لزوم نقش‌آفرینی دانشگاه‌هادر صحنه انتخابات/ دانشگاه‌ها پیشقراولان اندیشه‌ورزی در کشور هستند

وزیر کشور گفت: دانشگاه‌ها باید سهم بزرگی در صحنه مشارکت اجتماعی و سیاسی در انتخابات داشته باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد وحیدی وزیر کشور در سومین نشست طرح ملی اعتلا (تعالی معرفتی و مهارتی و حرفه ای استادان) دانشگاه آزاد اسلامی که امروز در سالن شهید مطهری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: طرح اعتلای دانشگاه آزاد اسلامی یک طرح ارزشمند و دارای فلسفه است.

بیشتر بخوانید:

دانشگاه آزاد اسلامی توانسته الگوهای موفقی در نظام آموزش کشور به وجود آورد

وی خاطرنشان کرد: لازمه وجود دانشگاه حکمت بنیان این است که در دانشگاه علاوه بر کار علم آموزی، برنامه ها و طرحهای دیگری نیز اجرا شود که برگزاری طرح اعتلا در دانشگاه آزاد اسلامی در دسته همین طرح هاست.

وحیدی با بیان اینکه لزوم ایجاد تمدن نوین اسلامی در گرو دانشگاه حکمت بنیان است، گفت: ما نمی توانیم به تمدن نوین اسلامی فکر کنیم، اما دانشگاه حکمت بنیان نداشته باشیم، چرا که دانشگاه نقش اصلی را در ایجاد تمدن نوین اسلامی ایفا می کند.

وی ادامه داد: لازم است در این زمینه نقش دانشگاه در ایجاد تمدن نوین اسلامی به خوبی شناخته و ترسیم شود. دانشگاه حکمت بنیان از مسیر بینش و درک زیرساخت های اساسی شکل خواهد گرفت، اینچنین دانشگاهی می تواند مدعی ایجاد تمدن نوین اسلامی شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در یک شرایط حساس و بزنگاه تاریخی حضور داریم، گفت: در این بزنگاه تاریخی بسیاری از مسائل در حال تغییر و گذر است. در حوزه مسائل اجتماعی، فناوری و توسعه فناوری همه چیز در حال گذار و در حال یک تغییر اساسی است. اما سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که آیا می شود جمهوری اسلامی ایران که خود نقش مهمی در این تغییرات داشته و مدعی است که پیام، رسالت، و گفتمانش می تواند در تحقق این جریان تغییر بسیار مؤثر باشد، در میدان باشد، اما دانشگاه در میدان نباشد، این امر شدنی نیست. درک حساسیت شرایط بخشی از جهاد تبیین است.

وحیدی با بیان اینکه حضور دانشگاه در میدان یکی از رموز موفقیت ماست، اظهار کرد: این امر بدون اندیشه ورزی پیش نخواهد رفت، دانشگاه باید در این زمینه احساس مسئولیت کند. در این زمینه پیشقراولان اندیشه ورزی، واحدهای دانشگاهی در کشور هستند. در این پیچیدگی ها نقش اندیشه ورزی دانشگاه ها بسیار حائز اهمیت است.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه یکی از موارد اساسی برای ساختن آینده، تربیت سرمایه انسانی والا است، گفت: یکی از عناصر مهم در این زمینه آزادی است. آزادی موضوعی است که جمهوری اسلامی از بن دندان به آن معتقد است، البته نه آن آزادی که به خورد جهانیان داده می شود، که یک نوع ولنگاری اخلاقی و بی بندوباری اخلاقی است، منظور ما از آزادی، آزادی فکر، اندیشه و حرکت در مسیر اعتلای انسان است.

وی ادامه داد: تعالی انسان بدون آزادی شدنی نیست. خود انسان باید تصمیم بگیرد چطوری بیاندیشد. هیچ اجباری در نحوه اندیشیدن نیست. جریان اندیشه ورزی و جریان آزادی حقیقی باید در دانشگاه تبیین شود.

وحیدی با اشاره به موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: نقش دانشگاه در انتخابات بسیار مهم است. اگر در این زمینه کسانی تبلیغ کردند که دانشگاه در انتخابات باید خنثی بوده و مشارکت نکند، بسیار نادرست است، چرا که مفهومش این است که دانشگاه در مهمترین مسأله سیاست که انتخابات است، دخالت نکند یا نقش منفی ایفا کند. این موضوع باعث ضربه ای به پیکره کشور خواهد شد، لازم است در این زمینه سیاست ورزی مناسب شأن دانشگاه باید انجام شود. چرا که دانشگاه ها نقش مهمی در بحث انتخابات دارند. نیازمند حضور بی بدیل و مشارکت دانشگاه ها در صحنه انتخابات هستیم.

وزیر کشور تأکید کرد: کسانی که عدم مشارکت در انتخابات را تبلیغ کنند، حتماً به دنبال خدمت به کشور، دانشگاه، دانشجو و استاد نیز نیستند، این یک جفا و حتی بالاتر از آن خواهد بود. کشور ما در آستانه یک تحول بزرگ جهانی و منطقه ای است که در این عرصه نقش گسترده، مؤثر و تعیین کننده دارد.

وی با بیان اینکه دشمن سعی کرد در سال گذشته دانشگاه را به عنوان یک تهدید علیه جمهوری اسلامی تبدیل کند، گفت: البته دشمن در این زمینه شکست سنگینی خورد، چرا که دانشگاه بزرگترین کانون فرصت سازی ما در کشور است. فرصت های بزرگی از دل دانشگاه خلق می‌ شود. لازم است در دانشگاه توسط استاد و دانشجو با تمام توان راجع به مسائل کشور چاره اندیشی کرد، مسائل کشور را نقد منصفانه و برای حل مسائل برنامه داشت. دانشگاه باید در متن جامعه باشد، بتواند امور را تحلیل کرده و بهترین نقدهای منصفانه را ارائه دهد، این دانشگاه، دانشگاهی خواهد بود که پیشرو و متعالی است و به دانشگاه اسلامی نزدیک است.

وی افزود: دانشگاه باید نسبت به مسائل محیط، جامعه و حل مشکلات جامعه حساس بوده و آنها را به دقت بررسی کند تا کشوری پیشرو در حوزه علم و فناوری داشته باشیم و قله های افتخار را طی کنیم، در این زمینه نباید دانشجو و دانشگاه را از واقعیات عینی و دستاوردهای مهم کشور دور نگه داشت. باید ظرفیت های کشور را تبیین و روشن کنیم. این امر بسیار مهم است. در این زمینه دانشجویان و استادان باید این ظرفیت ها را شناخته و برای تبیین آن گام بردارند. یأس و نا امیدی بهترین راه برای نابودی یک جامعه است و بهترین راه برای پیشرفت و توسعه، امید و نگاه به آینده است.

وی تأکید کرد: ما نیاز داریم که پیشرفت ها را نشان داده و امید واقعی را در جامعه تزریق کنیم.

وحیدی با بیان اینکه ایفای نقش برجسته دانشگاه در انتخابات یکی از موضوعات بسیار مهم است، گفت: دانشگاه باید سهم بزرگی در صحنه مشارکت اجتماعی و سیاسی داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه می تواند مؤثر بوده و زمینه مشارکت بیشتر در انتخابات را با شناخت بهتر و بیشتر نامزدها برای مردم فراهم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1216183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =