«اجماع»؛ حلقه مفقوده حکمرانی مشارکتی و مردم‌پایه

بیست‌ویکمین نشست از سلسله نشست‌های «دانشگاه؛ خانه گفت‌وگو» عصر دیروز با حضور جمعی از مسئولان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع بررسی عملکرد مجلس یازدهم در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بررسی عملکرد مجلس یازدهم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ موضوع بیست‌ویکمین نشست از این جلسات هم اندیشی بود که اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطالبات و دغدغه‌های خود را نسبت به عملکرد قوه مقننه مطرح و سپس سه تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که میهمان این نشست بودند به سوالات دانشگاهیان پاسخ دادند و دفاعیات خود را مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

مشارکت؛ دغدغه مشترک دولت و دانشگاهیان/سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی، پشتوانه مشارکت سیاسی است

محمد قربانی گلشن آباد معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست، اظهار کرد: به محض اتمام بررسی صلاحیت ها؛ رئیس ستاد انتخابات کشور و اعضای شورای نگهبان هم در جلسات بعدی این نشست‌ها حضور پیدا خواهند کرد.

جهاد تبیین وظیفه انتخاباتی دانشگاهیان است/رئیس ستاد انتخابات کشور و اعضای شورای نگهبان به دانشگاه آزاد می‌آیند

وی در خصوص آخرین وضعیت آرایش سیاسی کشور در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا آرایش جدیدی در حال شکل گیری است.

قربانی با بیان اینکه جریان اصول گرایی به ۴ دسته تقسیم بندی میشود، ادامه داد: دسته اول اصولگرایان کلاسیک یا سنتی همچون حزب موتلفه اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین و جامعه روحانیت مبارز؛ دسته دوم نیز اصولگرایان تحول خواه هستند که در انتخابات قبلی با عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی و در انتخابات فعلی با عنوان مجمع بیداری نیروهای انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اصولگریان بنیادی یا جبهه پایداری انقلاب اسلامی دسته سوم و اصولگرایان مستقل هم دسته چهارم هستند که هر کدام در مجلس فعلی نمایندگانی دارند.

قربانی تصریح کرد: برآورد من این است که مجلس دوازدهم با الگوی فعلی به لحاظ جریانی ادامه پیدا خواهد کرد و صرفا نفرات تغییر خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آفرینی مثبت یمن در کمک به مردم غزه، افزود: در ماجرای غزه یمنی ها برای اسلام و دوستداران اهل بیت (ع) آبرو خریدند و انصارالله شعاری دارند مبنی بر اینکه ما اویس امام خمینی(ره) هستیم و عاشق مرام و مسلک حضرت امام(ره) هستند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه انتخابات؛ لیله القدر نظام اسلامی است، تصریح کرد: سرنوشت نظام اسلامی با انتخابات توسط مردم رقم میخورد و وظیفه ما دانشگاهیان گفتگو و جهاد تبیین است و با توجه به اینکه هر یک از اساتید با شبکه ای از دانشجویان در ارتباط هستند، میتوانند بسیار موثر باشند.

قوانین با نظرات مشورتی نخبگان تصویب می‌شود

زهره الهیان نماینده مردم تهران، ری ، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست با تأکید بر ضرورت برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها، اظهار کرد: غالبا کمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی با نظرات مشورتی نخبگان قوانین را تصویب میکنند و قطعا در جلسات باید مسئولان دولتی هم حضور داشته باشند چرا که آنها هستند که میخواهند قوانین را اجرا کنند.

وی با بیان اینکه نظرات پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها حتما باید لحاظ شود، ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی کار شبکه ای با پژوهشکده ها و اندیشکده ها را آغاز کرده است و در هر طرحی نظرات اینها گرفته میشود و البته به صورت کامل اجرایی نشده است و در این مسیر هستیم.

آزمایشگاه سیاست‌گذاری و خط‌مشی گذاری در مرکز پژوهش های مجلس راه‌اندازی می‌شود/ طرح آزادی تجمعات مسالمت آمیز در دستور کار مجلس یازدهم

الهیان از راه اندازی آزمایشگاه سیاست‌گذاری و خط‌مشی گذاری در مرکز پژوهش های مجلس خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه قوانینی که تصویب میشود با رویکرد آینده نگرانه بررسی خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: طرح و لایحه آزادی تجمعات مسالمت آمیز در دستور کار مجلس یازدهم قرار دارد که در صورت تصویب به بازتر شدن فضا برای بیان نظرات و انتقادات کمک خواهد کرد.

الهیان قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار را از مهمترین اقدامات مجلس یازدهم دانست و گفت: پیش از اینکه مجلس یازدهم کار خود را آغاز کند اتاق های فکری تشکیل دادند و تخریب مجلس را آغاز کردند تا بگویند تفکر انقلابی صلاحیت اداره کشور را ندارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک مجموعه بزرگ است که ۲۰ درصد تولیدات علمی پراستناد کشور را به خود اخصاص داده است، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در مجلس یازدهم دنبال میکنیم «حکمرانی مردم پایه» است و دریافت نظرات نخبگانی از مصادیق آن است.

هزینه مسئویت پذیری در کشور بسیار کم است/ دانشگاهیان به شکل‌گیری درست مطالبات نظارتی کمک کنند

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نیز به عنوان دیگر میهمان این نشست اظهار کرد: از اساتید دانشگاه و دانشگاهیان میخواهم که کمک کنند افراد در حوزه های تخصصی وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

وی با اشاره به اینکه اولین نماینده ای هستم که با تخصص محیط زیست وارد مجلس شده ام، ادامه داد: در خصوص قانون هوای پاک و آلودگی هوا به عنوان یک چالش اقدامات بسیاری انجام شده است که پس از دو دهه ما دستگاه های متولی را فراخواندیم و سوال کردیم که چرا تکالیف خود را انجام نداده اند؟ سپس برایمان روشن شد که اینها هیچ اراده ای برای انجام وظایفشان ندارند و بهانه های ثابت برای انجام ندادن تکالیفشان دارند.

افراد متخصص باید وارد مجلس شوند

رفیعی خاطرنشان کرد: البته کسی هم نبوده که این مطالبه را از دستگاه های متولی داشته باشد و به همین دلیل است که هزینه مسئویت پذیری در کشور ما بسیار کم است!

وی افزود: در ادامه پیگیری تکالیف دستگاه های متولی متوجه شدیم که اساسا این قانون (هوای پاک) بودجه ای برای اجرا نداشته است که کمی بعدتر به این مهم پی بردیم که خود دستگاه مسئو برای انجام تکالیفشان درخواست بودجه نکرده اند!

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ما در جمع نخبگانی باید به این سمت حرکت کنیم نظارت و مطالبات نظارتی به درستی شکل بگیرد که پیش از آن روشنگری و آگاه سازی باید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه تخصص محوری در راستای ایفای مسئویت باید شکل بگیرد، تصریح کرد: در خصوص پرونده چای دبش پیش از اینکه رسانه ها به آن بپردازند حدود دو ماه بود که در کمیسیون کشاورزی راجع به آن صحبت میشد و به زودی در خصوص بسیاری از موارد شفاف سازی خواهد شد.

رفیعی افزود: علت اینکه در بسیاری از موارد نقض غرض در مسائل مربوط به قانون پیش می آید به آیین نامه ها و دستورالعمل ها بازمیگردد.

وی در خصوص انتقاداتی که نسبت به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وارد میشود هم گفت: این هیات قانون مستقل دارد و اتفاقا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با کسی تعارف ندارد و کار خود را بی تعارف انجام میدهد و یکی از موارد مدل برگزاری جلسات هیات است که به خوبی میتواند شفاف سازی کند.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتباط رودررو با مردم از افتخارات مجلس یازدهم است، ادامه داد: یکی از اقدامات مجلس یازدهم متوقف کردن کشتی های چینی بود که اگر ارتباط با مردم و بومی ها شکل نمیگرفت این مطالبه محقق نمیشد.

ضرورت شکل‌گیری ارتباط ارگانیک بین نهاد علم و سیاست

فاطمه قاسمپور نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: باید به سمت شکل گیری ارتباط ارگانیک بین نهاد علم و نهاد سیاست حرکت کنیم و نظام حکمرانی ما باید به سمتی برود که نگاه مردم را جلب کند.

وی با اشاره به چهار شعار شفاف سازی، کارآمدسازی، مردمی سازی و هوشمندسازی مجلس یازدهم ادامه داد: در موضوع لایحه عفاف و حجاب بحث ارتباط ارگانیک بین نهاد علم و سیاست بیش از سایر موارد طی شد چرا که نیازمند گفتگوی نخبگانی بیشتری بود.

حلقه مفقوده حکمرانی مشارکتی«اجماع» است/نظارت بیش از قانون‌گذاری باید مورد توجه باشد

قاسمپور با تاکید بر اینکه باید حکمرانی مشارکتی دنبال شود، خاطرنشان کرد: حلقه مفقوده این حکمرانی مشارکتی این است که نه در انتخاب نظام مسائل و نه در راهبردها «اجماع» نداریم و این اجماع در دانشگاه است که شکل میگیرد.

وی تصریح کرد: نقش نهاد علم بی بدیل است و میتواند سیاست گذاری در کشور را جهت بدهد. مساله کنونی ما صرفا خلاء قانونی نیست بلکه "نظارت" است که امیدواریم نظارت بیش از قانون گذاری در مجلس مورد توجه قرار بگیرد.

نگاه هم‌افزایی مجلس یازدهم ستودنی است

لاله متین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده نیز با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در بحث قانون بودجه در لوایح پیشنهادی اجماع سازی بسیار دشوار است و در برخی موارد که ما به اولویت‌هایی می‌رسیدیم یا به آن شکل که باید اعمال نمیشد و یا تعدیل و به مجلس می‌رفت.

وی ادامه داد: در بودجه ۱۴۰۲ یک درصد بودجه دستگاه‌ها به حوزه زنان و خانواده تعلق پیدا کرد در بودجه ۱۴۰۳ اما در احکام نیامده بود که در برگشت مجدد لایحه بودجه توانستیم قوی تر از گذشته حکم را پیشنهاد و تقدیم مجلس کنیم.

متین خاطرنشان کرد: نگاه هم‌افزایی مجلس یازدهم ستودنی است ضمن اینکه مجلس یازدهم در حوزه نظارت هم اقدامات بسیاری انجام داده است و ظرفیت‌های بسیاری دارد.

گفتنی است در این نشست اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مطالبات و انتقادات خود را پیرامون مباحثی چون وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، طرح اقدام راهبردی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قانون مالیات، مصوبه جهش مسکن، لایحه عفاف و حجاب، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و به ویژه ضعف در بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

بیست و دومین نشست دانشگاه خانه گفت‌وگو در موزه عبرت تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =