پایان‌نامه‌های دانشجویی باید تقاضامحور باشند/ ضرورت توانمندسازی اساتید راهنما برای مقابله با تقلب‌های علمی ناشی از هوش مصنوعی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر گفت: دانشگاه باید با ارگان ها، صنایع، سازمان ها و شرکت های مختلف در حوزه رفع نیاز و چالش های آنها در قالب پایان نامه قرارداد منعقد کند و در واقع پایان نامه‌ها اگر تقاضامحور باشند، هدفمندی محقق شده است.  

سعید رازقی؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها اظهار کرد: هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که به اختصار AI گفته می‌شود اطلاعات بسیاری در آن قرار دارد و یک فاز آن هم آزاد یا free است که البته نقص‌هایی دارد اما اخیرا با ایجاد مدل‌های ذیل چت جی پی تی تا حدود 85 درصد هم دقت دارند. 

بیشتر بخوانید:

نبود تناسب بین پایان‌نامه‌ها با نیازهای صنعت و جامعه / ۱۰ درصد پژوهش‌های دانشگاهی منجر به حل مسائل صنعت می‌شود

وی با بیان اینکه بی‌شک یکی از بهترین رفرنس گیری ها در بخش پایان نامه و پژوهش ها مدل های چت جی پی تی است که ذیل ai  اتفاق افتاده است، ادامه داد: خود بنده برای پژوهشی در یک حوزه بسیار نادر از این امکان استفاده کردم و موفق شدم 4 رفرنس خوب از 1960 به بعد پیدا کنم ضمن اینکه در بحث زمان هم بسیار به ما کمک می‌کند و در کمترین زمان ممکن میتوانیم به رفرنس های خوبی دست پیدا کنیم و همچنین به راحتی به زبان فارسی یا هر زبان دیگری برگردانیم. 

رازقی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی رفرنس های بسیار متقن و دقیقی را ارائه می‌دهد، تصریح کرد: بعد دیگر استفاده از هوش مصنوعی بحث تقلب های علمی است که در واقع زمانی رخ می‌دهد که ما یک‌سری پروژه‌های آماده(به طور مثال ادبیات پژوهش یا فصل دوم پایان‌نامه) را از آن تحویل می‌گیریم و صرفا موضوع را مطرح و پروژه را تحویل می‌گیریم. 

وی با تأکید بر اینکه برای غلبه بر تقلب‌های علمی ناشی از استفاده و به‌کارگیری هوش مصنوعی تنها راهکار آگاه‌سازی و توانمندسازی اساتید به ویژه اساتید راهنما در دانشگاه‌هاست، افزود: اگر اساتید ما آگاه باشند با یک بررسی کلی متوجه پروژه‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی خواهند شد و گریزی از این موضوع هم نیست. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر با اشاره به سایر تقلب های علمی در حوزه پایان نامه نویسی از جمله واگذاری پایان نامه ها به افراد و مراکز خارج از دانشگاه با تاکید بر اینکه برون سپاری مثبت با منفی متفاوت است، اضافه کرد: در این روش ها دانشجویان ما گرفتار ترفندهای بازاریابی می‌شوند چرا که به طور مثال به آنها گفته میشود پروژه آنها سه ماه دیگر آماده میشود در صورتی که کل فرآیند 7 یا 8 ساعته انجام میشود و در مقابل پول های هنگفت دریافت می‌شود. 

وی ادامه داد: برای اینکه گرفتار این حقه ها و تقلب های علمی نشویم هیچ راهکاری جز "کارگاه آموزشی" وجود ندارد چرا که فلسفه هر کاری نیاز به دیدگاه دارد و دیدگاه هم با آموزش شکل میگیرد بنابراین هم اساتید و هم دانشجویان ما باید آگاه شوند تا سمت و سوی پایان نامه های ما از تئوریک به سمت کاربردی شدن پیش برود. 

رازقی با تأکید بر اینکه هدفمندی پایان‌نامه‌ها با تعریف پروژه‌های هدفمند محقق می‌شود، بیان کرد: دانشگاه باید با ارگان ها، صنایع، سازمان ها و شرکت های مختلف در حوزه رفع نیاز و چالش های آنها در قالب پایان نامه قرارداد منعقد کند و در واقع پایان نامه‌ها اگر تقاضامحور باشند هدفمندی محقق شده است.  

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در کارهای پژوهشی اغلب دیتاسازی رخ می‌دهد، تصریح کرد: داده‌سازی هیچ کمکی به رفع نیازهای جامعه نخواهد کرد بنابراین موضوعات باید به صورت دقیق تعریف و در یک چهارچوب کاملا علمی واگذار بشود و در نهایت با دیدگاه حل مساله حرکت کند. 

انتهای پیام/  

کد خبر: 1202192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =