چرا شیرمردان یمنی مهار ناپذیرند؟

محمدعلی مهرافروز*

گروه استان‌های ایسکانیوز- سناریوی رژیم اسرائیل و امریکا در واپسین حمله به غزه، تبدیل این باریکه به یک قبرستان بزرگ بود که شهروندانِ آن فقط مخیر بودند بین سه گزینه مرگ آنی، زجرکش‌شدن و زنده‌به‌گوری، یکی را انتخاب کنند. اما ما در رسانه ایسکانیوز اجازه نمی‌دهیم شهادت ۲۵ هزار نفر از مظلومین و مستضعفین غزه به فراموشی سپرده شود. اما باید از حکام بی‌غیرت عرب با آن همه ثروت باد آورده پرسید که شما چرا برای برادران دینی خود و هم زبان هایتان کاری نمی‌کنید؟ چگونه است که شما با آن همه ثروت هر روز فربه تر شده اما کشور جنگ زده یمن که در فقط مطلق به سر می‌برد و هزاران کودک یمنی طی ۸سال تجاوز سعودی ها از گرسنگی جان باختند و شهید شدند، در پی گرفتن انتقام خون پاک شهدای غزه است؟

نبرد نابرابر در غزه، بمباران بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها، به رگبار بستن کودکان، آوارگی و گرسنگی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار انسان بی گناه اگرچه وجدان‌ها را به درد می‌آورد، اما در واقعیت هیچ تأثیری در جهانِ بیرون از غزه به‌ویژه میان بازیگران فرامنطقه‌ای و هم‌پیمانان رژیم صهیونیستی نداشت. فقط با درک کامل چنین پیش‌زمینه‌ای است که ارزش راهبردی عملیات موشکی و پهپادی یمن خود را نشان می‌دهد؛ عملیاتی که جنگ و تبعاتش را به خانه متحدان تل‌آویو برد!

یمن و شیر مردان یمنی امروزه به عنوان شمشیر بران و تیغ تیز انتقام از صهیون‌ها سربلند است. اما براستی چرا مقاومت یمن تاکنون شکست ناپذیر بوده و این شکست ناپذیری چه راهبرد هایی را دنبال می‌کند؟

راهبرد نخست؛ ضربات هدفمند

صهیونیستی اگرچه گران‌ترین و مدرن‌ترین تجهیزات نظامی را در اختیار دارد، اما به دلیل انگاره و سیستم تفکر بدوی‌اش، جنگ را مساوی «کشتار» و قدرت را مساویِ «زور» می‌داند. تل‌آویو در این میان ناگهان خود را با یمنی مواجه دید که با چند حمله محدود و معدود، شاهرگ اقتصادی او را نشانه گرفته است؛ بدون اینکه حتی یک قطره خون ریخته شود!

راهبرد دوم؛ حمله به شاهرگ اقتصادی

اشغالگران نزدیک به ۹۹ درصد کالاهای مبادلاتی‌شان را از طریق آبراه‌ها و کشتیرانی وارد و صادر می‌کنند. بخش عمده‌ای از این واردات، شامل مواد غذایی‌ای است که در اراضی اشغالی قابل تولید نیست.

چرا شیرمردان یمنی مهار ناپذیرند؟

راهبرد سوم؛ سیگنال به متحدان تل‌آویو

«باب‌المندب» فقط گذرگاه حیاتی رژیم اسرائیل نیست؛ این تنگه آبی و استراتژیک، حلقه وصل تجارت شرق و غرب آسیا با اروپاست که در جوار کانال سوئز، ۳۰ تا ۴۰ درصد ترافیک کانتینری جهان را از خود عبور می‌دهد. برآوردها حاکی از این است که ۱۲ تا ۱۵ درصد تجارت جهانی از این آبراهه می‌گذرد. تا امروز پنج شرکت بزرگ حمل‌ونقل دریایی بین‌المللی اعلام کردند ترانزیت کالا از طریق دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی به تعلیق درآورده‌اند؛ شرکت‌هایی که حدود نیمی از بازار جابه‌جایی بار به صورت کانتینر در جهان را در اختیار و انحصار دارند.

راهبرد چهارم؛ مانور تبلیغاتی

هشدارهای طبقه‌بندی‌شده و پیشروی‌های پلکانی یمن در حملات موشکی و پهپادی در دو ماه‌ونیم اخیر بعد از حمله صهیونیست‌ها به غزه، از شطرنج هوشمندانه‌ای حکایت داشت که جنبه عملیاتی و جنبه تبلیغاتی را به‌موازات هم پیش ‌برد و دست یمن را هم در «باب‌المندب» و هم پای میز مذاکرات به دست بالاتر تبدیل کرد.

https://ye2.ir/wp-content/uploads/2022/03/%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%DA%A9%D9%90-%DB%8C%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%88%DB%8C%D9%90-%D8%AA%D9%88-%D8%A2%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%85....jpg

راهبرد پنجم؛ بازدارندگی و فشار برای توقف جنگ

یمن از روز اول حملات تا کنون تنها شرط توقف عملیات موشکی و پهپادی خود را، توقف حمله و محاصره غزه از سوی صهیونیست‌ها عنوان کرده و به آن ملزم بوده است.

راهبرد ششم؛ «قدرت‌نمایی» محور مقاومت

بسیاری از تحلیلگران، بزرگ‌ترین تحول دو ماه‌ و نیم اخیر را ظهور یمن به عنوان بازیگر جدید منطقه‌ای می‌دانند.

راهبرد هفتم؛ توان پهپادی

ارتش‌های پهپادی، بخشی از «آینده» نظامی جهان به شمار می‌آید که یمنی‌ها «امروز» آن را در اختیار دارند.

راهبرد هشتم؛ تقویم مبهم جنگی

نیروی مسلح یمن، هیچگاه به حملات روزانه یا تکرار عملیات در یک بازه تاریخی و تقویمی منظم مقید نبودند و همین انصارلله را به شدت پیش‌بینی‌ناپذیر و رادارگریز کرده است.

کدام موشک و پهپادهای یمنی بر سر عربستان و امارات فرود آمدند؟ | فرهیختگان  آنلاین

*محمدعلی مهرافروز - فعال رسانه و اجتماعی

انتهای پیام/

کد خبر: 1213727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =