کار تربیتی بدون توجه به اقتضائات فرهنگی ممکن نیست/ مدرسه تربیت محور عملیاتی شود

دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بدون توجه به اقتضائات فرهنگی منطقه ای و استانی نمی توان کار تربیتی انجام داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نوید ادهم دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در شورای معاونان امور مدارس دانشگاه آزاد اسلامی که در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: توجه به فلسفه وجودی مدارس سما که متاثر از فلسفه وجودی دانشگاه است؛ بسیار اهمیت دارد. مدارس سما، مدارس غیردولتی در کنار هزاران مدرسه غیردولتی نیستند که با همان نگاه ارزیابی شوند.

بیشتر بخوانید:

آمایش، ۷ هزار دانشجو به دانشگاه آزاد اردبیل اضافه کرد

وی ادامه داد: اگر رسالت مدارس را تربیت انسان بدانیم این نکته به ظاهر بدیهی خیلی کم در کشور نمود دارد. معمول دستگاه های سیاستگذار در مورد نیروی انسانی این سه واژه پیچیدگی، زمانبر بودن و تخصصی بودن کار را قبول ندارند و برخی افراد سیاستگذار هر فردی را شایسته تدریس و معلمی می‌دانند.

نوید ادهم خطاب به معاونان مدارس سما خاطرنشان کرد: اگر اصلی ترین مولفه آموزش و پرورش را معلم بدانیم باید یک سری تخصص ها و شاخص های حرفه ای داشته باشد و در مدارس سما هم این سخت گیری را داشته باشید و گاهی گزارش‌هایی در خصوص معلمان مدارس سما به ما می‌رسد که لازم است دقت کنید.

وی افزود: در بحث آموزش در کوتاه زمان می‌شود به اهداف رسید؛ اما تربیت نیاز به زمان دارد. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ساخت مجتمع ها تاکید شده یعنی فضایی که دانش آموز از پیش از دبستان وارد و ۴دوره تحصیلی را با یک رویکرد تربیتی طی کند.

نوید ادهم اضافه کرد: اگر این اصل را بپذیریم که زمانبر است؛ نیاز به برنامه دراز مدت داریم. لازمه این کار این است که مدارس سما برنامه دراز مدت داشته باشند. آیا مدرسه ای در حال حاضر داریم که برنامه ۵ساله بلندمدت داشته باشد؟ اگر هدف را تربیت بدانیم، زمانمند است و باید زمان را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: وابستگی مدارس به دانشگاه یک ظرفیت استثنایی است و طرح دانشکدگان موید این است که از این فرصت باید استفاده شود و هر فعل و انفعالی که صورت میگیرد؛ کانون توجه باید مدرسه باشد.

نوید ادهم خاطرنشان کرد: برای اینکه اثربخش باشیم اصلی ترین سند ، سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی است. سند دیگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چون مدارس سما هم جزیی از خانواده آموزش و پرورش هستند و یک سند هم سیاست های مدیریتی است. برنامه ای که در مدرسه و سطح استان ها تدوین میشود باید حاوی ارزش های این سه سند باشد و به اقتضای منطقه باید بتوان هم سویی و هم افزایی بین این اسناد برقرار کرد.

وی افزود: برنامه آمایشی ما بیشتر اقتصادی است و شرایط اقتصادی تجزیه و تحلیل شده و مبنای تصمیم گیری قرار میگیرد اما به موازات آمایش اقتصادی به آمایش فرهنگی اجتماعی و سیاسی نیاز داریم که استانها خیلی با هم متفاوت هستند و باید برای این مهم برنامه ریزی شود.

نوید ادهم اضافه کرد: تفاوتها در برنامه به عنوان سیاستگذاران مدارس سما کجا خود را نشان میدهد؟ برخی استانها در اعتیاد و خودکشی و... مقام اول را دارند و ما به عنوان مدرسه سما اگر فلسفه وجودی محور کارمان باشد یک ماموریت ویژه داریم و از این منظر وقتی نگاه کنیم به مسوولیت مان پی خواهیم برد.

مدارس سما در هر استان برنامه ویژه خود را داشته باشند

وی بیان کرد: آمایش فرهنگی اجتماعی خاص مدارس سما و برنامه خاص این مدارس را نیاز داریم تا ما به ازای آن هم بتوانیم برنامه ریزی کنیم. به دلیل تفاوت معناداری که بین استانها وجود دارد کشور را با یک برنامه نمیتوان اداره کرد.

نوید ادهم تصریح کرد: التزام به ملزومات آمایش فرهنگی اجتماعی اقتصادی و سیاسی اقتضا می‌کند هر استان برنامه ویژه خود را داشته باشد.

وی در خصوص تربیت چند ساحتی و ساحت های شش گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم گفت: همه کسانی که میخواهند در سند بنیادین فعال باشند باید یک تصویری هرچند اجمالی از این سند داشته باشند.

نوید ادهم افزود: نقطه کانونی در این سند مدرسه است و همه فعل و انفعالات باید در این راستا باشد که مدرسه تربیت محور عملیاتی شود. اصطلاحی در سند تحت عنوان چرخش های کلان و خرد به کار رفته که در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد هم آمده است به طور مثال در چرخش کلان نظام آموزش و پرورش باید به نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل شود.

مدارس سما باید تربیت محور باشند

وی با تاکید بر اینکه مدرسه ما باید تبدیل به مدرسه تربیت محور شود و این مهم در ساحت های شش گانه باید اتفاق بیافتد، اضافه کرد: معاونان مدارس باید برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین حتما تصویری هرچند اجمالی از این سند داشته باشند.

نوید ادهم ادامه داد: در مفاهیم سند تحول بنیادین دو نوع واژگان وجود دارد از جمله واژه های نوظهور که باید معاونان آشنا باشد مثل حیات طیبه که از افتخارات سند تحول بنیادین است و برای اولین بار این واژه زیبای قرآنی را به کار گرفته و هدف دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است.

وی خاطرنشان کرد: واژه هویت از بحث های بسیار جدی سند تحول بنیادین است. یکی از تجلیات آسیب هویت جوانان ما بحث فرار مغزهاست که چگونه میشود بچه ها را به کشور وفادار کرد و اینها در سند آمده است.

نوید ادهم با اشاره به واژگانی در سند که از قبل بوده اما معنای آن تغییر کرده است، تصریح کرد: تربیت قبل از سند با بعد از آن دو نوع است. مدرسه تربیت محور اگر قرار است عملیاتی شود و مدارس سما الگو کشور باشند؛ رویکرد ما باید فرهنگی تربیتی شود یعنی فراهم کردن زمینه تربیت پذیری دانش آموزان متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی و هر سیاستگذاری برای مدرسه با این شاخص باید سنجیده شود.

نوید ادهم با تاکید بر اینکه در شاداب سازی مدارس حتما تامل کنید، ادامه داد: تفاوت بین تربیت پذیری و تربیت کردن در نوع نگاه به فرآیند تعلیم و تربیت است در واقع اگر دانش آموز را فعال بدانیم دیگر نمیتوان از تربیت کردن سخن بگوییم و ما به عنوان نظام آموزشی باید زمینه تربیت پذیری را فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر به دنبال مدرسه دیگر میگردیم باید این تحول را در تربیت پذیری جستجو کنیم بنابراین باید ایجاد انگیزه کنیم.

نوید ادهم افزود: تربیت در بستر فرهنگ جامعه شکل میگیرد و با فرهنگ داد و ستد دارد بنابراین بدون توجه به اقتضائات فرهنگی منطقه ای و استانی نمی توان کار تربیتی انجام داد.

هوش مصنوعی؛ مهمترین عنصر جنگ شناختی 

 محمدجواد فرهنگ رئیس مرکز حراست دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این مراسم اظهار کرد: علم امنیت مبتنی بر تهدیدشناسی است و تلاش ما این است تا با اشراف حوزه خطر و تهدید حوادث را پیش بینی کنیم که خسارت کمتری به ما وارد کند. 

وی ادامه داد:  علم حفاظت هم مبتنی بر پیشگیری و صیانت است اصل بر این است که مدیران تصمیم گیر به این افق برسند که تهدید یک امر دائمی و همیشگی است و اصل دیگر هم مبتنی بر این است که در حوزه هدف وقتی اهداف ما ارزشمند شدند نیاز به مراقبت دارد.  

فرهنگ با تاکید بر اینکه ما در مقابل تهدید باید سرمایه هایمان را حفاظت کنیم، افزود: برای حفاظت نیاز است اقدامات ما سلسله وار باشد و یک اقدام کفایت نمیکند.  

وی خاطرنشان کرد: وقتی میگوییم یک سند خیلی محرمانه است در واقع ارزش آن سند را بیان میکنیم سرمایه های ما نیاز به مراقبت دارد و داشتن اطلاعات برای ما امر ضروری است. 

فرهنگ با اشاره به حوادث سال ۱۴۰۱ که یک جنگ شناختی ترکیبی به یک بحران اجتماعی تبدیل شد، ادامه داد: جنگ سخت حوزه جغرافیایی دارد و ابزار آن تسلیحات نظامی است. در جنگ نیمه سخت ابزار اقتصاد و در جنگ نرم ابزارش رسانه و قلمرو آن قلب است! به طور مثال حب به وطن، ملیت و دین را هدف قرار میدهد. 

وی تصریح کرد: در حوزه جنگ شناختی ابزارشان هیبریدی است و از هرآنچه فکر کنید استفاده میکنند اما مهمترین عنصر آن هوش مصنوعی است و حوزه جغرافیایی جنگ شناختی ترکیبی نیز پردازش ذهن است تا جوری فکر کنید که آنها میخواهند و بر اساس آن عمل کنید.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1216802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =