بدهی ۱۵۰ میلیون دلاری ایران به پایگاه‌های اطلاعات علمی/ بانک مرکزی موظف به پرداخت مبلغ است

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: هیئت دولت مصوب کرد که ۱۵۰ میلیون دلار به پایگاه‌های اطلاعات علمی پرداخت شود. در این راستا، بانک مرکزی موظف به پرداخت این مبلغ شده است.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره قطع دسترسی محققان ایرانی به پایگاه‌های اطلاعات علمی جهان به دلیل عدم پرداخت بدهی، اظهار کرد: حق عضویت ایران به پایگاه‌های اطلاعات علمی برای چندین سال پرداخت نشده بود. به همین دلیل، دسترسی پژوهشگران ایرانی به این پایگاه‌ها قطع شده است.

بیشتر بخوانید:

عواقب قطع دسترسی به پایگاه‌های علمی/ کاهش قدرت رقابتی دانشگاه‌های کشور در رتبه‌بندی‌ها

وی افزود: سال گذشته این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و هیئت دولت مصوب کرد که ۱۵۰ میلیون دلار به این پایگاه‌ها پرداخت شود. این مبلغ حداقل پولی است که برای برقراری دسترسی به آن نیاز داریم. بانک مرکزی موظف شد که این مبلغ را در اختیار دستگاه‌های ذی‌ربط قرار داد.

دهقان خاطرنشان کرد: بانک مرکزی تلاش کرده بود که این مبلغ را از پول‌های ایران در کره جنوبی فراهم کند؛ اما فقط موافقت سازمان ملل را گرفتند و مراحل آن تکمیل نشده بود. این اختلال مانع انتقال پول شد. همچنان پیگیر این موضوع هستیم و به زودی پرداخت خواهد شد.

معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: اعلام زمان برقراری دسترسی به پایگاه‌های اطلاعات علمی باید از سوی وزارت علوم انجام شود. بخشی که در حوزه کاری ما بوده، انجام شده، سازوکار آن را طراحی کرده‌ایم و در هیئت وزیران مصوب کرده‌ایم. همچنین بانک مرکزی را ملزم به پرداخت این مبلغ کرده‌ایم.

به گزارش ایسکانیوز، بدهی انباشته شده دانشگاه‌ها و وزارت علوم به پایگاه‌های علمی جهان، دسترسی پژوهشگران ایرانی به این منابع را قطع کرده است. نخستین بار وحید احمدی معاون پژوهشی وقت وزیر علوم در سال ۱۳۹۶ از احتمال قطع دسترسی دانشگاهیان به پایگاه‌های علمی خبر داد. ایسکانیوز در گزارش «بدهی، عامل محدودیت دسترسی به پایگاه‌های علمی » به بیان دلایل قطع دسترسی پژوهشگران ایران به پایگاه‌های اطلاعات علمی پرداخته و پاسخ وزارت علوم را در این زمینه نیز منتشر کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =