رهبری خواستار رسیدن مقاله به جایگاهی منطقی در نظام ارتقای اساتید است

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت گفت: رهبری خواستار رسیدن مقاله به جایگاهی منطقی در نظام ارتقای اساتید است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، صالح رشید حاجی خواجه‌لو، رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در سومین نشست سیاست پژوهشی نظام ارتقای مرتبه اعضای هیئت علمی درباره تحول در آموزش عالی گفت: در طول ده سال گذشته تاکنون ۱۵ پروژه در رابطه با تحول در نظام آموزش عالی در پژوهشکده حکمت انجام شده است که همه حوزه‌های حکمرانی آموزش عالی را شامل می‌شود. در اینها اسناد بالادستی، مسائل جاری، بیانات مقام معظم رهبری و غیره مرور شده و به سه رویکرد رسیده‌ایم که باید مبنا قرار گیرند.

بیشتر بخوانید:

سهم قبولی استان‌های محروم در کنکور افزایش می‌یابد

وی رویکردهای تحولی آموزش عالی را مأموریت‌گرایی، مسئله محوری و حل مسئله و کسب مرجعیت علمی عنوان کرد و با طرح این سوال که منظورمان از تحول در آموزش عالی چیست؟ گفت: تحول دارای ویژگی‌ها و الزاماتی است. برخی ویژگی‌های تحول در نظام آموزش عالی طبق بیانات مقام معظم رهبری شامل گرایش به سمت بهتر شدن، شتاب در حرکت‌ها، شناسایی نقاط قوت، حفظ هویت دانشگاه در ضمن حرکت رو به جلو، دفعی نبودن و تدریجی بودن تحول، و اینکه تحول در بازه بلند مدت اتفاق می‌افتد.

خواجه‌لو با بیان اینکه از دیگر الزامات تحول نظام آموزش عالی جهان بینی و هدفمندی است، بیان کرد: راهبر تحول آموزش عالی باید فرمانده داخل میدان باشد (یعنی هم به لحاظ نظری و هم عملی به تحول اعتقاد داشته باشد)، از تحول نهراسد، تحول نباید صرفا در حد سیاست‌ها باشد، همچنین نیاز است که برای تحول الگوی مشخصی طراحی شود.

وی ادامه داد:‌ سیاست‌های علمی کشور به یک برنامه عملیاتی منجر نشده و نباید بحث تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب سند بماند بلکه باید اجرایی شود. چندین سال پیش یکی از دانشجویان سؤالی را از مقام معظم رهبری پرسید که از نظر شما کمبودهای نظام به نظامات مربوط می‌شود یا کارگزاران؟ که ایشان می‌فرمایند به کارگزاران بر می‌گردد. کارگزار با یک تصمیم غلط می‌تواند مسیر انقلاب را تغییر دهد. چیزی که به کارگزاران جهت می‌دهد محتوا یا همان برنامه است.

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت اضافه کرد: نقشه راه تحولی که ما طراحی کردیم در قالب استعاره‌ای، دانشگاه را همچون لوکوموتیو می‌بیند. در اینجا واگن‌های لوکوموتیو دستگاه‌های صنعتی، فرهنگی و اجرایی جامعه است. اگر این لوکوموتیو که دانشگاه است، نقص فنی داشته باشد، واگن‌ها به حرکت در نمی‌آیند. متاسفانه صرفاً بدنه لوکوموتیو را وارد کرده‌ایم ولی باقی مباحث که ریل‌ها (سیاست علم و فن‌آوری) و موتور علم و فن‌آوری آن را نداریم.

خواجه‌لو افزود: صرفاً بازنگری آیین نامه ارتقاء، آمایش آموزش عالی و اصلاح سنجش و پذیرش دانشجو موجب تحول نمی‌شود. بلکه در بحث نهاد و ساختار و کارگزارن باید تحول ایجاد شود. در بحث کارگزاران صرفاً با برنامه، تحول ایجاد نمی‌شود بلکه باید مناصب کلیدی احصاء شود یا کادرسازی و کادریابی شود.

وی با بیان اینکه کادرسازی برنامه بلندمدت است گفت: همچنین نظام مسائل را مبتنی بر ۲۲ مشکل طراحی کردیم و برای آنها مسئله یابی شده است. از طریق مصاحبه با کارگزاران آموزش عالی و بررسی اسناد بالادستی و غیره، چرایی مشکل بررسی شد. ۱۷۹ مسئله شناسایی شد که بین ۲۲ مشکل توزیع شد. در مرحله بعدی دسته بندی اولیه انجام شد و روابط علی و معلولی بررسی شد و به ۴۷ مسئله رسیدیم. مسائل اصلی‌تر که گلوگاه هستند و با حل آنها بسیاری از مسائل حل می‌شود. در نهایت با استفاده از بارش فکری به پنج مسئله رسیدیم.

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت پنج مسئله اصلی آموزش عالی را آمایش آموزش عالی، ارتباط دانشگاه با صنعت، نظام تأمین مالی آموزش عالی، نظام ارتقاء اساتید و نظام حکمرانی دانشگاه‌ها اعلام کرد و افزود: بر اساس این موارد، ۲۱ راهکار شناسایی کردیم که 16 راهبرد در سطح وزارتخانه است و باقی فرا وزارتخانه‌ای است. بعد از شناسایی و اولویت‌بندی مسائل، وارد برنامه حل مسئله شدیم.

خواجه‌لو ادامه داد: در بحث نظام ارتقاء، آیین نامه ارتقاء را بازنگری کردیم، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۷ فاز مطالعاتی بود، اواخر سال ۱۳۹۸ مستندات پروژه را به یک بسته سیاستی تبدیل کردیم. پیش نویس آیین نامه با حضور نخبگان و مسئولان اجرایی در ۲۰ جلسه بحث شد و در نهایت به آیین‌نامه پیشنهادی رسیدیم.

رئیس پژوهشکده سیاست پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت بیان کرد: در بحث ارتقاء اساتید، مقام معظم رهبری نمی‌گویند مقاله را حذف کنیم و ارتقاء بر مبنای مقاله انجام نشود، بلکه می‌فرمایند که جایگاه مقاله در نظام ارتقاء اساتید در مقایسه با سایر فعالیت‌ها منطقی شود، ناظر به مسائل جامعه شد و از همه اساتید مقاله نخواهیم.

نیروی انسانی محصول دانشگاه بیکار و عصبانی‌ است

غلامرضا سلیمی، معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ادامه نشست اظهار کرد:‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی متولی دانش و فرهنگ در جامعه است و فلسفه وجودی شکل‌گیری شورا، اصلاح دانشگاه است.

وی ادامه داد: دانشگاه مولود غرب مدرن است و در کشور ما پدیده‌ای وارداتی است. کارکرد و خروجی دانشگاه‌ها حکمرانی اثرگذار است. متاسفانه نیروی انسانی که امروز محصول دانشگاه است بیکار و عصبانی‌اند و تولید علمی که صورت می‌گیرد، برای حل مسائل کشور کافی نیست. ضمن حفظ دستاوردها باید بتوانیم دانشگاه را با زیست بوم کشور تطبیق دهیم.

معاون آموزش و پژوهش ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بنابراین برای جهت دهی به رفتار اساتید و نیز به دلیل تغییر در نیازهای جامعه و تحولات محیطی، ضرورت اصلاح آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی احساس می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1204120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =