آموزش و پرورش ۱۹ هزار معلم پرورشی در سال جدید استخدام می‌کند

وزیر آموزش و پرورش از کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی خبر داد و گفت: بیش از ۷ هزار نمازخانه در مدارس ساخته می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، رضا مراد صحرایی، عصر شنبه در سی امین اجلاس سراسری نماز، کوچک‌انگاری آموزش و پرورش را عامل تضعیف سایر بخش‌ها خواند و گفت: اگر مدرسه ضعیف شود، کشور ضعیف می‌شود.

بیشتر بخوانید

صحرایی: ۵۰ همت برای رتبه بندی معلمان هزینه شد

وی با اشاره به اینکه طرح محراب در ۶۴ هزار مدرسه با جذب و ساماندهی ۷۴ هزار روحانی، خانواده‌ها و سایر اقشار اجرا شد، عنوان کرد: امام جماعت‌هایی که از اولیای دانش‌آموزان پای کار آمدند از ۴۵۳ نفر در سال گذشته به ۲ هزار و ۴۱۶ نفر افزایش یافت و این همکاری اولیا بسیار ارزشمند است.

وزیر آموزش و پرورش به افزایش حضور امام‌جماعت‌های روحانی برای ادای فریضه نماز در طرح محراب اشاره کرد و گفت: ۳۲ هزار امام جماعت فرهنگی در این طرح با آموزش و پرورش همکاری کردند.

وی طرح بهار بندگی با موضوع جشن تکلیف را از دیگر اقدامات آموزش و پرورش برای ترویج نماز در نسل نو خواند و افزود: در سال گذشته این طرح برای یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانش‌آموز برگزار شد و در سال جاری نیز با قوت در حال اجرا است.

مرادصحرایی با بیان اینکه جشن تکلیف بیشتر برای دختران برگزار می‌شد و پسران مورد غفلت قرار گرفته بودند، خاطرنشان کرد: امسال این موضوع در مدارس پسرانه هم به طور جدی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح سه میم «پیوند مدرسه، مسجد و منزل» با محوریت مدرسه است تصریح کرد: مدرسه در امر اقامه نماز حتی از مسجد هم مهم‌تر است و اگر در مدرسه خوب یاد بگیرند مسجدی شدن آنها تضمین شده است.

وی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقطه اتکای ملت و دولت را در رشد و تعالی مدرسه دانست و گفت: اگر این فهم عمیق و پیش‌بینانه در جامعه جا بیفتد بسیاری از مسائل ما حل می‌شود و طرح سه میم در ۳ هزار و ۶۰۰ مدرسه به خوبی در حال اجرا است.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف دانش‌آموزی، نشست‌های مهدوی، دوره‌های آموزش خانواده و جلسات پرسش و پاسخ مسابقات قرآن، عترت و نماز، در حال برنامه ریزی و اجرا است، ادامه داد: فضای مجازی به واقعیت روز تبدیل شده و بر همین اساس سامانه نورینو برای آموزش صحیح‌خوانی نماز طراحی شد و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز در آن مشارکت کردند.

مرادصحرایی با اشاره به اینکه توانمندسازی معلمان، مربیان، روحانیون و مدیران نیز در دستور کار است، یادآور شد: بیش از ۳۱۰ هزار نفر در طرح آموزشی قرار گرفتند که البته نیازها بیش از این است.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات اذان، احکام و انشای نماز از دیگر فعالیت‌های آموزش و پرورش به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: این طرح با مشارکت ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار دانش آموز در سطح کشور به اجرا درآمد و ۷۶۰ اجلاس نماز در سطح منطقه تا کشور برگزار شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مشکل فضای فیزیکی داریم، اظهار کرد: در ساخت مدارس جدید، ایجاد نمازخانه در اولویت قرار گرفته و در دو سال گذشته ساخت قریب به ۶ هزار مدرسه و تعبیه نمازخانه با معماری ایرانی اسلامی انجام شده و تا پایان دولت ۳ هزار مدرسه دیگر خواهیم ساخت.

وی با بیان اینکه از دید تربیتی فضا، معلم سوم دانش‌آموزان به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: جذاب بودن نمازخانه به تبدیل شدن این فضا به محل تجمع دانش‌آموزان موضوعیت دارد و هم‌اکنون ۷۱ هزار و ۶۰ فضای نماز در مدارس وجود دارد که ۴۴ هزار و ۵۸۴ مورد آن نمازخانه مستقل است و مابقی مسجد همجوار، نمازخانه کلاسی یا سالن‌های چندمنظوره است.

مرادصحرایی ضمن تأکید به تداوم حضور روحانی در مدارس تصریح کرد: نیروی انسانی کماکان از مشکلات ما است و در سراسر کشور با کمبود مربی پرورشی مواجه هستیم و هم اکنون به ۶۰ هزار مربی پرورشی نیاز داریم و در سال پیش رو ۱۹ هزار مربی پرورشی جذب خواهند شد.

وی توجه به چگونگی تغذیه دانش‌آموز از بیرون مدرسه را مهم خواند و افزود: برخی مشکلات ما مربوط به خانواده‌ها است در حالی که امن‌ترین نقطه تماس ما با کشور مدرسه است و از طرف دیگر دانش‌آموزان و کودکان در فضای مجازی بی‌پناه هستند و این فضا رها شده است و مربیان باید به نسل جدید پاسخ جدید دهند.

وزیر آموزش و پرورش تأمین یک میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع سجاده و گسترش طرح سه میم به ۹ هزار مسجد را از برنامه‌های پیش‌رو در آموزش و پرورش برشمرد و گفت: ۷ هزار و ۲۸۰ نمازخانه در دست ساخت است و سرانه نمازخانه‌ها به طور جدی پیشرفت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه جشن‌های تکلیف امسال به شیوه متفاوت در مکان‌های مقدس از جمله مسجد جمکران برگزار می‌شود، عنوان کرد: تشکیل انجمن موذنان و تربیت ۲۰ هزار اذان‌گو برای اقامه اذان زنده در هنگام اذان و دعوت مردم به نماز از دیگر فعالیت‌های مهم و خلاقانه است.

مرادصحرایی بیان اینکه سند تحول بنیادین از دانش‌آموزان ۴۰ ویژگی از جمله موحد بودن، اهل نماز بودن و… می‌خواهد که مهمترین آن محور نماز است، اظهار کرد: نماز مهمترین رکن در آموزش و پرورش است و در تنظیم سند نماز، طرح فراگیر حول ۵ محور اصلی امید، ایمان، خودباوری، خردورزی و هویت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۲ کمیسیون مطالعاتی و تخصصی در سطح استان‌ها با موضوع نماز تشکیل شده است، افزود: امروز باید برای حل مشکل، کنشگرانه وارد عمل شویم و اگر از طریق مدارس جلوی آسیب‌های اجتماعی را بگیریم راحت تر می‌توانیم با مشکلات روبه رو شویم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اقدامات شاخص ادامه داد: ۶۴ هزار نماز جماعت با حضور دانش‌آموزان در طرح محراب در حال اجراست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1214424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =