پذیرش «دانشجو-طلبه» برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی در چهارچوب نگاه اسلامی به علوم انسانی، برای اولین‌بار توسط مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه در اصفهان، «دانشجو-طلبه» می‌پذیرد. علی اصغر بیگی در همین رابطه با تأکید بر اهمیت تحقق «تمدن اسلامی»، در رابطه با فعالیت‌های بین‌المللی مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه گفت: برای برگزاری کنگره نهج‌البلاغه در روسیه، شرق آسیا و آمریکای لاتین برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از اصفهان، علی‌اصغر بیگی رئیس مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی در یکصد و نود و نهمین جلسه «شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان» ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز تحقیقاتی علوم انسانی، با اشاره به افکارسنجی‌های به‌عمل آمده در خصوص ضریب نفوذ اجتماعی نهج‌البلاغه در جامعه ایران گفت: نظرسنجی‌ها می‌گوید تنها ۲ درصد از عموم و ۵ درصد از نخبگان با مضامین نهج‌البلاغه آشنایی دارند؛ درحالی‌که این کتاب، به تعبیر امام خمینی، «راه نجات» است.

بیگی با اشاره به آماری از تدریس تنها ۲ نفر از میان بیش از ۸۰ استاد گروه معارف دانشگاه‌های استان اصفهان افزود: بسیاری از متون فعلی را نه استاد و نه دانشجو قبول ندارد؛ درحالی‌که می‌توان متون را به‌گونه‌ای سامان داد که دل‌پذیری و اثرگذاری داشته باشد. به همین‌ منظور، بخشی از برنامه کاری مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه به تألیف و ترجمه متون استاندارد اختصاص یافته است.

پذیرش «دانشجو-طلبه» برای اولین‌بار!

وی با اشاره به لزوم توجه به «علوم انسانیِ اسلامی» با الهام از قرآن و نهج‌البلاغه، بیان داشت: «حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان» برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی کشور، در حال آغاز به کار است. مخاطب حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، «دانشجویان» خواهند بود که با گذراندن ۳۶ واحد، علاوه بر دریافت مدرک به عنوان «دانشجو-طلبه»، ۱۶ واحد دروس عمومی آن‌ها نیز تطبیق داده می‌شود.

پذیرش «دانشجو-طلبه» برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی

این مدرس حوزه و دانشگاه با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به رویکرد علمی در ترویج مبانی اسلامی گفت: ما تبلیغ و ترویج نهج‌البلاغه را از راه علمی دنبال می‌کنیم. به همین منظور، در حال حاضر بیش از ۳۰ عضو هیأت علمی در رشته‌های مختلف از ایران، عراق و لبنان با مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه همکاری علمی دارند.

بیگی با تشریح اهمیتِ حفظِ نگاه بین‌المللی به منظور تبلیغ نهج‌البلاغه در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی افزود: در سال آتی، به‌منظور برگزاری بخشی از برنامه‌های علمی کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با همکاری دستگاه‌های داخلی و دانشگاه‌های خارجی، در روسیه، شرق آسیا و آمریکای لاتین برنامه‌ریزی شده است.

پس از سفرهای پوتین به ایران، نگاه‌ها به نهج‌البلاغه در روسیه افزایش یافته است

سومین دوره کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه

وی با دعوت از آحاد پژوهش‌گران به منظور انجام همکاری‌های علمی میان‌رشته‌ای در زمینه نهج‌البلاغه، تصریح کرد: سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «راه نجات» در شش محور «سیاسی»، «اقتصادی»، «فرهنگی و اجتماعی»، «تربیت و روان‌شناسی»، «مدنی و حقوقی» و بخش ویژه «جهاد و مقاومت» در حال برگزاری و دریافت مقاله است. این کنگره، دارای ۱۰ پیش‌همایش به میزبانی مؤسسات علمی و فرهنگی داخلی و خارجی بوده و اختتامیه کنگره نیز برای تیرماه ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

ترجمه نهج‌البلاغه به ۷ زبان زنده دنیا

رئیس مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه با خبر دادن از دریافت ۴۰۰ مقاله علمی ظرف ۳ ماه اخیر، ضمن ارائه گزارشی از برگزاری دو دوره قبلی این کنگره خاطرنشان کرد: محصول اولین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه، انتشار ۱۰ جلد مجموعه آثار نویسندگان و محصول دومین کنگره، انتشار ۳ جلد مجموعه مقالات علمی برگزیده از سوی پژوهشگران ایرانی و عرب‌زبان بوده است.

علی‌اصغر بیگی با اشاره به پیش‌همایش ویژه این کنگره در اسفندماه امسال با مخاطب دانشجویان جوان، اشاره کرد: در پیش‌همایشی که با محور «فرهنگی و اجتماعی» برای روز جوان به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برنامه‌ریزی شده، از ترجمه‌های دقیق نهج‌البلاغه به ۷ زبان زنده دنیا رونمایی خواهد شد.

پذیرش «دانشجو-طلبه» برای اولین‌بار در دانشگاه آزاد اسلامی

شایان ذکر است یکصد و نود و نهمین جلسه «شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان» در محل مرکز تحقیقات نهج‌البلاغه دانشگاه آزاد اسلامی واقع در بنای ۸۰۰ ساله منارعلی اصفهان، با حضور محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، ابراهیم رحیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چهارمحال و بختیاری و دیگر شرکت‌کنندگان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1217046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =