تمامی این مبلغ هنگفت را یکجا و در ابتدای هر سال مالی دریافت کرده و در قبال نحوه خرج کردن آن نیز هیچ الزامی به پاسخگویی در برابر آمریکا ندارد.

همچنین ایالات متحده در برخی از جنگ‌های منطقه‌ غرب آسیا مانند جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه به عنوان حامی اصلی و مستقیم رژیم صهیونیستی وارد میدان شد، هر چند که با شکست قطعی تل‌آویو در نیل به اهدافش چیزی جز هزینه‌های بالای سیاسی و اقتصادی برای واشنگتن به جا نگذاشت.

واشنگتن بزرگترن عامل احساسات ضدآمریکایی

این سیاست‌های آمریکا در منطقه باعث ایجاد روحیه ضدآمریکایی در میان جوامع مسلمان شده و خصوصاً سیاست خارجی واشنگتن در حمایت از خشونت و اشغال رژیم صهیونیستی را در مرکز نفرت عمومی جهانیان قرار داده است.

آمریکا به جهانیان نشان داد که با چه بی رحمی بیش از هفتاد سال است که آرزوهای یک ملت تحت ستم و اشغال شده را زیر پا گذاشته است. اگر حمایت آمریکا از اسراییل نبود، سرزمین فلسطینیان برای بیش از هفت دهه غصب نمی‌شد و آنها تحت ظالمانه‌ترین قساوت‌ها قرار نمی‌گرفتند.

نقش آمریکا در شعله‌ور کردن آتش تنش‌ها در بحبوحه تحولات «عملیات طوفان الاقصی» و کشتار فلسطینی‌ها نیز بر کسی پوشیده نیست.

حمایت‌های یکجانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی که در قالب سیاست‌هایی مانند انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس، به رسمیت شناختن حاکمیت تل‌آویو بر بلندی‌های جولان و قطع کمک به فلسطینی‌ها متجلی شد باعث تشدید درگیری‌ها و کشتار مردم غزه شده است. غزه از سال 2005 تحت محاصره بوده و آمریکا هرگز رژیم صهیونیستی برای کاهش آلام مردم غزه تحت فشار قرار نداد.

پایگاه گلوبال‌تایمز در گزارشی درباره نقش سیاست‌های آمریکا در تشدید درگیری‌ها نوشته است: «ایالات متحده با تکرار تاکتیک خود برای شعله‌ور کردن آتش یعنی همان کاری که در بحران روسیه و اوکراین انجام می‌دهد، سایر کشورها از جمله چین را نیز تحت فشار قرار می‌دهد تا حماس را محکوم کنند. ناظران می‌گویند که ایالات متحده به دنبال اغفال اخلاقی چین است.»

اشاره این روزنامه چینی به گزارش‌ یک رسانه آمریکایی است که تصریح کرد «چاک شومر»، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا در سفری به چین تلاش کرده مقام‌های پکن را برای محکوم کردن حماس تحت تأثیر قرار دهد. آمریکا به واقع نه تنها در مناقشه‌های بین‌المللی به سیاست‌های یکجانبه روی می‌آورد بلکه سایر کشورها را هم برای همسویی با مواضعش تحت فشار می‌گذارد.

سان دیگنگ، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه فودان به گلوبال‌تایمز گفت: «آمریکا این کار را در بحران جاری میان روسیه-اوکراین انجام داده و رویه‌اش در درگیری میان اسرائیل و فلسطینی‌ها هم همین است. این کشور باید از بحران روسیه و اوکراین یاد بگیرید که جانبداری به هیچ عنوان روش مناسبی برای پایان دادن به درگیری نیست.»

مضاف بر این، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد دستور داده ناو هواپیمابر «جرالد فورد» و 5 ناو موشک‌انداز و ناوشکن در بخش شرقی دریای مدیترانه و در نزدیکی فلسطین اشغالی استقرار پیدا کنند.

حماس ساعاتی بعد اعلام کرد که آمریکا با اعزام این ناوگروه در جنایت علیه مردم فلسطین مشارکت می‌کند.

جانبداری، رویه معمول رفتاری آمریکا در مناقشات بین‌المللی

ناظران چینی در گفت‌وگو با گلوبال‌تایمز تأکید کردند جانبداری رویه رفتاری معمول آمریکا در مناقشات بین المللی است که در نهایت تنها آتش جنگ را شعله ورتر می‌کند.

تیان ونلین محقق روابط بین الملل معاصر در بنیاد چین در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت اسرائیل توان نظامی بیشتری نسبت به فلسطین دارد و اگر آمریکا خواهان صلح بود باید به جای ارائه حمایت‌های یکجانبه از آمریکا اقداماتی برای کاهش تنش‌ها انجام می‌داد.

«لیو ژانگمین»، استاد انستیتو مطالعات خاورمیانه در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای به گلوبال‌تایمز گفت: «آمریکا معتقد است ارسال ناو جنگی نوعی حمایت نمادین از اسرائیل است.»

وی اضافه کرد: «ارسال ناوشکن تنها راهی است  که واشنگتن در مرحله فعلی به آن رسیده چون درباره نحوه پاسخ به حمله غافلگیرکننده حماس و بازپس‌گیری نقش خود در خاورمیانه ناکام شده است.»

بسیاری از تحلیگران عملیات حماس را پاسخی به برنامه خودخواهانه و یکجانبه آمریکا برای سوق دادن کشورهای عربی به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در حین نادیده گرفتن نیازهای مردم فلسطین است.»

سیاست‌های اشتباه آمریکا در منطقه غرب آسیا بر سیاست‌های داخلی این کشور هم اثر گذاشته است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای گذشته از سوی سیاستمداران جمهوری‌خواه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند و آنها گفته‌اند این حادثه نشانه‌ای از ضعف آمریکا در عرصه جهانی است.

بایدن روی عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده باز کرده بود، با این حال عملیات حماس نه تنها می‌تواند باعث ضربه به بحث عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شده بلکه می‌تواند مشکلات بایدن در انتخابات آتی را نیز دو چندان کند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1201593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =