فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، چاپ زیستی، تاکسی‌های برقی خودران، خدمات تحویل هواپیماهای بدون سرنشین، خانه‌های چاپ سه‌بعدی و خودروهای الکتریکی، همگی آینده‌ای را شکل می‌دهند که نویدبخش راحتی، پایداری و نوآوری بیشتر در سال میلادی جدید است.

 به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ همانطور که به سال 2024 و پس از آن نگاه می‌کنیم، واضح است که دنیای فناوری برای تحولات هیجان‌انگیز آماده است. این پیشرفت‌ها فقط در حال تغییر صنایع نیستند. آنها شیوه زندگی، کار و تعامل ما با جهان را متحول می‌کنند. بنابراین، کمربندهای ایمنی خود را ببندید، زیرا سفر به آینده فناوری قطعاً با برخی از دست‌اندازها در جاده مواجه خواهد شد.

اگر بخواهیم روند پیشرفت فناوری را در سال میلادی جدید پیش‌بینی کنیم، هوش مصنوعی مطمئنا پادشاه بلامنازع خواهد بود و در هر جنبه‌ای از زندگی ما نفوذ خواهد کرد و آن را بهبود خواهد بخشید. با این حال به نظر می‌رسد که سال 2024 سالی پر از نوآوری‌های شگفت‌انگیز است. در ادامه به هفت روند و نوآوری نوظهور در فناوری می‌پردازیم که بدون شک زندگی ما را متحول خواهد کرد:

  1. هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در همه جا وجود دارد، از ابزارهایی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم مانند تلفن‌های هوشمند و بلندگوهای هوشمند گرفته تا خانه‌های هوشمند که می‌توانند دما، روشنایی و امنیت را بر اساس ترجیحات ما تنظیم کنند. اما هوش مصنوعی نه تنها زندگی ما را راحت‌تر می‌کند، بلکه قرار است با برخی از نوآوری‌های پیشگامانه، مراقبت‌های بهداشتی و سایر صنایع را متحول کند.

نورالینک

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

یکی از مورد انتظارترین و بلندپروازانه‌ترین پروژه‌ها در زمینه هوش مصنوعی، نورالینک است که یک شرکت رابط مغز و کامپیوتر است که توسط ایلان ماسک، کارآفرین رویایی شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس، تأسیس شده است. هدف نورالینک ایجاد یک دستگاه بی‌سیم است که می‌تواند در مغز کاشته شود و آن را به کامپیوتر یا تلفن هوشمند متصل کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که دستگاه‌ها را کنترل کنند، به اطلاعات دسترسی داشته باشند و فقط با فکر کردن با دیگران ارتباط برقرار کنند. تصور کنید که فقط با فکر کردن، اندام‌های مصنوعی را کنترل می‌کنید یا توانایی‌های شناختی خود را تقویت می‌کنید.

کرنل

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

نورالینک تنها شرکتی نیست که روی رابط‌های مغز و کامپیوتر کار می‌کند. یکی دیگر از مواردی که باید مراقب آن بود کرنل، یک شرکت فعال در زمینه فناوری‌های عصبی، است. این شرکت در حال طراحی یک کلاه «ذهن‌خوان» است که از حسگرها و لیزرها برای به دست آوردن اطلاعات در مورد فعالیت مغز، سطح اکسیژن خون و موارد دیگر استفاده می‌کند. این دستگاه با جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد نحوه عملکرد و رفتار مغز، می‌تواند به بینش‌ها و پیشرفت‌های جدیدی در سلامت روان، پیری، شناخت و سایر جنبه‌های سلامت مغز منجر شود.

متاورس

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

متا، شرکتی که قبلاً با نام فیس‌بوک شناخته می‌شد، با ادغام 2 فناوری نوظهور هوش مصنوعی و متاورس در آینده پیشتاز است. این 2 فناوری برای ایجاد امکانات جدید برای تعامل و خلاقیت انسانی همگرا می‌شوند.

هوش مصنوعی به لطف مدل‌های منبع باز متا مانند Llama و Llama 2 که توسط میلیون‌ها توسعه‌دهنده در سراسر جهان پذیرفته شده و بهبود یافته‌اند، از همیشه در دسترس‌تر و قدرتمندتر می‌شود. هوش مصنوعی همچنین در خدماتی که ما هر روز از آنها استفاده می‌کنیم، مانند اینستاگرام، واتس‌اپ و مسنجر، ادغام می‌شود؛ به شکلی که می‌توانید تصاویری را تولید کنید، با دستیاران چت کنید، بهتر بنویسید و عکس‌ها را به راحتی ویرایش کنید.

متاورس نیز در حال شکل گیری است و آزمایشگاه‌های واقعیت متا در حال توسعه دستگاه‌ها و پلتفرم‌های جدیدی هستند که تجربیات اجتماعی و فراگیر را در واقعیت مجازی و واقعیت افزوده امکان‌پذیر می‌کنند. عینک Ray-Ban Meta اولین قدم به سوی آینده‌ای است که در آن هوش مصنوعی می‌تواند جهان را از دید ما ببیند و به ما کمک کند در آن حرکت کنیم.

دستیار هوش مصنوعی متا نوع جدیدی از دوست و همراه است که در سال 2024 راه‌اندازی می‌شود. می‌تواند صدا، دید و ژست‌های شما را درک کند و به آن پاسخ دهد. از آنجایی که متا در تلاش است تا با ChatGPT بازی کند، ده‌ها چهره مشهور را استخدام کرده تا ظاهر و صدای دستیار صوتی جدید متا باشند. افراد مشهور هوش مصنوعی را تجسم خواهند کرد و آنها را بازی خواهند کرد.

  1. واقعیت افزوده

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

واقعیت افزوده یا AR، فناوری است که اطلاعات و تصاویر دیجیتال را روی دنیای واقعی قرار می‌دهد و یک تجربه واقعیت ترکیبی ایجاد می‌کند. در سال میلادی جدید واقعیت مجازی ما را به ابعاد جدیدی می‌برد، زیرا شرکت‌هایی مانند اپل، متا، اسنپ چت و نیانتیک در حال ایجاد تجربیات فراگیر و جذابی هستند که درک و تعامل ما با جهان را افزایش می‌دهند. اما فکر نکنید این فناوری فقط برای بازی و سرگرمی است، بلکه برای آموزش و یادگیری است. واقعیت افزوده می‌تواند یادگیری را سرگرم کننده‌تر و تعاملی‌تر کند، زیرا می‌تواند موضوعات و مفاهیم را زنده کند.

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

بخش دیگری که واقعیت افزوده در آن تأثیر زیادی دارد، بخش خرید است. این فناوری می‌تواند به شما کمک کند تصمیمات بهتر و آگاهانه‌تری بگیرید، زیرا به شما امکان می‌دهد محصولات را امتحان کنید، ببینید چگونه ظاهر یا تناسب دارند و گزینه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. آمازون و والمارت در حال حاضر از واقعیت افزوده برای ارائه تجربیات خرید همه جانبه با ویژگی آزمایش مجازی خود استفاده می‌کنند.

  1. چاپ بافت و اندام مصنوعی

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

یکی دیگر از نوآوری‌های هیجان‌انگیز در مراقبت‌های بهداشتی، چاپ زیستی است که مربوط به استفاده از چاپ سه‌بعدی برای ایجاد بافت و اندام مصنوعی می‌شود. چاپ زیستی به طور بالقوه می‌تواند مشکل کمبود عضو و رد پیوند را حل کند و همچنین امکان انجام آزمایش‌های پزشکی و دارویی شخصی‌سازی شده را فراهم کند.

چاپ زیستی هنوز در مراحل اولیه است، اما برخی از شرکت‌ها و محققان مانند MIT پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. هوش مصنوعی واقعاً در حال تغییر پزشکی است که ما می‌شناسیم، و می‌توانیم انتظار داشته باشیم که در سال 2024 و پس از آن شاهد پیشرفت‌ها و برنامه‌های کاربردی بیشتری باشیم.

  1. تاکسی برقی خودمختار

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

یکی از فناوری‌های مورد انتظار در سال 2024، خدمات تاکسی برقی خودمختار است که توسط Zoox، یکی از شرکت‌های تابعه آمازون طراحی می‌شود.

این خودرو با شعار «ساخته شده برای سواران؛ نه برای رانندگان» طراحی شده است. شرکت زوکس از سال 2020 خودروهای خودران خود را در شهرهای مختلف توسعه و آزمایش کرده است و قصد دارد خدمات خود را در سال 2024 ارائه دهد.

وسایل نقلیه زوکس به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در محیط‌های پیچیده شهری با فرمان چهار چرخ، رانندگی 2 جهته و کابینی جادار که می‌تواند چهار سرنشین را در خود جای دهد، حرکت می‌کند. تاکسی‌های زوکس را می‌توان از طریق یک برنامه یا یک کیوسک رزرو کرد و نرخ ثابتی برای هر مایل ارائه داد. زوکس قصد دارد جایگزین ایمن‌تر، کارآمدتر و راحت‌تر برای تاکسی‌های معمولی ارائه کند وترافیک و آلودگی را کاهش دهد.

  1. خدمات تحویل با پهپاد

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

انتظار می‌رود سال 2024 شاهد رشد قابل توجهی در استفاده از خدمات تحویل هواپیماهای بدون سرنشین باشیم، به ویژه در مناطق شهری که ازدحام ترافیک و آلودگی چالش‌های اصلی هستند. خدمات تحویل هواپیماهای بدون سرنشین روشی سریع، راحت و سازگار با محیط زیست برای حمل‌ونقل کالا و خدمات به مشتریان ارائه می‌دهد که نیاز به وسایل نقلیه جاده‌ای و نیروی انسانی را کاهش می‌دهد.

یکی از شرکت‌های پیشرو در این زمینه آمازون است که سومین شهر ایالات متحده را اضافه کرد که به زودی از اواخر سال 2024 بسته‌های خود را با پهپاد تحویل می‌دهد. «پرایم ایر» این شرکت از هواپیماهای بدون سرنشین برای تحویل ایمن بسته‌های وزن استفاده می‌کند. هزینه این پهپادها در ازای هر ساعت حدود پنج پوند خواهد بود. پرایم ایر همچنین از طراحی جدید پهپاد MK30 پرده‌برداری می‌کند که به ادعای شرکت ساکت‌تر، کوچکتر و سبک‌تر از مدل‌های قبلی است.

  1. خانه‌های چاپی

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

در سال میلادی جدید استخدام پیمانکار قدیمی را برای ساخت خانه بعدی خود را فراموش کنید. تصور کنید که خانه‌ای دارید که توسط یک چاپگر سه‌بعدی ساخته شده است. تعداد بیشتری از این خانه‌ها در سال 2024 به عنوان روشی مقرون به صرفه و سازگار با محیط زیست برای ساخت خانه‌ها افزایش خواهند یافت.

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

شرکتی به نام ICON با ماموریت انقلابی در نحوه ساخت و ساز و زندگی ما، پیشرو در فناوری پرینت سه‌بعدی برای ساخت و ساز است. این شرکت یک سیستم روباتیک توسعه داده‌اند که می‌تواند کل خانه را لایه به لایه با استفاده از ماده‌ای بادوام به نام لاواکریت چاپ کند. لاواکریت نوعی بتن است که می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی شدید و بلایای طبیعی مقاومت کند و در عین حال ضایعات و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد. آیکان قبلاً چندین خانه را در سراسر جهان چاپ کرده است، از جمله اولین انجمن چاپ سه‌بعدی در آستین، تگزاس. چشم‌انداز آیکان این است که پرینت سه‌بعدی را در دسترس همه قرار دهد و خانه‌هایی زیبا، کاربردی و انعطاف‌پذیر ایجاد کند.

  1. خودروهای برقی و اشتراک خودرو

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

سال 2024 یک سال هیجان‌انگیز برای وسایل نقلیه الکتریکی خواهد بود. به گفته برخی کارشناسان، خودروهای الکتریکی (EVs) بیش از 40 درصد از فروش خودروهای جدید در ایالات متحده را تا سال 2024 به خود اختصاص خواهند داد که این امر به دلیل افزایش توانایی خرید مردم، عملکرد و مزایای زیست محیطی خودروهای الکتریکی است. برای هر سطح مالی و هر سلیقه‌ای یک خودروی برقی با برندهای مختلفی مثل کیا، فورد، تسلا، رولز رویس و هیوندای وجود خواهد داشت.

فناوری‌هایی که 2024 را به سالی هیجان‌انگیز تبدیل می‌کنند

همچنین انتظار می‌رود که اشتراک خودرو در سال 2024 رشد قابل توجهی داشته باشد، زیرا افراد بیشتری راه حل‌های حمل‌ونقل راحت و مقرون به صرفه را انتخاب می‌کنند. برخی از پلتفرم‌های پیشرو اشتراک‌گذاری خودرو، مانند Zipcar، Turo، و Getaround، گزینه‌های بیشتری را برای اجاره خودروهای برقی و همچنین ویژگی‌های نوآورانه‌ای مانند اشتراک‌گذاری همتا به همتا، رانندگی خودکار و شارژ هوشمند ارائه می‌دهند. با خودروهای برقی و اشتراک خودرو، آینده حمل‌ونقل در سال 2024 روشن و سبز به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1214000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =